Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avMagnus Jakobsson
1
Detta är en presentation tänkt att användas som information till vårdpersonal där enheten planerat att starta med Mina vårdkontakter. Gör så här: 1. Skriv ut presentationen med anteckningssidor (se bild höger) 2. Starta presentationen från bild 2 i bildspelsläge och läs från bilderna och de utskrivna sidorna.
2
Mina vårdkontakter finns i alla landsting och regioner i landet och används av både vårdcentraler, sjukhus, mödravårdscentraler, barnavårdscentraler osv. Det är alltid öppet och invånarna kan göra sina ärenden när som helst på dygnet. Ni besvarar ärendena när ni är på jobbet.
3
Mina vårdkontakter En säker kommunikationstjänst - informationen krypterad Som invånare loggar man in med e-legitimation eller personnummer, lösenord och kod Som vårdgivare loggar man in med SITHS-kort Kontot är personligt (ombudsfunktion kommer 2014) Kommunikation i Mina vårdkontakter ska journalföras Mina vårdkontakter: Är en säker kommunikationstjänst mellan vårdaktör och invånare över internet, informationen som skickas är krypterad Som invånare loggar man in med e-legitimation eller personnummer, lösenord och kod Som vårdgivare loggar man in med SITHS-kort Kontot är personligt (ombudsfunktion kommer 2014) Kommunikation i Mina vårdkontakter ska journalföras.
4
Som invånare i Mina vårdkontakter kan jag
hålla kontakt med min mottagning, tex avboka tid eller be att de kontaktar mig se mina recept och förnya dem göra vårdvalet kontakta fakturaenheten och ställa frågor om fakturor, kvitton, frikort, inneliggande vård mm Fler tjänster kommer att införas under 2014, tex tidbok, Min hälsoplan, ombudsfunktion. (Tjänster kan variera mellan mottagningar.) Som invånare i Mina vårdkontakter kan jag: Hålla kontakt med min mottagning, till exempel avboka tid eller be kontaktar mig Se mina recept och förnya dem Göra vårdvalet Kontakta fakturaenheten och ställa frågor om fakturor, kvitton, frikort, inneliggande vård med mera Fler tjänster kommer att införas under 2014, till exempel tidbok, Min hälsoplan och ombudsfunktion (Tjänster kan variera mellan mottagningar)
5
Ärendetyper i Mina vårdkontakter
Beställa tid för besök Avboka/omboka tid Förnya recept Beställa journalkopia Begäran om intyg Förnya hjälpmedel Rådgivning Kontakta mig Fråga sjuksköterskan Egen ärendetyp (du gör en egen mall som passar din verksamhet) Beställ tid för resevaccination Egenremiss Hjälp oss bli bättre! Beställ svar på röntgen och prover Vill du ha stöd att ändra dina levnadsvanor (mat, tobak, motion och alkoholvanor)? Har min remiss kommit fram? Omvänt ärendeflöde Fråga till invånare Meddelande till invånare Obligatoriska för vårdcentraler enl Krav- och kvalitetsboken Ärendetyper i MVK Vårdcentraler MÅSTE använda sig av minst ”Beställa tid för besök, Avboka/omboka tid, Förnya recept”. (detta enligt Krav- och kvalitetsboken). Det är valfritt att använda fler ärenden. Till vänster ser ni ärendetyper som är s k standardärendetyper. Det är färdiga mallar där man inte kan ändra eller lägga till några frågor, förutom på ”Förnya recept”, där man har möjlighet att lägga till 2 frågor. Till höger ser ni exempel på egen ärendetyp. Det finns både egen ärendetyp med mall eller så gör du en helt egen som passar din verksamhet. Man kan definiera upp till 20 frågor till invånaren. Man kan även skicka frågor eller meddelande till invånarna – detta kallas omvänt ärendeflöde.
6
Villkorstexter Till varje ärendetyp hör en villkorstext som invånaren måste läsa innan han/hon kan skicka in ett ärende. Här är ett exempel på hur villkorstexten för Förnya recept kan se ut. Ni justerar själva villkorstexten så att det passar er verksamhet. Till varje ärendetyp hör en villkorstext som invånaren måste ta del av innan de kan skicka in ett ärende
7
Behörigheter i Mina vårdkontakter
Ärendemottagare – ska vara mer än en på varje mottagning Ser alla ärenden som kommer till mottagningen Fördelar ärenden Vårdgivare - kan vara t.ex en sekreterare, sjuksköterska el läkare Ser sina ärenden och behandlar dem Kan skicka ärenden till sina patienter Kan omfördela ärenden till annan vårdgivare Besvarar ärenden Administratör – ska vara minst en per mottagning Har hand om behörigheterna på mottagningen Gör mottagningens inställningar Administrerar statistikfunktionen * Man kan ha alla tre behörigheterna Det finns tre sorters behörigheter i MVK. Ärendemottagare, vårdgivare och administratör. Ärendemottagare ska vara fler än en på varje mottagning. Det är de som ser alla ärenden som inkommer till mottagningen och omfördelar dessa. Ärendemottagaren kan läsa alla uppgifter i ärenden. Vårdgivare är den besvarar ärenden och som även kan skicka ärenden till invånarna. En vårdgivare kan även omfördela ärenden till annan vårdgivare. En vårdgivare i MVK kan vara läkare, sjuksköterska eller sekreterare. Administratören är den som har hand om behörigheter på mottagningen. När personal slutar ska behörigheten tas bort och när nya börjar ska dessa läggas till. Administratören gör även mottagningens inställningar och lägger upp de ärendetyper som mottagningen ska ha. Administratören kan även ta ut statistik.
