Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Flyg fortare
2
Sträckflygutbildning på 70-talet
Ställ MC-ringen på 3 m Följ MC-ringen tills det stiger med 3 Tillbringa resten av dagen på ett gärde 8 km ut… Det tog många år och hundratals utelandningar innan jag lärde mig att sträckflyga på riktigt På 2000-talet borde det vara enklare….
3
Förberedelser Flyg mycket! Överdriv inte teknik och förberedelserna
Mental inställning Terräng och utelandningsplatser
4
Segelflygets utveckling
50-talet: Termikflygning 60-talet: MacCready 70-talet: Delfinstilen 80-talet; De långa gliden
5
Segelflygarens utveckling
Termikflygning McCready Delfinstilen De långa gliden
6
Termikflygning Bestäm var det stiger
Välj att kurva när du hamnat rätt i blåsan och det stiger bra och bestämt Ödsla inte tid på att leta stig Glid minst 2 mil mellan stigen Bestäm bästa arbetshöjd och höjdintervall Ex molnbas 2000 medför m, vilket med glidtal 50 ger 30 km glid Centrera effektivt
7
Ögon- märke 3 s x 25 m/s = 75 m
8
Vind
9
Vind
10
Vind
11
Vind
12
Vind
13
Vind
14
Vad kostar 5 onödiga varv
5 varv x 20 s =100 s = 1.7 min 300 km med 100 km/h = 180 min 1,7 min = 1% av 180 1% av 100 km/h = 1km/h 3 km/h på 100 km
15
Ingen ide att kurva och centrera
5 m/s 400 m Ingen ide att kurva och centrera om det inte finns någon höjd att vinna
16
MacCready Släng ringen i metallåtervinningen
18
MacCready Släng ringen i metallåtervinningen
Under 150 flyger man vid marginell finalglidning i medvind eller om man måste ”vänta ut” att termiken ska ta sig Flyg mellan 150 och 200 beroende på plan och väder Hissa inte i varje kytt Dra inte ner under 120 förrän du är säker på att det är ett riktigt stigområde Koppla bort speedcommand eller sätt omslag på 150 Omslag med klaffreglaget är det dummaste någon kommit på
19
Delfinstilen Handlar inte om att variera farten mellan 60 och 250 i takt med en okompenserad variometer Flyg där det stiger Följ molngator, upp till 60 graders kursavvikelse kan löna sig Dra ned farten lite när det stiger Följ molnskuggor ”molngator” finns även i blåväder
20
Vind
21
Vind
22
Jobba mot vinden X Vind
23
Jobba mot vinden X Vind
24
De långa gliden Flyg där det stiger Glid ut höjden
Effektivt glidtal i 180 km/h Konvergenslinjer Höjder och svackor
26
Vind
27
Konvergenslinjer i Bergslagen
Publicerade av Gunnar Karlsson
28
Finalglidning Flyg in marginalen för de sista milen
Glidtal 40 vid fem mil kvar är oftast fullt tillräckligt. Dvs 1250 m Vid två mil kvar bör man ha glidtal 30, dvs 700 m Vid en mil kvar är glidtal 25 ok dvs 400 m Att ta 500 m extra med 3 m/s kostar 180 s Det går inte att flyga in med ökad fart
29
Kapacitetsbudget Flyga flygplanet i > 7 h Fatta beslut i > 7 h
Välja väg Ta termik Äta och dricka Hålla optimal fart Hissa i blåsorna Prata i radion
30
Mitt val Kapacitetsbudget Flyga flygplanet i > 7 h
Fatta beslut i > 7 h Välja väg Ta termik Äta och dricka Hålla optimal fart Hissa i blåsorna Prata i radion Mitt val
31
Vad påverkar medelfarten?
Medelstig Höjdvinst rakflygn. Glidfart Höjdvinst i termik Antal blåsor Höjd förlorad i termik Effektivt glidtal
32
HFIT 3000 Medelfart antal blåsor Höjd förlorad i termik medelstig höjdvinst rakflygn. glidfart höjdvinst i termik Glidtal NT 25 AVG 2,0 fart 150 Höjdvinst 10000 L/D 50
33
HFIT 3000 Medelfart antal blåsor Höjd förlorad i termik medelstig höjdvinst rakflygn. glidfart höjdvinst i termik Glidtal NT 25 AVG 2,0 fart 150 Höjdvinst 10000 L/D 50
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.