Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avOla Forsberg
1
ATT VARA KONSUMENT
2
SANT ELLERFALSKT? En butik får höja priset hur mycket de vill.
3
SANTELLER FALSKT ? Presentkort gäller alltid i minst 1 år.
4
SANT ELLER FALSKT ? Du har inte rätt att reklamera ett par jeans som du har köpt på rea.
5
VAD ÄR EGENTLIGEN ETT AVTAL?
6
ÖPPET KÖP
7
GARANTI
8
PRODUKTFÖRSÄKRING
9
FÅ KOLL PÅ DINA LAGSTADGADE RÄTTIGHETER!
10
VAD ÄR ”FEL”?
11
VEM ANSVARAR FÖR MOBILEN? Ronak köpte i december en mobiltelefon. Ett års garanti lämnades. I oktober lämnade hon in den till säljaren för reparation. Felet var att telefonen stängde av sig själv ibland. Hon fick besked om att telefonen var fuktskadad. Säljaren ville därför inte reparera telefonen på garantin. Ronak vände sig till nämnden och yrkade byte till ny telefon utan kostnad. Säljaren bestred yrkandet.
12
Få prisavdrag Häva köpet Få skadestånd Få varan reparerad eller få en ny vara FEL PÅ VARAN – VAD KAN MAN GÖRA DÅ?
13
VAD ÄR ”FEL”?
14
E-HANDEL
15
RÅD, HJÄLP OCH INFORMATION
16
ÖVNINGAR
17
David besökte en kväll studentkårens pub. Han betalade en entréavgift och lämnade in sin jacka i garderoben för bevakning. Han fick en numrerad bricka. När han skulle hämta ut sin jacka var den borta. David yrkade ersättning med 2 000 kr för jacka. Han hade då gjort ett avdrag för ålder och bruk. Studentkåren bestred kravet. Man tog inget ansvar för förvaringen. Man hade också satt upp en skylt där det framgick att man inte ansvarade för inhängda jackor, väskor och dylikt. VEM ANSVARAR FÖR JACKAN?
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.