8
Ärendeflöde Ärendemottagare Fördelar/omfördelar Ärende Delsvar
Vårdgivare Besvarar/omfördelar Invånare Ärende Delsvar Svar/Delsvar Ärende till invånare Motfråga Ärendeflöde Invånaren loggar in i MVK och skickar in sitt ärende t ex ”Förnya recept”. Ärendemottagaren får en mejlnotifiering om att ett ärende inkommit alternativt loggar in i MVK för att se om ärenden inkommit. Ärendemottagaren fördelar ärendet till rätt vårdgivare och har även möjlighet att skicka ett delsvar till invånaren som t ex kan vara: ”Vi har emottagit din förfrågan, du kommer att få svar inom 3 dagar”. Vårdgivaren besvarar ärendet genom att skriva receptet och skickar därefter svar till invånaren att receptet finns att hämta på apoteket. Invånaren får en notifiering om att svar inkommit via mejl eller sms, det väljer man själv.
9
Förutsättningar Mottagningen och personal skall finnas med i Katalog i Väst (KIV) Alla som ska arbeta med Mina vårdkontakter måste ha SITHS-kort Kod Vad krävs för att ni ska kunna börja använda MVK? Mottagningen måste finnas med i KIV. Personal som ska arbeta i MVK måste finnas med i KIV och där ha en anställning och en enhetskoppling. Alla som ska arbeta med MVK måste ha ett TjänsteID ett s k SITHS-kort och tillhörande kod. Koden fick du i samband med kortet. Om ni inte har kort eller koder får ni ta kontakt med er SITHS-ansvarige.
10
Så får ni fler patienter att använda Mina vårdkontakter
Affischer, broschyr och visitkort i väntrum Hjälp invånaren att skaffa konto Få som rutin att prata med dina patienter om Mina vårdkontakter Skriv på kallelsen att ni använder Mina vårdkontakter Info-pc i väntrummet Informera om att ni använder Mina vårdkontakter på er egen webbplats Så får ni fler patienter att använda Mina vårdkontakter:
11
Logga in som vårdgivare
Visa skarpt? Välj e-tjänstekort. (inloggningsbild kommer upp) Välj (certifikat) SITHS. (Nästa bild) Slå din kod. Välj E-tjänstekort och slå din kod
12
Logga in som invånare via 1177
Invånarna loggar in via 1177.se eller via era hemsidor och loggar in med e-legitimation eller personnummer, lösenord och kod. Det går även bra att logga in med mobilt bank-id.
13
Sök fram din mottagning
1.Ett annat alternativ är att söka fram sin mottagning på 1177.se via Hitta vård. 2.I träfflistan som kommer fram syns symbolen för e-tjänster om mottagningen använder sig av mina vårdkontakter. När du klickar på den mottagningen så får du fram det vi kallar kontaktkort 3.Här ser man kontaktuppgifter och längst ner så ser man vilka ärenden som mottagningen erbjuder. Här kan invånaren direkt klicka på det ärende han/hon vill göra och kommer då direkt in till inloggningen i MVK och efter inloggning direkt till mottagningen. Välj vilket ärende du vill göra och du skickas vidare till inloggningen i Mina vårdkontakter
14
Startsidan när jag loggat in som invånare
Hitta din mottagning Det är är startsidan när man loggat in som invånare. Till vänster ser jag en meny där jag bland annat har min inkorg och där hamnar svar jag får i Mina vårdkontakter. De senaste meddelandena ser jag även i mitten. Invånaren har även möjlighet att ställa frågor om fakturor, frikort mm som ni ser till höger. Man kan även se vilka recept man har och detta hittar man under ”Övriga tjänster”.
15
Man kan även göra vårdvalet
Sök fram mottagningen och lägg till i din lista
16
Här ser jag vilka ärendetyper min mottagning erbjuder
Och ser då vilka tjänster som den erbjuder. Jag ser även uppgifter som besöksadress, öppettider och telefonnummer. Här ser jag vilka ärendetyper min mottagning erbjuder Här är de kontaktuppgifter som administratören lagt in
17
Exempel på hur Av/omboka tid kan se ut
Här är ett exempel på ärendetypen av/omboka tid.
18
Vad händer nu? Planering och förberedelser
Utse administratörer och ärendemottagare Rutiner kring Mina vårdkontakter Bestämma vilka ärendetyper som ska erbjudas Personalen ska finns med i Katalog i Väst (KIV) Marknadsföring Utbildning för administratörer – 3 timmar Utbildning av användare – e-lärande, vid behov utbildning för vårdgivare och ärendemottagare på mottagningen och start av tjänsten – 1 timme För mer tips och hjälp i planering finns dokument på vår webbplats: vgregion.se/minavardkontakter
19
Kontaktvägar Införandestöd i två månader
Information, utbildningsmaterial och förberedelser vgregion.se/minavardkontakter Support för vårdpersonal: , mån-sön 06-22 Vi erbjuder införandestöd i form att support i två månader efter att ni startat. Efter detta hänvisar vi till den nationella supporten på Bra adresser där ni hittar information och material.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.