Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avCarina Engström
1
Användargrupper 2011-12-01
2
2011-04-20 2 Användargrupper Övergripande mål Öka och bredda användningen av geodata i samhället Kunden förstår sina möjligheter (behov) Vi förstår kundens behov
3
2011-04-20 3 Målet nås genom att: Öka kunskapen om användarna, deras verksamheter och rutiner samt nuvarande och framtida behov av geodata Informera om Lantmäteriet och våra grunddata (innehåll, kvalitet, uppbyggnad) bland användarna i samhället Etablera användargrupper Användargrupper
4
2011-04-20 4 Förstå Vi måste intressera oss för och lyssna på de största användnings- områdena för att förstå dess verklighet och verksamhet Vi måste veta hur vår information används, eller inte används Vi måste direkt översätta detta till en kompetens i vår verksamhet Informera Vi inom Lantmäteriet och andra producenter måste informera användarna om vår, deras och marknadens roll Vi måste skapa förståelse och insikt om de möjligheter som finns inom geodata Syfte med användargrupperna Användargrupper
5
2011-04-20 5 Förmedla Vi ska f ör ökad användning av geodata ge förslag på enkla lösningar för användarna Vi verkar i användargruppen som kanal för våra vidareförädlare i syfte att få en ökad och breddad användning i samhället Förändra grunddataprodukt Vi ska i användargruppen ta hem frågor till Lantmäteriet och återkomma med relativt snabbt svar och eventuell åtgärd Vi ska utreda möjligheten att ändra i våra databaser och därigenom förändra produkter och tjänster Syfte med användargruppernaAnvändargrupper
6
2011-04-20 6 Grundprinciper för användargrupper Användargrupper bemannas olika beroende på inriktning och behov - Vissa grupper bemannas med både representanter för användare inom användningsområdet samt med personer från Lantmäteriet - Andra, t.ex. redan ”befintliga” grupper, bemannas bara med någon person från Lantmäteriet som kan informera och bevaka Beroende på inriktning ska dynamiska arbetsformer tillämpas - Alla användargrupper behöver/ska inte ha samma upplägg. - Det kan vara olika sätt att träffas, olika mötesfrekvens etc. - Vi måste kort sagt variera och ”användargrupps-anpassa” grupperna. Alla användargrupper kommer inte att vara lika inflytelserika/tunga som användare för Lantmäteriet För vissa områden kanske vi aldrig startar upp en användargrupp. Vi använder vår omvärldsbevakning för att ta del inom området Oavsett typ av användargrupp är det viktigt att information och synpunkter dokumenteras samt ”sorteras” in i rätt process så att dessa blir omhändertagnaAnvändargrupper
7
2011-04-20 7 Användargrupper Systematisk avstämning med övriga Lantmäteriet, t ex. Kundcenter, Marknadsgrupp F, Insamlingsenheten Kundundersökningar Felhanteringsprocessen Produktutvecklarprocessen Kundbesök/intervjuer ”Spontana” Interna önskemål/behov Riktade workshops Felaktigheter? Insamling av användarbehov/krav Krav på ändrat produkt- utbud? Övriga krav /behov Info om använding, etc Loggning av behov/krav samt analyser Krav/ synpunkter samordnings rollen (Geodatasekretariatet/Katrin Falk) Samordningsrollens förvaltningsprocessAnvändargrupper
8
2011-04-20 8 Etablerade användargrupper Mark & Miljö Blåljus Forskning & Utbildning Kredit- och Fastighetsmarknad Swepos Användargrupper
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.