Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avGustav Axelsson
1
Resor Möten utan att resa Flygbranschens utveckling Resebyråns roll Betalkort
2
Möten utan att resa Minimera miljöpåverkan vid resor
3
Möten utan att resa Det vanligaste mötet löser vi med telefonsamtal eller e-post. Telefonkonferens är ett alternativ med upp till 4 – 5 deltagare.
4
Möten utan att resa Videokonferens är bra sätt att få med flera personer i samma möte. http://www.videokonferens.com Desktop-video eller e -möte är en variant. http://www.meetings.sunet.se/ eller http://www.uclu.lu.se
5
e - möten
6
Möten med kort resa Tjänstecykel är ett sätt att ta sig till mötet. Ibland är ett fysiskt möte en förutsättning. Bäst är då att: en reser till många.
7
Möten med resa Egen bil eller hyrbil är ett smidigt sätt att komma från ”dörr till dörr” Hyrbil är lönsamt för sträckor över 13mil - miljöbilar: gas, etanol, hybrid
8
Möten med resa Exempel: Lund - Göteborg 56 mil t/r Egen bil SEK 1848:- (SEK28:-/mil + sociala avg. SEK5:-/mil) Hyrbil SEK 990:- (typ Opel Astra SEK430:- bensin SEK10:-/lit.)
9
Möten ur miljöperspektiv När flyg är alternativet kan transporterna till och från flygplatserna ske med miljövänliga alternativ. Biljettlöst resande är ett sätt att minska miljöpåverkan
10
Möten ur miljöperspektiv Det tar tid och planering att genomföra nya sätt att mötas på. Miljöperspektivet är även bra ur ekonomisk- och säkerhetssynpunkt.
11
Flygbranschens utveckling
12
1927
13
Flygbranschens utveckling On november 15, 1954 the primeministers: Hans Hedtoft (Denmark), Tage Erlander (Sweden) and Oscar Torp (Norway) participate in the inaugural flight from Copenhagen via Greenland and Canada to Los Angeles - the so called Polarroute
14
Flygbranschens utveckling 1978
15
Flygbranschens utveckling
17
Low-cost carrires will ”inherit the earth” in US Enligt Jamie Baker på JP Morgan 2006 kommer LCC att flyga 40% av inrikestrafken i USA.
18
Flygbranschens utveckling
19
Storbritannien 40 % av flygresorna med reguljärt lågkostnadsflyg. ----------------------------------------------- 500 linjer med 20 bolag ------------------------------------------ Sverige 18 % av Europatrafiken 20-tal linjer med 6 bolag
20
Flygbranschens utveckling
21
Resebyråns roll i framtiden Flygmarkanden erbjuder - billiga flygresor - krångliga regler Nya flygaktörer kommer till och ändrar förutsättningarna Kända aktörer ändrar strategi
22
Resebyråns roll i framtiden - SAS är utsatt för press. Sänker sina priser och har olika kanaler - Malmö Aviation erbjuder olika kanaler (egen web + snålskjutsen) - Nordic Airlink och Sterling Airways trafikerar på Köpenhamn - Tåg
23
Resebyråns roll i framtiden All provision har i princip försvunnit. Flygbolagen tar betalt för bokning via sina egna kanaler. Flygbolagen erbjuder vissa produkter enbart via Internet. Man måste betala med kreditkort Våra resebyråer skall hantera detta.
24
Resebyråns roll i framtiden Vem besitter kompetensen? Vilka krav har vi på våra resebyråer? Vad skall dom kunna leverera?
25
Betalkort ”Det främsta syftet med privatkort är att erbjuda anställda smidiga betalningar i samband med tjänsterelaterade utlägg samt att minimera behovet av reseförskott. Exempel på användningsområden är betalning av rese- och logikostnader vid tjänsteresa, vid representation och vid betalning av konferensavgifter”.
26
Betalkort Kortet kan användas för kontantuttag i Bankomater och Minutenapparater samt på växlingskontor. Avbeställningsskydd ingår vid betalning med betalkort. (normalkostnad 150:- - 400:- ) http://www.lu.se/pers/Lonerskatt/instruktion_betalkort.pdf
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.