Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
RESERVDELAR (företagets nav)
DIN BIL SÖDERTÄLJE
2
Deltagare Tobias Sjöbäck Audi Malmö
3
Deltagare Tobias Sjöbäck Audi Malmö Patrik Nilsson VW Kristianstad
4
Deltagare Tobias Sjöbäck Audi Malmö Patrik Nilsson VW Kristianstad
Hans Matsson Bilmetro Ludvika
5
Deltagare Tobias Sjöbäck Audi Malmö Patrik Nilsson VW Kristianstad
Hans Matsson Bilmetro Ludvika Ola Karlsson VW Malmö
6
Deltagare Tobias Sjöbäck Audi Malmö Patrik Nilsson VW Kristianstad
Hans Matsson Bilmetro Ludvika Håkan Pettersson Skoda Malmö Ola Karlsson VW Malmö
7
DIN BIL SÖDERTÄLJE Höga returkostnader Outnyttjade lagerytor
RESERVDELAR Höga returkostnader Outnyttjade lagerytor Hög personalomsättning DIN BIL SÖDERTÄLJE
8
RESERVDELAR Höga returkostnader BAKGRUND 2006 DIN BIL SÖDERTÄLJE
9
DIN BIL SÖDERTÄLJE Höga returkostnader
RESERVDELAR Höga returkostnader BAKGRUND 2006 Vid analys av bokslut 2006 upptäckte vi höga kostnader på konto 4251 (returer) DIN BIL SÖDERTÄLJE
10
DIN BIL SÖDERTÄLJE Höga returkostnader
RESERVDELAR Höga returkostnader BAKGRUND 2006 Vid analys av bokslut 2006 upptäckte vi höga kostnader på konto 4251 (returer) Returkostnad 2006 = DIN BIL SÖDERTÄLJE
11
DIN BIL SÖDERTÄLJE Höga returkostnader
RESERVDELAR Höga returkostnader BAKGRUND 2006 Vid analys av bokslut 2006 upptäckte vi höga kostnader på konto 4251 (returer) Returkostnad 2006 = 11.6% av inköpskostnaderna i retur DIN BIL SÖDERTÄLJE
12
Hur stor del av nettoinköp returneras till VSG.
DIN BIL SÖDERTÄLJE
13
DIN BIL SÖDERTÄLJE Troliga orsaker
RESERVDELAR Troliga orsaker Hanteras beställningar på rätt sätt? Är målet hög omsättningshastighet? Är det rätt kostnader på konto 4251 (returer)? DIN BIL SÖDERTÄLJE
14
Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Noggrannhet vid reservdelsbeställning (CSS) Se till att personalen har fått möjlighet till rätt kompetens för att beställa hem rätt del. Kräv rätt och kompletta uppgifter från kundmottagningen Aktiv felsökning vid första besök
15
Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Ökad kostnadsmedvetenhet Se till att berörd personal är medveten om vilka kostnader som gäller för returer. Förklara för personalen vilka kostnader och besvär som våra kunder får vid felbeställning.
16
Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Kontroll av påfyllnadssortiment Arbeta aktivt med kontroll och justering av påfyllnadsförslaget från VGS.
17
Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Kontroll av detaljrapport Bevaka konto 4251 med hjälp av X-ors detaljrapport.
18
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE
19
DIN BIL SÖDERTÄLJE Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft DIN BIL SÖDERTÄLJE
20
DIN BIL SÖDERTÄLJE Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft Däck och plåt på golvet DIN BIL SÖDERTÄLJE
21
DIN BIL SÖDERTÄLJE Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft Däck och plåt på golvet Platsbrist DIN BIL SÖDERTÄLJE
22
DIN BIL SÖDERTÄLJE Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft Däck och plåt på golvet Platsbrist Dålig ordning DIN BIL SÖDERTÄLJE
23
DIN BIL SÖDERTÄLJE Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft Däck och plåt på golvet Platsbrist Dålig ordning Skaderisk DIN BIL SÖDERTÄLJE
24
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE
25
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE
26
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE
27
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE
28
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE
29
Här är vi på rätt väg…… DIN BIL SÖDERTÄLJE Outnyttjade lagerytor
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor Här är vi på rätt väg…… DIN BIL SÖDERTÄLJE
30
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE
31
Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Skaffa ytterligare däckställ Köp in möjligheter till däckförvaring för ca. 20 bilar då ni ej har ert däckhotell på gården. Utnyttja höjden och spar på det viset ca. 30 kvm. DIN BIL SÖDERTÄLJE
32
Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Komprimera gångar mellan lagerhyllor För att få in så mycket artiklar som möjligt i hyllplan tycker vi att ni ska komprimera ytan mellan lagerhyllorna på lågfrekvent. Målet bör vara att arbetsgolvet är HELT rent från reservdelar, då detta är en skaderisk både för personal och reservdel. DIN BIL SÖDERTÄLJE
33
Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Utnyttja tomma hyllplan som är lättillgängliga Se till att det finns högfrekventa artiklar i de tomma hyllorna som finns strax innanför butiksdörren. Detta spar tid för butikspersonalen och gör dessa mer tillgängliga för kunderna. Automaster tillåter flera lagerplatser. DIN BIL SÖDERTÄLJE
34
Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Skaffa en annan plats för pappersarkiv Då detta är den mest centrala platsen på ert lager bör den ytan utnyttjas till annat än pappersarkiv. Skaderisk. DIN BIL SÖDERTÄLJE
35
DIN BIL SÖDERTÄLJE Hög personalomsättning
RESERVDELAR Hög personalomsättning Personalenkät skickad 21 januari Uppföljande telefonintervju 2 dagar senare Svar från samtliga medarbetare Helt anonymt - borgar för ärlighet DIN BIL SÖDERTÄLJE
36
DIN BIL SÖDERTÄLJE Hög personalomsättning
RESERVDELAR Hög personalomsättning Nu Janne Nilsson….så här tycker din personal DIN BIL SÖDERTÄLJE
