Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vi på Meridium Christian Myhrberg (VD)

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vi på Meridium Christian Myhrberg (VD)"— Presentationens avskrift:

1 Vi på Meridium Christian Myhrberg (VD)
Mats Lindblom (Affärsutveckling, Försäljning) Niklas Jägerklou (Försäljningschef) Fredrik Därth (Produktförsäljning, Marknadsfrågor) Malin Göthberg (Projektansvarig) Clara Högström (Eftermarknadsansvarig) Johan Magnusson (Produktchef) Klas Andreasson (Seniorutvecklare) Marcus Lindblom (Seniorutvecklare, tillgänglighetsexpert)

2 Agenda Inledning EPiServer CM6. Morgondagens webbplatser-Kraftfullt och enkelt. Talare - Johan Olsson, EPiServer Fika Ingen medborgarportal utan säker inloggning och smidig behörighetshantering. Talare -Gunnar Johansson, MobilityGuard Lunch Nya möjligheter med SharePoint 2010 Talare - Henrik Bylund, Microsoft Fika Modern ärendehantering kräver mer än ett nytt diariesystem Talare- Anders Palm, Försäljningschef, Software Innovation Meridium summerar dagen. Frågestund Talare-Mats Lindblom, Meridium

3 Praktisk information Presentationer Ställ gärna frågor! Fika och lunch
Internetuppkoppling (Relax,ostfralla) Toaletter Rökning på terrassen går alldeles utmärkt! Utvärdering

4 Informationshantering/Handläggarstöd
Intranät Inloggning Publik webb Den röda tråden Medborgarportal Informationshantering/Handläggarstöd Handläggare Besökare Intranät- användare

5 Utmaningar Publik webb
Tillgänglighet Användarvänlighet Dialog med medborgare Hålla informationen aktuell Sociala medier Ökad användning av smartphones Sökmotoroptimering Handläggare Besökare Intranät- användare

6 Utmaningar Inloggning
Federation ”Boverket” Besökare Behov av olika inloggningsmetoder (BankID, SITS, mobil, 2-faktorinloggning) Väl inloggad, vilka funktioner/tjänster har jag tillgång till? Svårt att komma ihåg alla olika lösenord Krångligt att komma åt information från andra organisationer Intranät- användare Handläggare

7 Utmaningar Intranät Samla information lättillgängligt för användaren
Kunna hitta information som andra skapar Strategisk kompetenshantering Nytt sätt att arbeta Bättre samarbete med kollegor och flexibel arbetsplats Handläggare Besökare Intranät- användare

8 Utmaningar Informationshantering
Organisationen behöver ett effektivt sätt att försörja sin miljö för publicering Fel version av information och dokument orsakar förvirring och skada Många källor till information ökar risken för fel och drar ner effektiviteten Användarna måste känna till och efterleva den av organisationen fastslagna strukturen Organisationen som kan tänka "out-of-the-box" kommer längre Handläggare Besökare Intranät- användare

9 Summering och frågestund

10 Handläggare Besökare Intranät- användare

11 Utmaningar Medborgarportal
Allt hänger ihop! Tillgänglighet E-Delegationens arbete Användarvänlighet Stuprörsleverantörerna vill äga dialogen Teknikleverantörerna vill äga portalen Personalisering Komplexa ärendeflöden Portalen är inte enda kommunikationskanalen Externa tjänster t ex fixmystreet.uk.com Handläggare ”Medborgarportal” Digital mötesplats med e-tjänster samt ett stöd för e-demokrati Besökare Besökare Kommunan- anställda Olov Östberg

12

13

14

15 Tillgängliga Vallentuna
Allt hänger ihop… Tillgängliga Vallentuna Papperet ska bort Enklare & Bättre 1. Gemensam ingång till kommunen 10. Digitala kallelser, handlingar och protokoll till den politiska organisationen 11. Standardiserat och digitalt ärendeflöde 8. Arkivera elektroniskt (e-arkiv) 13. Utökat systemstöd för våra HR-processer 18. Fortsatt utveckling av e-tjänster 2. Fortsatt utveckling av 15. Gemensam ärendehantering inom socialtjänstens individhandläggning 5. E-handel 9. Signera elektroniskt (e-signatur) 17. Plattform för lärande och kommunikation mellan skola och hem (”Skola Direkt”) 4. Utveckling av vårt Intranät 16. Öka tillgången till datorer i skolan (”En till en”) 12. Styrning och utveckling av våra IT-system. Systemintegration 3. Ny telefonilösning 6. Ny Grafisk profil 7. Ny kommunikationstrategi 14. Ny IT-strategi OBS! Alla pilar är inte utritade.

