Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Grafiken: En del av spelet Rickard ArvedalFredrik Andersson
2
Grafikmotorn en del av spelmotorn Grafik Pipeline OpenGL vs. Direct 3D Modeller Texturer Animering Sammanfattning
3
Vad är en grafikmotor? En del av spelmotorn – Fysikmotor – Inputmotor – logikmotor – Etc Tar hand om grafiken i spelet – Inte en API
4
Grafik pipeline
5
OpenGL vs. Direct 3D Grafiska API, mot hårdvaran OpenGL var först Sen kom Microsoft med Direct 3D Varför komma med nytt när det redan fungerar bra? Chris Hecker ”DirectX har vunnit” OpenGL’s come-back
6
Modeller Ökar i detaljrikedom Modellen är byggd av – Meshar Polygoner – Punkter Level of detail
7
LOD
8
Texturer Bildtextur Procedurelltextur
11
Animering Skellet Motion capture
12
Sammanfattning Grafikmotorn en viktig del av spelmotorn. Pipelinen är processandet mellan 3D till 2D. 3D objekten är uppbyggda av – Modeller. – Texturer – Animering
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.