37
1. Hur trivs du på din arbetsplats?
DIN BIL SÖDERTÄLJE
38
2. Känner du att du har rätt arbetsuppgifter?
DIN BIL SÖDERTÄLJE
39
3. Hur tycker du att samarbetet fungerar inom din egen avdelning?
DIN BIL SÖDERTÄLJE
40
4. Hur fungerar samarbetet mellan er och andra avdelningar?
DIN BIL SÖDERTÄLJE
41
5. Har du erbjudits PU-samtal inom de senaste 12 månaderna?
DIN BIL SÖDERTÄLJE
42
6. Har du genomfört eller erbjudits någon utbildning de senaste 12 månaderna?
DIN BIL SÖDERTÄLJE
43
7. Är du nöjd med mötesfrekvensen på din avdelning?
DIN BIL SÖDERTÄLJE
44
8. Känner du att du får rätt och tillräckligt med information från din chef?
DIN BIL SÖDERTÄLJE
45
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ?
46
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress
47
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön
48
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med)
49
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med) Bättre lön och arbetstider hos andra
50
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med) Bättre lön och arbetstider hos andra Vill prova något annat
51
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med) Bättre lön och arbetstider hos andra Vill prova något annat Ung personal
52
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med) Bättre lön och arbetstider hos andra Vill prova något annat Ung personal Fel kompetens
53
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med) Bättre lön och arbetstider hos andra Vill prova något annat Ung personal Fel kompetens Dom flesta som slutat har jobbat mot verkstaden och där är trivseln problemet
54
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med) Bättre lön och arbetstider hos andra Vill prova något annat Ung personal Fel kompetens Dom flesta som slutat har jobbat mot verkstaden och där är trivseln problemet Vet ej
55
Våra slutsatser och förslag till åtgärder
56
Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Individuell utbildningsplan för ökad lojalitet
57
Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Individuell utbildningsplan för ökad lojalitet Upprätta tydliga arbetsbeskrivningar
58
Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Individuell utbildningsplan för ökad lojalitet Upprätta tydliga arbetsbeskrivningar Tydliga ansvarsområden
59
Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Individuell utbildningsplan för ökad lojalitet Upprätta tydliga arbetsbeskrivningar Tydliga ansvarsområden Upprätta en lista på mjuka värden hos Din Bil Exempel: Bonus, utbildningsmöjligheter, hobbykvällar, friskvård, rabatt på bilar m.m, ev.fritidshus, möjlighet till karriär i ett större företag.
60
Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Individuell utbildningsplan för ökad lojalitet Upprätta tydliga arbetsbeskrivningar Tydliga ansvarsområden Upprätta en lista på mjuka värden hos Din Bil Exempel: Bonus, utbildningsmöjligheter, hobbykvällar, friskvård, rabatt på bilar m.m, ev.fritidshus, möjlighet till karriär i ett större företag. Gör en SWOT-analys på egen avdelning
61
Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Individuell utbildningsplan för ökad lojalitet Upprätta tydliga arbetsbeskrivningar Tydliga ansvarsområden Upprätta en lista på mjuka värden hos Din Bil Exempel: Bonus, utbildningsmöjligheter, hobbykvällar, friskvård, rabatt på bilar m.m, ev.fritidshus, möjlighet till karriär i ett större företag. Gör en SWOT-analys på egen avdelning Styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Fortsätt jobba för ökad trivsel och gemenskap
62
DIN BIL SÖDERTÄLJE SAMMANFATTNING Höga returkostnader
Noggrannhet Kostnadsmedvetenhet Outnyttjade lagerytor Utnyttja volym i rummet bättre Närhet till högfrekvent Hög personalomsättning Delegera ansvar Mjuka värden DIN BIL SÖDERTÄLJE
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.