16 Tillgängliga Vallentuna
Allt hänger ihop… Tillgängliga Vallentuna Papperet ska bort Enklare & Bättre 1. Gemensam ingång till kommunen 8. Arkivera elektroniskt (e-arkiv) 18. Fortsatt utveckling av e-tjänster 2. Fortsatt utveckling av 9. Signera elektroniskt (e-signatur) 4. Utveckling av vårt Intranät 12. Styrning och utveckling av våra IT-system. Systemintegration 7. Ny kommunikationstrategi 14. Ny IT-strategi

17 En gemensam ingång !

18 Demo ”Nyckeln” till framgång
Medborgaren navigerar till ”hemsidan” (EPiServer) Medborgaren loggar in med BankID till medborgarportalen (EPiServer) Handläggaren navigerar till ”hemsidan” (EPiServer) Handläggaren loggar in med SITHS-kort till Intranätet (SharePoint) Handläggaren navigerar till medborgarportalen och är automatiskt inloggad i medborgarportalen (Singel Sign On)

19

20

21 Nyckelfunktioner ”Oberoende” av certifikatutgivare
Olika användare/roller har tillgång till olika tjänster Plattform för Singel Sign On Personalisering i EPiServer och SharePoint Användaren kan addera egna egenskaper på sitt konto

22 Demo Vallentuna kommun

23 Vision, Mål och Strategi
Affärsnytta Vision, Mål och Strategi Utförlig Information om besökaren och anhöriga. Hantera komplexa ärenden mellan olika organisationer. Hög interaktivitet mellan besökare. Aktiv dialog med flera kontakter i organisationen. Strukturkapital. Enterprise Sök BI KPI Grundläggande information om besökaren. Möjlighet att hantera komplexa ärendeflöden inom organisationen. Enklare dialog med besökaren. Single Sign On. Enklare sök. Besökaren ”känd”. Personalisering av Information. Digitalisering av enkla ärenden. Besökaren anonym. Manuell hantering. Publika e-tjänster Komplexitet

24 Affärsnytta Komplexitet
Utförlig Information om besökaren och anhöriga. Hantera komplexa ärenden mellan olika organisationer. Hög interaktivitet mellan besökare. Aktiv dialog med flera kontakter i organisationen. Strukturkapital. Enterprise Sök BI KPI Grundläggande information om besökaren. Möjlighet att hantera komplexa ärendeflöden inom organisationen. Enklare dialog med besökaren. Single Sign On. Enklare sök. Besökaren ”känd”. Personalisering av Information. Digitalisering av enkla ärenden. Besökaren anonym. Manuell hantering. Publika e-tjänster Komplexitet

25 EPiServer vs Sharepoint
Publik webb och Medborgarportalen =EPiServer Tillgänglighet Användarvänlighet (besökare och redaktörer) Enkelt att anpassa Stora integrationsmöjligheter Intranät=SharePoint Dokumenthantering Projektrum Ärendehantering Sök BI Användarvänlighet (struktur, publicering av redaktionellt material)

26 Vad Meridium kan erbjuda
One Stop Shop Öppna standardprodukter Teknik och design Inga stuprör En helhet med fokus på affärsnytta, tillgänglighet och användarvänlighet Färdigt startpaket publik webb Startpaket Medborgarportal

27 ”Killer apps”

28

29 Integration med AD

30 Integration med HSA-katalog

31 Sök mha Google Mini

32 Flerspråksstöd (Google Translate)

33 Mina sidor

34 Bra tilläggsfunktioner
Läsbarhetsindex i fritexteditorn Dynamisk innehåll Integration med Youtube, Vimeo mm Integration med Streamshead Bildbank mha Imagevault Sammanställa flera RSS-källor mha Yahoo pips Readspeaker Presentera fastigheter via Google Maps Koppling till Sociala medier så som Facebook och Twitter Offentliga jobb Integration med administrativa system för bostadsförmedling Skolportal Community mha Relate+ Samarbetsytor

35 Andra bra lösningar Dokumentmallar
Presentera kontakter från katalogtjänst/AD Presentera dokument från Sharepoint mha Sharepoint connector Personalhandbok Rita processer mha Processmap Integration med Outlook Evenemang via Tellus mm Chatt Pressrum Väder via klart.se och yr.no Diskussionsforum Kommentera sida Frågepanel

36 Frågor


Ladda ner ppt "Vi på Meridium Christian Myhrberg (VD)"

Liknande presentationer


Google-annonser