Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Flyg fortare.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Flyg fortare."— Presentationens avskrift:

1 Flyg fortare

2 Sträckflygutbildning på 70-talet
Ställ MC-ringen på 3 m Följ MC-ringen tills det stiger med 3 Tillbringa resten av dagen på ett gärde 8 km ut… Det tog många år och hundratals utelandningar innan jag lärde mig att sträckflyga på riktigt På 2000-talet borde det vara enklare….

3 Förberedelser Flyg mycket! Överdriv inte teknik och förberedelserna
Mental inställning Terräng och utelandningsplatser

4 Segelflygets utveckling
50-talet: Termikflygning 60-talet: MacCready 70-talet: Delfinstilen 80-talet; De långa gliden

5 Segelflygarens utveckling
Termikflygning McCready Delfinstilen De långa gliden

6 Termikflygning Bestäm var det stiger
Välj att kurva när du hamnat rätt i blåsan och det stiger bra och bestämt Ödsla inte tid på att leta stig Glid minst 2 mil mellan stigen Bestäm bästa arbetshöjd och höjdintervall Ex molnbas 2000 medför m, vilket med glidtal 50 ger 30 km glid Centrera effektivt

7 Ögon- märke 3 s x 25 m/s = 75 m

8 Vind

9 Vind

10 Vind

11 Vind

12 Vind

13 Vind

14 Vad kostar 5 onödiga varv
5 varv x 20 s =100 s = 1.7 min 300 km med 100 km/h = 180 min 1,7 min = 1% av 180 1% av 100 km/h = 1km/h 3 km/h på 100 km

15 Ingen ide att kurva och centrera
5 m/s 400 m Ingen ide att kurva och centrera om det inte finns någon höjd att vinna

16 MacCready Släng ringen i metallåtervinningen

17

18 MacCready Släng ringen i metallåtervinningen
Under 150 flyger man vid marginell finalglidning i medvind eller om man måste ”vänta ut” att termiken ska ta sig Flyg mellan 150 och 200 beroende på plan och väder Hissa inte i varje kytt Dra inte ner under 120 förrän du är säker på att det är ett riktigt stigområde Koppla bort speedcommand eller sätt omslag på 150 Omslag med klaffreglaget är det dummaste någon kommit på

19 Delfinstilen Handlar inte om att variera farten mellan 60 och 250 i takt med en okompenserad variometer Flyg där det stiger Följ molngator, upp till 60 graders kursavvikelse kan löna sig Dra ned farten lite när det stiger Följ molnskuggor ”molngator” finns även i blåväder

20 Vind

21 Vind

22 Jobba mot vinden X Vind

23 Jobba mot vinden X Vind

24 De långa gliden Flyg där det stiger Glid ut höjden
Effektivt glidtal i 180 km/h Konvergenslinjer Höjder och svackor

25

26 Vind

27 Konvergenslinjer i Bergslagen
Publicerade av Gunnar Karlsson

28 Finalglidning Flyg in marginalen för de sista milen
Glidtal 40 vid fem mil kvar är oftast fullt tillräckligt. Dvs 1250 m Vid två mil kvar bör man ha glidtal 30, dvs 700 m Vid en mil kvar är glidtal 25 ok dvs 400 m Att ta 500 m extra med 3 m/s kostar 180 s Det går inte att flyga in med ökad fart

29 Kapacitetsbudget Flyga flygplanet i > 7 h Fatta beslut i > 7 h
Välja väg Ta termik Äta och dricka Hålla optimal fart Hissa i blåsorna Prata i radion

30 Mitt val Kapacitetsbudget Flyga flygplanet i > 7 h
Fatta beslut i > 7 h Välja väg Ta termik Äta och dricka Hålla optimal fart Hissa i blåsorna Prata i radion Mitt val

31 Vad påverkar medelfarten?
Medelstig Höjdvinst rakflygn. Glidfart Höjdvinst i termik Antal blåsor Höjd förlorad i termik Effektivt glidtal

32 HFIT 3000 Medelfart antal blåsor Höjd förlorad i termik medelstig höjdvinst rakflygn. glidfart höjdvinst i termik Glidtal NT 25 AVG 2,0 fart 150 Höjdvinst 10000 L/D 50

33 HFIT 3000 Medelfart antal blåsor Höjd förlorad i termik medelstig höjdvinst rakflygn. glidfart höjdvinst i termik Glidtal NT 25 AVG 2,0 fart 150 Höjdvinst 10000 L/D 50

34

35

36


Ladda ner ppt "Flyg fortare."

Liknande presentationer


Google-annonser