Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Det svenska medielandskapet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Det svenska medielandskapet"— Presentationens avskrift:

1 Det svenska medielandskapet 1980-2013
Svenskt medielandskap historiskt stabilt Kommersiellt finansierad/privatägd radio och TV i början på 1990-talet Konkurrensen om publiken hårdnar Nya ägargrupper och korsägande mellan tryckta medier och etermedier Utländska mediebolag på den svenska marknaden Gratistidningar och Internet

2 Andel av befolkningen 9-79 år som använder olika medier en genomsnittlig dag 2012 (%)
Totalt Män Kvinnor 9-14 15-24 25-44 45-64 65-79 Låg Mellan Hög TV 83 82 88 75 77 84 89 86 80 Press 69 68 29 47 67 79 70 Radio 41 78 73 71 Internet 74 76 91 48 45 81

3 Dagspressen Nästan alla tidningar är lokala eller regionala
Stor tidningsupplaga Kvällspressen oftast tillval Morgontidningar hushållsabonneras Svensk press knuten till politiska partier

4 Den svenska tidningsmarknadens huvudkategorier
Storstadspressens morgontidningar Kvällstidningar Landsortspressen Lågfrekventa dagstidningar (Fack- och specialtidningar, veckotidningar)

5 Press och politik 1970-tal, journalister mer oberoende av partilojalitet Bandet mellan partier och tidningar har försvagats över tid Allt färre andratidningar

6 Press och ekonomi Få lönsamma tidningar och många med förluster ”SvD lägger ner kulturdelen – sportredaktionen skrotas” ”100 tjänster ska bort på Aftonbladet” Statligt presstöd Stabil ägarstruktur i svensk press Bonniers ca 25% av den totala upplagan & Schibstedt/Stampen ca 15% var

7 Gratistidning och web-tidning
Metro 1995 (MTG) Web-tidningar, dagspress på internet Kommer papperstidning att finnas kvar? Internet kan ersätta en dagstidningsprenumeration 20% Papperstidningen försvinner inom en tioårsperiod 15% Internet kan inte ersätta känslan av tidning %

8 Tidningsläsande 69 % läser minst en tidning en genomsnittlig dag (2012) Ökad skillnad mellan yngre och äldre och mellan starka och svaga socialgrupper

9 Etermedier i förändring
Radiotjänst (grundat 1924, första sändning 1925) TV introduceras ca 1955 1970-tal lokala radiokanaler 1969 införs en andra tv-kanal 1978 närradio testas Nyårsafton 1987 tv 3 börjar sända 1990 startar tv4 1993 introduceras privat lokalradio

10 Radio och TV Ägande/organisation etermedier Public service-sfären
Public service-sfären Ideella sfären Den svenska privata sfären Utlandssfären

11 Ägarblock Modern Times Group Bonniers Prosieben

12 Publiken Radion når en genomsnittlig dag 67% av allmänheten
83% av svenskarna tittade på tv vanlig dag Utbildning och ålder påverkar våra medieval mer än tidigare

13 Juridik och etik Dagspress (tryckfrihetsförordningen)
Offentlighetsprincipen Radio- och TV (Yttrandefrihetsgrundlagen, Radio- och tv-lagen, Myndigheten för radio och tv) PO, PON, Spelregler för press, radio och tv

14 Sammanfattning Ägarkoncentration Nya kommersiella ägargrupper
Flermedieägande Internationalisering Statens och politikens inflytande har försvagats Konvergens Större mängd innehåll som sprids i fler kanaler av få stora ägare Segregation har ökat

15

16 Internet Multimedialt Hypertextuellt Interaktivt Arkivartat Virtuellt

17 Språk Tre system för datormedierad kommunikation: e-post, nyhetsgrupper/forum och chat. Asynkron kommunikation: E-post och forum Synkron kommunikation: Webb-chatt

18 Kön/identitet/gemenskap
Internet - leka/spela med identiteter och kön Anonymitet – sanning/lögn

19 Gemenskaper – communities – Facebook

20 Handel Mest resor, elektronik, medieunderhållning 84% handlat online

21 Handel 21% rädda för kortbedrägeri
45% skulle handla mer på nätet om det var säkrare att betala E-handeln ökar ständigt

22 IT:s möjligheter IT = fler egna val och mer aktivt deltagande
Enkelt att själv söka information, snabbt, ger interaktiv kommunikation, är oberoende av tid och plats.

23 Tillgång och klyftor Alla använder inte IT
Stora skillnader mellan grupper

24 Tillgång till Internet i hemmet 2012
Totalt 89% 15-44 år 98% 65-79 år 68% Låg utbildning 66% Hög utbildning 95%

25 IT:s möjligheter Yttrandefrihet Ska nätet förläggas med restriktioner?
Censur? Vad är sant på nätet?

26 Hur används och till vad?
Mer praktisk individuell nytta än massinformation Watchers 79,8% Sharers % Commenters 36.2% Producers 24.2%

27 9-79 år en genomsnittlig dag
Läser enbart kvällstidning % Läser enbart morgontidning 6 Läser både morgon- och kvällstidning 8 Läser enbart på tv-kanals webbsida 4 Tittar enbart på tv/film Både läser på tv-kanals webbsidor och tittar på tv/film 5

28 9-79 år en genomsnittlig dag
Besöker community 54 Aktiv i community 41 Läser blogg 20 Skriver blogg 4 Kommenterar blogg 4 Titta på videoklipp 33 Lägger ut videoklipp 2 Spelar spel 20 Deltar i spelcommunity 6 Besöker twitter 3 Twittrar 2

29 Mest besökta sajter i Sverige augusti 2013 (alexa)
1 Google.se 2 Facebook 3 Google.com 4 Youtube 5 Aftonbladet 6 Wikipedia 7 Blocket 8 Yahoo 9 Windows live 10 LinkedIn11 Swedbank 12 Expressen 13 The Pirate Bay 14 ImdB 15 Amazon.com1617 SvD 18Dn 19Wordpress.com 20 Hitta.se 21 Flashback 22 Prisjakt 23 Eniro 24 Tradera 25 Hemnet 26 BBC 27 Instagram 28 Tumblr 29 SVT 30 Nordea


Ladda ner ppt "Det svenska medielandskapet"

Liknande presentationer


Google-annonser