Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

RESERVDELAR (företagets nav)

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "RESERVDELAR (företagets nav)"— Presentationens avskrift:

1 RESERVDELAR (företagets nav)
DIN BIL SÖDERTÄLJE

2 Deltagare Tobias Sjöbäck Audi Malmö

3 Deltagare Tobias Sjöbäck Audi Malmö Patrik Nilsson VW Kristianstad

4 Deltagare Tobias Sjöbäck Audi Malmö Patrik Nilsson VW Kristianstad
Hans Matsson Bilmetro Ludvika

5 Deltagare Tobias Sjöbäck Audi Malmö Patrik Nilsson VW Kristianstad
Hans Matsson Bilmetro Ludvika Ola Karlsson VW Malmö

6 Deltagare Tobias Sjöbäck Audi Malmö Patrik Nilsson VW Kristianstad
Hans Matsson Bilmetro Ludvika Håkan Pettersson Skoda Malmö Ola Karlsson VW Malmö

7 DIN BIL SÖDERTÄLJE Höga returkostnader Outnyttjade lagerytor
RESERVDELAR Höga returkostnader Outnyttjade lagerytor Hög personalomsättning DIN BIL SÖDERTÄLJE

8 RESERVDELAR Höga returkostnader BAKGRUND 2006 DIN BIL SÖDERTÄLJE

9 DIN BIL SÖDERTÄLJE Höga returkostnader
RESERVDELAR Höga returkostnader BAKGRUND 2006 Vid analys av bokslut 2006 upptäckte vi höga kostnader på konto 4251 (returer) DIN BIL SÖDERTÄLJE

10 DIN BIL SÖDERTÄLJE Höga returkostnader
RESERVDELAR Höga returkostnader BAKGRUND 2006 Vid analys av bokslut 2006 upptäckte vi höga kostnader på konto 4251 (returer) Returkostnad 2006 = DIN BIL SÖDERTÄLJE

11 DIN BIL SÖDERTÄLJE Höga returkostnader
RESERVDELAR Höga returkostnader BAKGRUND 2006 Vid analys av bokslut 2006 upptäckte vi höga kostnader på konto 4251 (returer) Returkostnad 2006 = 11.6% av inköpskostnaderna i retur DIN BIL SÖDERTÄLJE

12 Hur stor del av nettoinköp returneras till VSG.
DIN BIL SÖDERTÄLJE

13 DIN BIL SÖDERTÄLJE Troliga orsaker
RESERVDELAR Troliga orsaker Hanteras beställningar på rätt sätt? Är målet hög omsättningshastighet? Är det rätt kostnader på konto 4251 (returer)? DIN BIL SÖDERTÄLJE

14 Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Noggrannhet vid reservdelsbeställning (CSS) Se till att personalen har fått möjlighet till rätt kompetens för att beställa hem rätt del. Kräv rätt och kompletta uppgifter från kundmottagningen Aktiv felsökning vid första besök

15 Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Ökad kostnadsmedvetenhet Se till att berörd personal är medveten om vilka kostnader som gäller för returer. Förklara för personalen vilka kostnader och besvär som våra kunder får vid felbeställning.

16 Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Kontroll av påfyllnadssortiment Arbeta aktivt med kontroll och justering av påfyllnadsförslaget från VGS.

17 Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Kontroll av detaljrapport Bevaka konto 4251 med hjälp av X-ors detaljrapport.

18 RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE

19 DIN BIL SÖDERTÄLJE Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft DIN BIL SÖDERTÄLJE

20 DIN BIL SÖDERTÄLJE Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft Däck och plåt på golvet DIN BIL SÖDERTÄLJE

21 DIN BIL SÖDERTÄLJE Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft Däck och plåt på golvet Platsbrist DIN BIL SÖDERTÄLJE

22 DIN BIL SÖDERTÄLJE Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft Däck och plåt på golvet Platsbrist Dålig ordning DIN BIL SÖDERTÄLJE

23 DIN BIL SÖDERTÄLJE Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor Trångt men mycket luft Däck och plåt på golvet Platsbrist Dålig ordning Skaderisk DIN BIL SÖDERTÄLJE

24 RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE

25 RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE

26 RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE

27 RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE

28 RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE

29 Här är vi på rätt väg…… DIN BIL SÖDERTÄLJE Outnyttjade lagerytor
RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor Här är vi på rätt väg…… DIN BIL SÖDERTÄLJE

30 RESERVDELAR Outnyttjade lagerytor DIN BIL SÖDERTÄLJE

31 Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Skaffa ytterligare däckställ Köp in möjligheter till däckförvaring för ca. 20 bilar då ni ej har ert däckhotell på gården. Utnyttja höjden och spar på det viset ca. 30 kvm. DIN BIL SÖDERTÄLJE

32 Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Komprimera gångar mellan lagerhyllor För att få in så mycket artiklar som möjligt i hyllplan tycker vi att ni ska komprimera ytan mellan lagerhyllorna på lågfrekvent. Målet bör vara att arbetsgolvet är HELT rent från reservdelar, då detta är en skaderisk både för personal och reservdel. DIN BIL SÖDERTÄLJE

