Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avDan Axelsson
1
Medier
2
Hälsa säljer I Finland finns det redan 20 olika tidningar som enbart har hälsa och motion som teman. Det utbildas inte hälsojournalister i Finland. Därför baserar sig artiklarna ofta på intervjuer, forskningsrapporter eller på nyutkomna böcker.
3
Hur skall en dagstidning sälja? Med att förmedla nyheter och information. Med att väcka diskussion. Genom att underhålla och informera. Genom att betjäna.
4
Medel som används för att påverka Val av nyheter Val av information Ordningsföljden Val av avdelning Layout Storleken på rubriken Ordval, val av bild Bildens helhet, storlek, färg och texten
5
Fotografier i reklam Påverkar oss Fotografier väcker känslor och påverkar våra föreställningar. Tolka och analysera bilderna även ur det här perspektivet. Är bilden autentisk eller manipulerad? Bildtexten?
6
Vårt sätt att tolka bilder är nära förknippade med personliga upplevelser och känslor. Varje reklambild förmedlar ett budskap. Bra reklam väcker uppmärksamhet, intresse, behov och leder till handling och köpbeslut. Kondomreklam, tobaksreklam.
7
Sund och osund reklam Konsumentverket övervakar livsmedel med eventuella osakliga löften om hälsa. Varningarna på cigarettförpackningen är lagstadgade enligt EU-direktiv. Varje medlemsland får sedan välja om de vill ha bilder på skadade organ på paketet.
8
Källorna är viktiga Ofta hänvisar hälsoreklam till utländska läkare, man kan kolla via internet om de hälso- och forskningsinstitut som sägs vara deras arbetsplatser verkligen finns. Är testpersonerna finländare fast reklamen påstår att det finns tusentals finländare som redan använder produkten?
9
Sport och reklam Bilsporten når miljoner tittare, en kanal för tobaksreklam. Ölreklamer görs inom ishockey och den alpina sporten. Toppidrottare spelar en viktig roll som modeller för barn och unga. Iddrottssponsringen har en etisk dimension.
10
Sex och massmedia Sexualiteten har blivit vardaglig och kommersialiserad. Det sexuella klimatet har blivit friare samtidigt som sexindustrin växer. Vuxna människor klarar ofta av det enorma utbudet av sex i media. Men hos barn kan det här ha skadliga effekter, de får fel sorts modeller på vad som anses vara normalt.
11
Var söka kunskap om hälsa? På nätet: bedöm informationsproducentens bakgrund och neutralitet samt hur ny kunskapen är. Ofta är nätsidor som upprätthålls av kommunen, folkhälsoorganisationer och andra organisationer inom hälsovårdsbranschen de mest tillförlitliga.
12
Webbadresser www.kaypahoito.fi www.kaypahoito.fi www.duodecim.fi www.duodecim.fi www.terveysportti.info www.terveysportti.info www.ukkinstituutti.fi www.ukkinstituutti.fi www.stakes.fi www.stakes.fi www.mielenterveysseura.fi www.mielenterveysseura.fi
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.