Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kriskommunikation i praktiken Sveriges informationsförening 2011-11-14
2
Kommunikationsutmaningar vid kris ”Först hörde jag att han var död och sedan att han låg på sjukhus och sedan att han inte var skadad alls. Jag visste inte vad jag skulle tro, så jag trodde inte på att han var död – inte förrän jag var på hans begravning.” Utmaning Nr 1: Rykten och felaktiga uppgifter
3
Vad behövs för att klara utmaningarna? Kriskommunikationsplan
4
Rykten och felaktiga uppgifter Omvärldsbevakning (bilden av krisen) Drabbad- anhörigperspektiv Proaktiv kommunikation
5
”Växeln var bemannad från midnatt, personen som kallats in för att sköta växeln fick även vara webbmaster de första timmarna. Jag hade en liten snabbkurs för henne så att hon skulle klara det” Utmaning Nr 2: Rutiner och resurser
6
Kriskommunikationscenter Tekniskt stöd Lokaler Personal
7
”Vi bad folk att skicka in både bilder och egna vattenrapporter och det var det många som gjorde. På så sätt kunde vi få information om läget.” Utmaning Nr 3: Kommunikation - lägesbild
8
Kommunikatör i krisledning
9
”Flera länsstyrelser och kommuner upplevde att el- och teleoperatörer i många fall helt lämnade över informationsansvaret till myndigheterna”. Utmaning Nr 4: Samverkan
10
Rutiner för samverkan Gemensamma övningar och utbildningar
11
” Allmänhetens och mediernas bild av vad KBM förväntas göra vid en kris som stormen Gudrun, visade sig stämma dåligt överens med KBM:s instruktion. En vanlig missuppfattning var att KBM tar över vissa krishanteringsuppgifter ” Utmaning Nr 5: Förväntningar
12
Förberedda budskap och kunskapsunderlag
13
Utmaning Nr 6: Krisens första timmar ”En man ringde en vän och rapporterade från Phi Phi-öarna före klockan 10.30 att en katastrof inträffat och att människor omkommit. Vännen vidarebefordrade meddelandet till UD och fick svaret att departementet inte kunde göra något, eftersom man inte hade några indikationer på att något hänt.”
16
Krisens första timmar Tydligt uppdrag Erfarna medarbetare Larmrutiner
17
Funktioner (checklistor) Omvärldsbevakning (bilden av krisen) Internkommunikation Rutiner för samverkan Kriskommunikationscenter, tekniskt stöd, lokaler mm. Mediestrategi Webbstrategi Tillgänglighetsstrategi med mera… Plan för kriskommunikation
18
Planeringsprocess Förhandla - involvera Förankra - förklara Besluta - följa upp
19
? Stina Wessling stina@weskom.se 073-556 4179 www.weskom.se
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.