Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Möte med lokala läs- och språkutvecklare 2010-04-13.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Möte med lokala läs- och språkutvecklare 2010-04-13."— Presentationens avskrift:

1 Möte med lokala läs- och språkutvecklare 2010-04-13

2 Program  Camilla Batal – presentation av sajten ”Allaväljare” – lättläst angående valet och partierna  Pedagog Stockholm  Eva Gustafson – Läsa, tänka, skriva  Niclas Bryntesson, Eva Gustafson, Mary Syberg Hall, Christina Forslin – Utvecklingsarbete i samarbete NCS  Anna Engström - NE  Språkprojektet – Vad händer 2010?

3 Barn & Böcker på Skansen med tävlingen ”En bok i världsklass” 25-27 maj  Utdelning av priser till vinnarna i tävlingen  Medverkan av årets ALMA-pristagare - Kitty Crowther planeras  Olika ”litterära” aktiviteter under tre dagar  Hela programmet kommer att läggas ut på den nya webbplatsen www.pedagogstockholm.se som lanseras 15 april www.pedagogstockholm.se

4 Stockholms stadsbibliotek  Samarbete projektet och Stockholms stadsbibliotek  Hur gick det med läsecirklarna?  Vad händer i höst?  Vad tycker ni?

5 Medioteket Kalendarium Kalendarium  Höstens aktiviteter: –Fyra kurser i ”Att skriva sig till Läsning” + två nätverksmöten –Skriva med de små –Bilda, språka, läsa –Läs - skriv digitalt –Att använda IKT för att stimulera till läsning/skrivning –Läsinlärning på interaktiva skrivtavlor –Läsa på andra språk –Författarbesök i åk 3

6 NE & UR & LLom valet  NE SKOLA resurs på nätet i SKOLWEBBENSKOLWEBBEN  UR.seUtbildningsradionUtbildningsradion  LL Centrum för lättläst LL  www.allavaljare.se www.allavaljare.se

7 Toura tar upp…  LUS kurser  ’Utveckla din bedömarkompetens i sv/SVA’  Nätverksgrupper  Webbadressen till studiehandledningen ’Nya språket lyfter’  Pedagog Stockholm www.pedagogstockholm.sewww.pedagogstockholm.se

8 LUS –kurser hösten 2010 Utveckling och bedömning av elevers läsning med LUS-schemat som instrument.  Workshop-kurser: –Att LUSa i de tidigare skolåren, F-5 –Att LUSa i de senare skolåren, år 6-9 Upplägget är:  4 tillfällen  1a tillfället en genomgång av LUS som bedömningsverktyg, LUS-punkterna samt en inventering av behoven i gruppen  Tillfälle 2-4 utgår från gruppens behov

9 Utveckla din bedömarkompetens i sv/SVA Ett kompetensutvecklingsmaterial framtaget av Skolverket  Läs mer på: http://www.skolverket.se/sb/d/3275http://www.skolverket.se/sb/d/3275  Kan läggas upp som en studiecirkel

10 Materialet består av:

11 Du som är intresserad av att delta i en nätverksgrupp för dem som vill prova och gå igenom materialet mejlar mig en intresseanmälan: toura.hagnesten@utbildning.stockholm.se

12 Studiehandledning till ’Nya språket lyfter’ Du hittar studiehandledningen på Skolverkets sida: http://www.skolverket.se/sb/d/2925/a/16487 Du som är intresserad av att gå igenom studiematerialet i form av en nätverksgrupp mejlar detta till Toura. Har du andra förslag så mejla mig även dessa!

13 Språkforskningsinstitutets pågående och planerade insatser  Flerspråkighetspaketet - Mötet med de flerspråkiga barnen/eleverna - Handledarutbildning kring boken ”Stärk språket, stärk lärandet” - ”Språk och ämne”, genrepedagogik, föreläsningar mm  Scaffolding for Success with Genre-based pedagogy - Kursmaterialet kommer PÅ SVENSKA i slutet av vårterminen. - Ny kurs startar i höst  Reading to Learn - Ny kurs (-er) startar i höst  Nätverk inom förskolan och för lärare som gått ”Scaffolding for success-kursen”

14 Inspirationsdag den 20 maj Genrepedagogik i klassrummet  Dr David Rose  Ass Professor Kristina Love  Olika lärare från stadens skolor som presenterar sin praktiska tillämpning av genrepedagogien/R2L Anmälan: https://websurvey.textalk.se/start.php?ID=37206 OBS! Senast den 3 majhttps://websurvey.textalk.se/start.php?ID=37206 Plats: Campus Konradsberg

15 Några frågor till Er?  På vilket sätt är förskoleklasserna involverade i Ert språk- /läsutvecklingsarbete? Hur påverkar organisationen? Goda exempel? TIPS: ”Flerspråkighet i förskolan – ett referens- och metodmaterial”  Bedömning av elevers språk och språkutveckling genom att bedöma deras texter enligt den funktionella språkmodellen, som ligger som grund för genrepedagogiken. Finns intresse för kompetensutvecklingsinsatser? Hör av Er i så fall!


Ladda ner ppt "Möte med lokala läs- och språkutvecklare 2010-04-13."

Liknande presentationer


Google-annonser