Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Frukostmöte 2008-10-16 Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Frukostmöte 2008-10-16 Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm."— Presentationens avskrift:

1 Frukostmöte 2008-10-16 Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm

2 Agenda  TV-tittandet idag  Så mäts TV-tittandet  Panelen - hur ser den ut - rapportering - representativitet - rekrytering - kontroll - installation  Framtid – Time Shift Viewing  Tack för idag!

3 Hur ser TV-tittandet ut idag?

4

5 Hur mäts TV-tittandet i Sverige idag?  MMS samarbetar med AGB Nielsen Media Research som har panelen och mättekniken.  Panelen omfattar 2600 individer i 1200 hushåll.  Varje individ i panelen registrerar sig mha en fjärrkontroll när de tittar.  Även deras gäster registrerar sitt tittande för att kompensera för panelens tittande i andras hem.  Alla TV-apparater och all kringutrustning i hushållen mäts mha en elektronisk mätare.  Belöningen är lotter till ett värde av 600 kr per år.  Panelen är frivillig och omsättningen är ca 25 % varje år.

6 Hur identifieras och mäts TV-kanalerna?  2 olika typer av mätare idag -Eurometer – frekvensmätning -TVM5 – igenkänning via banner

7 Panelen idag  Panelen – 1350 installerade hushåll, varav drygt 1200 hh rapporterar varje dag  TV-tittandet i hemmet mäts, inklusive gästtittande  Rådata – levereras dagligen, minutdata  18 kanaler levererar dagligen program- och reklamloggar till MMS  Kontrolleras mot TV-tablåer och kontrollfil från TVCheck  MMS levererar tittarsiffror till kunder i form av datafiler och andra rapporter

8

9 Hur vet vi att panelen är representativ för Sveriges befolkning?  För att spegla ett mini-Sverige har statistiska analyser genomförts för att kontrollera vad som samvarierar mest med TV-tittandet:  Många respektive få kanaler (Pay resp. Non Pay)  Familjesituation – 1 pers., 2 pers., 2+ med barn  Utbildning – låg respektive hög  Uppskattat TV-tittande – låg, medium, hög konsumtion

10 Kontrollvariabler – viktning av panelen  Hushållsnivå -Vägning i grupperna Pay resp. Non Pay enligt matrisens alla celler sedan den 1 januari 2007  Individnivå -Kön/ålder -Familjesituation -Urbaniseringsgrad  Varje panelmedlem representerar cirka 3000 individer i befolkningen.  Dagliga vikter

11 Hur rekryteras panelen?  MMS genomför en Basundersökning 2 gånger per år som har tre syften: -Rekryteringskälla till panelen -Kartläggning av befolkningen -Befolkningstal  Riksrepresentativt slumpmässigt urval  4500 telefonintervjuer per halvår samt 1000 extra rekryteringsintervjuer med ungdomar  Frågor om TV-apparater, kringutrustning, bakgrundsfakta om hushållet

12 Hur går det till när ett hushåll installeras?  Hushållet kontaktas och fyller i två enkäter för kartläggning  AGB har tekniker runt om i hela landet  Teknikerna bokar hembesök  Teknikerna installerar alla mätare samt utbildar panelen i användningen av mätarna  Teknikerna gör återbesök om det blir tekniska problem eller om något måsta uppdateras

13 Hur vet vi att panelen sköter sig?  Dagliga kvalitetskontroller -Felaktig rapportering av tittande: -Tittande på okänd kanal eller att ingen är registrerad när TV:n är på -Tittande för gäster utan demografiska data -Tittare som registrerat sig på flera TV-apparater samtidigt  Inställningarna på TV:n ändrats - Mätaren kopplas bort - Ny video, DVD eller annan utrustning installeras

14 Kvalitetsundersökningar 2 gånger per år  Regelbundna telefonintervjuer med alla hushåll i panelen - Uppdatera demografiska variabler - Studera panelriktigheten, dvs. hur väl de registrerar sig då de tittar samt loggar ut då de slutar titta. - Panelriktigheten ligger på 92-93 %

15 Time Shift Viewing  Time Shift Viewing betyder tidsförskjutet tittande, dvs. tittandet som spelats in och ses i efterhand.  Uppskattad mängd Time Shift i dag ca 10 minuter/dag.  Mäts ej idag men är det som står på tur att inkluderas i MMS mätningar.  Börjar förhoppningsvis mätas under 2009.

16 Kritik mot MMS mätningar  Inte representativ?  Ej pub/restaurang?  Ej fritidshus?  Ej Webb-TV?  Ej TV i mobilen?

17 Tack för idag! Tobias Lidholm 08-736 1006 Tobias.lidholm@mms.se http://www.mms.se Mycket information finns på vår hemsida, dessutom: gratis topplistor- gå in på HotTop!


Ladda ner ppt "Frukostmöte 2008-10-16 Så här mäter MMS tittarsiffror. Tobias Lidholm."

Liknande presentationer


Google-annonser