Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Möte med lokala läs- och språkutvecklare 2010-04-13
2
Program Camilla Batal – presentation av sajten ”Allaväljare” – lättläst angående valet och partierna Pedagog Stockholm Eva Gustafson – Läsa, tänka, skriva Niclas Bryntesson, Eva Gustafson, Mary Syberg Hall, Christina Forslin – Utvecklingsarbete i samarbete NCS Anna Engström - NE Språkprojektet – Vad händer 2010?
3
Barn & Böcker på Skansen med tävlingen ”En bok i världsklass” 25-27 maj Utdelning av priser till vinnarna i tävlingen Medverkan av årets ALMA-pristagare - Kitty Crowther planeras Olika ”litterära” aktiviteter under tre dagar Hela programmet kommer att läggas ut på den nya webbplatsen www.pedagogstockholm.se som lanseras 15 april www.pedagogstockholm.se
4
Stockholms stadsbibliotek Samarbete projektet och Stockholms stadsbibliotek Hur gick det med läsecirklarna? Vad händer i höst? Vad tycker ni?
5
Medioteket Kalendarium Kalendarium Höstens aktiviteter: –Fyra kurser i ”Att skriva sig till Läsning” + två nätverksmöten –Skriva med de små –Bilda, språka, läsa –Läs - skriv digitalt –Att använda IKT för att stimulera till läsning/skrivning –Läsinlärning på interaktiva skrivtavlor –Läsa på andra språk –Författarbesök i åk 3
6
NE & UR & LLom valet NE SKOLA resurs på nätet i SKOLWEBBENSKOLWEBBEN UR.seUtbildningsradionUtbildningsradion LL Centrum för lättläst LL www.allavaljare.se www.allavaljare.se
7
Toura tar upp… LUS kurser ’Utveckla din bedömarkompetens i sv/SVA’ Nätverksgrupper Webbadressen till studiehandledningen ’Nya språket lyfter’ Pedagog Stockholm www.pedagogstockholm.sewww.pedagogstockholm.se
8
LUS –kurser hösten 2010 Utveckling och bedömning av elevers läsning med LUS-schemat som instrument. Workshop-kurser: –Att LUSa i de tidigare skolåren, F-5 –Att LUSa i de senare skolåren, år 6-9 Upplägget är: 4 tillfällen 1a tillfället en genomgång av LUS som bedömningsverktyg, LUS-punkterna samt en inventering av behoven i gruppen Tillfälle 2-4 utgår från gruppens behov
9
Utveckla din bedömarkompetens i sv/SVA Ett kompetensutvecklingsmaterial framtaget av Skolverket Läs mer på: http://www.skolverket.se/sb/d/3275http://www.skolverket.se/sb/d/3275 Kan läggas upp som en studiecirkel
10
Materialet består av:
11
Du som är intresserad av att delta i en nätverksgrupp för dem som vill prova och gå igenom materialet mejlar mig en intresseanmälan: toura.hagnesten@utbildning.stockholm.se
12
Studiehandledning till ’Nya språket lyfter’ Du hittar studiehandledningen på Skolverkets sida: http://www.skolverket.se/sb/d/2925/a/16487 Du som är intresserad av att gå igenom studiematerialet i form av en nätverksgrupp mejlar detta till Toura. Har du andra förslag så mejla mig även dessa!
13
Språkforskningsinstitutets pågående och planerade insatser Flerspråkighetspaketet - Mötet med de flerspråkiga barnen/eleverna - Handledarutbildning kring boken ”Stärk språket, stärk lärandet” - ”Språk och ämne”, genrepedagogik, föreläsningar mm Scaffolding for Success with Genre-based pedagogy - Kursmaterialet kommer PÅ SVENSKA i slutet av vårterminen. - Ny kurs startar i höst Reading to Learn - Ny kurs (-er) startar i höst Nätverk inom förskolan och för lärare som gått ”Scaffolding for success-kursen”
14
Inspirationsdag den 20 maj Genrepedagogik i klassrummet Dr David Rose Ass Professor Kristina Love Olika lärare från stadens skolor som presenterar sin praktiska tillämpning av genrepedagogien/R2L Anmälan: https://websurvey.textalk.se/start.php?ID=37206 OBS! Senast den 3 majhttps://websurvey.textalk.se/start.php?ID=37206 Plats: Campus Konradsberg
15
Några frågor till Er? På vilket sätt är förskoleklasserna involverade i Ert språk- /läsutvecklingsarbete? Hur påverkar organisationen? Goda exempel? TIPS: ”Flerspråkighet i förskolan – ett referens- och metodmaterial” Bedömning av elevers språk och språkutveckling genom att bedöma deras texter enligt den funktionella språkmodellen, som ligger som grund för genrepedagogiken. Finns intresse för kompetensutvecklingsinsatser? Hör av Er i så fall!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.