Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Education for Sustainable Development at Chalmers University of Technology Marie Arehag ESD coordinator 2007-05-31.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Education for Sustainable Development at Chalmers University of Technology Marie Arehag ESD coordinator 2007-05-31."— Presentationens avskrift:

1 Education for Sustainable Development at Chalmers University of Technology Marie Arehag ESD coordinator 2007-05-31

2 2 Chalmers University of Technology All newcomers get a 1h lecture on SD during their first week. A minimum of five weeks in sustainable development for Bachelors in Engineering sciences and Architects. Several elective courses, and 5/44 master programmes

3 3 The compulsory courses From the mid 80ies an ”environmental” course is required, now the requirement is in “environment and SD” Development of a tentative common core content in the courses. The faculty responsible for the SD courses meet once or twice a year to discuss common issues

4 4 The ”common core” – the content A. The Concept SD History Definitions Ethical background Dimensions Communication B. Problems; causes and measures States and trends Critical problems Systems view Methods, models Measures, strategies Drivers and Barriers C. The Professional Role Changes in the prof. role Individual responsibility Possibilities

5 5 ESD-project at Chalmers Reform project during 2006-2009, connected to a UNESCO-chair (John Holmberg) in Education for Sustainable Development, ESD. http://www.chalmers.se/gmv/SV/projekt/es d_chalmers Webb pages are in Englishhttp://www.chalmers.se/gmv/SV/projekt/es d_chalmers

6 6 ESD: Nine reform lines The task is to evolve an organisation that handles ESD at Chalmers, resulting in a suggestion that: 1.Guarantees and continuously enhances quality in Chalmers basic courses in SD. 2.Guarantees and continuously enhances quality of SD content in other courses. 3.Gives effective support to those who order SD courses. 4.Gives effective support to students when choosing SD courses. 5.Gives effective internal and external information about ESD. 6.Gives effective cooperation with internal and external (foremost Göteborg University) stakeholders within ESD. 7.Gives a good meeting place for Students and for teachers with interest in the area. 8.Supports further education of non-teaching personnel within the SD area. 9.Supports the development of a campus reflecting Chalmers initiative for SD.

7 7 Education for Sustainable Development Legal/formal motives A recent (2006) amendment to the Higher Education Act §5 A new Degree Ordinance for Engineering education Recent evaluation of the engineering programmes: Dialogue about the fulfillment

8 8 Högskolelagen 5 § Högskolorna skall i sin verksamhet främja en hållbar utveckling som innebär att nuvarande och kommande generationer tillförsäkras en hälsosam och god miljö, ekonomisk och social välfärd och rättvisa. I högskolornas verksamhet skall jämställdhet mellan kvinnor och män alltid iakttas och främjas. Högskolorna bör vidare i sin verksamhet främja förståelsen för andra länder och för internationella förhållanden. Högskolorna skall också aktivt främja och bredda rekryteringen till högskolan.

9 9 From the Swedish Degree Ordinance for ”Civilingenjör”

10 10 Civilingenjör Färdighet och förmåga För civilingenjörsexamen skall studenten … – visa förmåga att utveckla och utforma produkter, processer och system med hänsyn till människors förutsättningar och behov och samhällets mål för ekonomiskt, socialt och ekologiskt hållbar utveckling,..

11 11 Civiling. forts Värderingsförmåga och förhållningssätt För civilingenjörsexamen skall studenten – visa förmåga att göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete, – visa insikt i teknikens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, inbegripet sociala och ekonomiska aspekter samt miljö- och arbetsmiljöaspekter, och..

12 12 ESD: To learn how to shift perspectives In time: history – today – future Between disciplines Between cultures Between geographical viewpoints The abilities to shift perspectives are necessary to elaborate a foundation to make judgments if something (a product, process) is going to promote or counteract SD.

13 13 Transformative learning Learning for Knowing Learning for Doing Learning for Being Compare with the headings in the new Degree ordinance: Knowledge and Understanding Skills and abilities Formulation of Judgements and attitudes

14 14 General competencies What is ”higher” in higher reducation? ”All I ever needed to know I learned in kindergarden”: Play fair. Don’t hit people (socially SD) Put things back where you found them. Clean up your own mess. (ecologically SD) Don’ t take things that aren’ t yours. (economically SD) (Robert Fulgram)

15 15 Challenge to Higher Education itself? Sustainable development urges us to put the over-all societal development and the student’s learning in focus. A challenge of the current discipline centered organisation of higher education!


Ladda ner ppt "Education for Sustainable Development at Chalmers University of Technology Marie Arehag ESD coordinator 2007-05-31."

Liknande presentationer


Google-annonser