Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avRut Ivarsson
2
Nätet som källa och text Roland Rask Stiftelsen för kunskap och kompetensutveckling Delegations för IT i skolan Utbildningsdepartementet
3
Artikelns huvudfråga Är Internet överhuvudtaget en källa?
4
Vem säger vad till vem och i vilket syfte ?
5
Den traditionella källkritiken Metod: att klargöra och genomskåda textens tendens till propaganda beroende och påverkan av andra källor närhet till källan
6
Den traditionella källkritikens två grundförutsättningar Identifikation Var, när, hur har texten tillkommit ? Vem skrev ? Varför ? En beständig och oföränderlig källa
7
Vilken karaktär har ”nätet” enligt författaren? Samla, vispa ihop och rör om världens alla bibliotek pressbyråkiosker shoppingcentra Internet
8
Hur skall vi fånga och beskriva Internets karaktär? Material skall ha seriös avsikt Materialet skall gå att analysera
9
Kan man länka sin egen sida till andra sidor? Skall man ta hänsyn till länkade sidor när man bedömer en sida/text? Vilket förhållningssätt skall man ha till länkarn och länkarnas länkar?? Hypertexten
10
Objektivitet och subjektivitet Traditionell källkritik kan användas om den kompletteras med nya frågeställningar Går texten att befria från mytologiskt innehåll? Är objektivitet möjlig? Är sanningen ren och opåverkad?
11
Från källkritik till textkritik Mottagningsattityder Medvetenhet Avsändare och avsikt Manipulation
12
Adressfönstret- Suffixen Expressen.se Regeringen.se. com.org.se.nu.gov
13
När adressen ej indikerar någon trovärdighet Vem Kontaktbarhet Auktoritet i ämnet Nätets egna sökmöjligheter
14
Avsiktligt vilseledande Trovärdig Rimlig Kontroll Andra källor Ansvaret förskjutet från sändare till mottagare
15
Intuitiv medvetenhet Träna upp? Vuxit fram? Pedagogiska modeller Intuitivt ana avsändare och avsikter
16
Nätets pedagogiska betydelse Ny teknik ger nya infallsvinklar Hela utbudet måste värderas Inga medier är undantagna Allt måste ifrågasättas
17
Slutsats Är internet överhuvudtaget en källa? –Nej, inte i traditionell bemärkelse –Från källa till text –Avsändare och avsikt –Från sändare till mottagare
18
Diskussion Hur skall man träna barnen att värdera information på nätet? När skall man börja? Hur skall man gå tillväga? Intuition?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.