33 Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Utnyttja tomma hyllplan som är lättillgängliga Se till att det finns högfrekventa artiklar i de tomma hyllorna som finns strax innanför butiksdörren. Detta spar tid för butikspersonalen och gör dessa mer tillgängliga för kunderna. Automaster tillåter flera lagerplatser. DIN BIL SÖDERTÄLJE

34 Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Skaffa en annan plats för pappersarkiv Då detta är den mest centrala platsen på ert lager bör den ytan utnyttjas till annat än pappersarkiv. Skaderisk. DIN BIL SÖDERTÄLJE

35 DIN BIL SÖDERTÄLJE Hög personalomsättning
RESERVDELAR Hög personalomsättning Personalenkät skickad 21 januari Uppföljande telefonintervju 2 dagar senare Svar från samtliga medarbetare Helt anonymt - borgar för ärlighet DIN BIL SÖDERTÄLJE

36 DIN BIL SÖDERTÄLJE Hög personalomsättning
RESERVDELAR Hög personalomsättning Nu Janne Nilsson….så här tycker din personal DIN BIL SÖDERTÄLJE

37 1. Hur trivs du på din arbetsplats?
DIN BIL SÖDERTÄLJE

38 2. Känner du att du har rätt arbetsuppgifter?
DIN BIL SÖDERTÄLJE

39 3. Hur tycker du att samarbetet fungerar inom din egen avdelning?
DIN BIL SÖDERTÄLJE

40 4. Hur fungerar samarbetet mellan er och andra avdelningar?
DIN BIL SÖDERTÄLJE

41 5. Har du erbjudits PU-samtal inom de senaste 12 månaderna?
DIN BIL SÖDERTÄLJE

42 6. Har du genomfört eller erbjudits någon utbildning de senaste 12 månaderna?
DIN BIL SÖDERTÄLJE

43 7. Är du nöjd med mötesfrekvensen på din avdelning?
DIN BIL SÖDERTÄLJE

44 8. Känner du att du får rätt och tillräckligt med information från din chef?
DIN BIL SÖDERTÄLJE

45 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ?

46 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress

47 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön

48 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med)

49 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med) Bättre lön och arbetstider hos andra

50 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med) Bättre lön och arbetstider hos andra Vill prova något annat

51 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med) Bättre lön och arbetstider hos andra Vill prova något annat Ung personal

52 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med) Bättre lön och arbetstider hos andra Vill prova något annat Ung personal Fel kompetens

53 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med) Bättre lön och arbetstider hos andra Vill prova något annat Ung personal Fel kompetens Dom flesta som slutat har jobbat mot verkstaden och där är trivseln problemet

54 9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning
9. Personalomsättningen har varit hög på din avdelning. Har du någon uppfattning om varför ? Mycket stress Dålig lön Högt tempo (dom pallar inte med) Bättre lön och arbetstider hos andra Vill prova något annat Ung personal Fel kompetens Dom flesta som slutat har jobbat mot verkstaden och där är trivseln problemet Vet ej

55 Våra slutsatser och förslag till åtgärder

56 Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Individuell utbildningsplan för ökad lojalitet

57 Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Individuell utbildningsplan för ökad lojalitet Upprätta tydliga arbetsbeskrivningar

58 Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Individuell utbildningsplan för ökad lojalitet Upprätta tydliga arbetsbeskrivningar Tydliga ansvarsområden

59 Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Individuell utbildningsplan för ökad lojalitet Upprätta tydliga arbetsbeskrivningar Tydliga ansvarsområden Upprätta en lista på mjuka värden hos Din Bil Exempel: Bonus, utbildningsmöjligheter, hobbykvällar, friskvård, rabatt på bilar m.m, ev.fritidshus, möjlighet till karriär i ett större företag.

60 Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Individuell utbildningsplan för ökad lojalitet Upprätta tydliga arbetsbeskrivningar Tydliga ansvarsområden Upprätta en lista på mjuka värden hos Din Bil Exempel: Bonus, utbildningsmöjligheter, hobbykvällar, friskvård, rabatt på bilar m.m, ev.fritidshus, möjlighet till karriär i ett större företag. Gör en SWOT-analys på egen avdelning

61 Våra slutsatser och förslag till åtgärder
Individuell utbildningsplan för ökad lojalitet Upprätta tydliga arbetsbeskrivningar Tydliga ansvarsområden Upprätta en lista på mjuka värden hos Din Bil Exempel: Bonus, utbildningsmöjligheter, hobbykvällar, friskvård, rabatt på bilar m.m, ev.fritidshus, möjlighet till karriär i ett större företag. Gör en SWOT-analys på egen avdelning Styrkor, svagheter, möjligheter och hot. Fortsätt jobba för ökad trivsel och gemenskap

62 DIN BIL SÖDERTÄLJE SAMMANFATTNING Höga returkostnader
Noggrannhet Kostnadsmedvetenhet Outnyttjade lagerytor Utnyttja volym i rummet bättre Närhet till högfrekvent Hög personalomsättning Delegera ansvar Mjuka värden DIN BIL SÖDERTÄLJE


Ladda ner ppt "RESERVDELAR (företagets nav)"

Liknande presentationer


Google-annonser