Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Jämförelse av 3D-möjligheter för HTML5 Rasmus Saxén.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Jämförelse av 3D-möjligheter för HTML5 Rasmus Saxén."— Presentationens avskrift:

1 Jämförelse av 3D-möjligheter för HTML5 Rasmus Saxén

2 Syfte och mål Insikt i nativ 3D-grafik på webben Studera möjligheten till hårdvaruacceleration Jämföra existerande 3D-tjänster ◦ Observationer ◦ Tester

3 Metoder och begränsningar Litteraturstudier ◦ Böcker och tekniska specifikationer ◦ Tjänsters informationssidor och nätartiklar Tester ◦ Jämförelse av funktioner ◦ Prestandatest Begränsningar ◦ Inga lösningar baserade på plug-ins ◦ Tjänster för uppvisande av 3D-modeller

4 HTML5 2004-2012, WHATWG och W3C Frihet från plug-ins Canvas-elementet ◦ Tom bitmapp  Javascript ◦ Kontext: 2D/3D

5 WebGL API för webbaserad 3D-grafik Khronos Group Baserat på OpenGL Hårdvaruacceleration ~67 % har stöd

6 Renderingsmotorer 3D-data till 2D Renderingspipeline ◦ Olika steg: shaders ◦ WebGL: fyra huvudsteg  Bild delad i fragment

7 Three.js 3D-bibliotek Baserat på Javascript Långa kodsträngar till funktioner ~35000 rader

8 P3d.in Three.js Utvecklingsskede Endast stöd för obj-format Två kontoplaner ◦ Betalkonto i beta-test 100 MB gratis utrymme Max 50 MB per modell

9 Sketchfab OSG.JS Mångsidig tjänst Stöd för 27 3D-format Fem olika kontoplaner Specialtjänst för portfolio Oändligt gratis utrymme Max 50 MB per modell

10 Verold Studio Three.js Platform som tillåter användare att editera material medan andra observerar Tillåter flera objekt i samma scen Avancerade materialinställningar Tre kontoplaner Geometriska begränsningar ◦ 50 objekt/200000 polygoner

11 Test Google Chrome och Process Explorer Externa visare på blank webbsida

12 Resultat WebGL effektivt utnyttjat Grafikkortsbelastning 25-90 % (40 %) Processorn obelastad Varierande resultat trots identiskt test ◦ Verold Studio testades med två modeller  Simplare modell för kravet på 200000 polygoner ◦ P3d.in minsta grafikbelastningen, mest minne ◦ Förhållande mellan minne och grafikminne 2:1 för Three.js-lösningar

13 Slutsatser Framtidspotential både för industrin och hobbyister Kombinera med 3D-printing Öppen standard viktig för utvecklingen Microsoft håller tillbaka


Ladda ner ppt "Jämförelse av 3D-möjligheter för HTML5 Rasmus Saxén."

Liknande presentationer


Google-annonser