Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
”På egna vingar”
3
The route
6
15 mars
7
Greece March 20th
9
28 april Vietnam – Ho Chi Minh City
10
15 mars Pacific Ocean Crossing
11
15 mars
12
Bahamas July 24th
13
15 mars Over Greenland
14
MÅLGÅNG August 19th, 2006
16
Egna vingar i skolan...
18
Bang Prah, Thailand www.siljanairparkmuseum.se Facebook ”Siljan AirPark Museum”
23
Egna vingar med tekniken...
24
Skolstöd Sverige AB Bästa möjliga skolgång för varje elev Teknikutvecklingen
25
Fler händer i luften !
26
Egna vingar i skolklassen...
27
Skolstöd Sverige AB Bästa möjliga skolgång för varje elev Ensam med hörselnedsättning Ingen annan har ju hörapparat... Jag vill se ut som alla andra... Jag vågar inte säga till när läraren pratar mot tavlan.... Jag vet inte vilka krav jag ska ställa på min skolmiljö Jag vågar inte påminna när läraren inte har slagit på mikrofonen... Det bara låter – jag hör inte vad någon säger när vi är många i gruppen... Jag låtsas som jag hör...
28
Egna vingar som lärare...
29
Skolstöd Sverige AB Bästa möjliga skolgång för varje elev Ensam som lärare... Vad kan jag göra för att hon ska höra så bra som möjligt? Säger hon till när hon inte hör? Hur gör jag med tekniken när vi ska titta på en film? Gör jag något ”fel” i undervisningen som gör att hon inte hör? Är akustiken i grupprummen för dålig? Hur gör jag med tekniken när vi ska på utflykt? Förstår egentligen klassen varför de måste använda mikrofonern a?
32
Tillsammans hjälper vi människor till ett bättre liv Egna vingar med hörselnedsättningen...
34
Varför har ett barn med hörselnedsättning ofta inte samma möjlighet att få ett lämpligt hjälpmedel än en vuxen i arbetslivet?
35
Varför finns det 0,4 hörselpedagoger i hela Stockholms stad (700 elever)?
36
Varför finns det inte åtgärdsprogram för alla elever med hörselnedsättning?
37
Varför måste hörselpedagoger ofta jobba ensamma i kommuner när de kan vara del av större team där man utvecklas och stöttar varandra?
38
Vad händer efter att hörselpedagogen i kommunen gått i pension?
39
”If you see a problem – you own it”
40
Skollagen (210:800) säger att skolan inte kan nöja sig med att en elev når den lägsta godtagbara kunskapsnivån utan eleven ska få ledning och stimulans för att nå så långt som möjligt i sin kunskapsutveckling. Barns och elevers lärande och personliga utveckling: 3 kap. 3 § skollagen. Allmänt om särskilt stöd: 3 kap. 6–12 §§ skollagen. Särskilt stöd i förskolan: 8 kap. 9 § skollagen.
41
Hälso- och sjukvårdslagen Skollagen
42
Ideellt arbete
43
Skolstöd Sverige AB Bästa möjliga skolgång för varje elev Egna Vingar
44
Skolstöd Sverige AB Bästa möjliga skolgång för varje elev Egna vingar (mindset) ► Jobba med idéer ► inte strukturer och organisationer ► Jobba med lösningar ► inte problem ► De små stegen leder till de stora framgångarna ► En-sak-om-dagen ► Samarbeten över och utanför gränserna
45
Skolstöd Sverige AB Bästa möjliga skolgång för varje elev En idé är som en blomma Samarbete Nyfikenhet TidResurser
46
Skolstöd Sverige AB Bästa möjliga skolgång för varje elev Vision100 ► Alla barn med hns inom Stockholms län ska få det stöd det stöd de har rätt till. ► Gränsöverskridande samarbete ► Sekretessproblem måste undanröjas ► Hur stor andel av barnen med hörselnedsättning får det stöd de har rätt till? ► Mer konkret underlag till skolor/kommuner ► Lösningar
47
Skolstöd Sverige AB Bästa möjliga skolgång för varje elev Den röda tråden ► Tydlig information till föräldrar om behovet i skolan ► Gemensam framarbetad checklista för förälder ► Gemensam framarbetad checklista för rektorn ► Katalog med kontaktuppgifter ► Gemensam portal? ► Gemensamma events?
48
Mot nya mål...
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.