Ladda ner presentationen
1
En kort lektion i hur du inte blir blåst
Till dig som ska använda den här presentationen: I en undersökning har det visat sig att ungdomar är mest missnöjda med sina inköp och går sällan tillbaka till butiken och klagar om varan gått sönder eller om de på annat sätt är missnöjda. Med kampanjen Bli inte blåst! och den här PowerPoint-presentationen hoppas vi på Konsumentverket och Konkurrensverket att ungdomar ska våga stå på sig mer och bli mer medvetna om sina rättigheter och skyldigheter som konsumenter. Till din hjälp finns det här talarmanuset: Allt som du kan säga till åhörarna står med vanlig text. Instruktioner som inte ska sägas högt markeras med kursiv stil. Vill du jobba vidare med frågor som handlar om konsumenträtt så finns bland annat: Köp rätt! – en presentation och övningshäfte finns att ladda ner från Ungkonsument.se - där hittar elever mycket bra information som de kan få användning för i rollen som unga konsumenter. Lektionsbanken.se – här finns lektionsförslag på temat konsumenträtt Lycka till! En kort lektion i hur du inte blir blåst
2
Hur blåst är du? Alla butiker erbjuder öppet köp
Ja Nej Alla butiker erbjuder öppet köp Du kan pruta i en svensk affär Släng alla kvitton så fort du kan Klaga först till dina föräldrar om du är missnöjd med ett köp Vi börjar med att testa om ni har koll på vad som gäller när ni handlar. Jag kommer att läsa upp 4 påståenden som ni kan svara Ja eller Nej på. Det går till så här att jag läser upp ett påstående och ni gör tummen upp om ni tror Ja och tummen ner om ni tror Nej. Du läser upp varje påstående. När eleverna har visat sin tumme så klickar du fram rätt svar. Du väljer själv om du vill kommentera påståendet kort eller gå vidare till nästa. Du kan berätta att du under kommande bilder kommer att förklarar mer på djupet vad som gäller i de olika fallen. Rätt svar: Nej! Det är upp till varje butik. Det är ditt ansvar att fråga vad som gäller. Ja! Du kan faktiskt pruta i Sverige. Nej! Spara kvitton i 3 år, reklamationsrätt i tre år. Nej och Ja! Du ska först och främst klaga till en säljare i den butik du har köpt varan, om ni inte kommer överens så kan du ta hjälp av dina föräldrar och tillsammans klaga hos säljaren igen.
3
Öppet köp? Det är ditt ansvar att fråga i butiken …
Med öppet köp menas att du får lämna tillbaka varan inom en viss tid och få pengarna tillbaka om du ångrar dig. Det är ditt ansvar att fråga i butiken … … om du kan få öppet köp? … om hur länge det är öppet köp? … om du kan få det skriftligt på ett kvitto? Låt eleverna diskutera varför det är bra med öppet köp och om de brukar våga fråga om öppet köp. Att handla på öppet köp betyder att du kan lämna tillbaka en vara och få pengarna tillbaka om du ångrar dig. Fråga alltid i butiken om dom har öppet köp och i så fall hur länge. Det finns nämligen ingen lag som ger dig rätt till öppet köp när du handlar i butiker men många erbjuder det ändå. Om butiken erbjuder öppet köp är det bra om det står på kvittot.
4
Pruta? Du kan faktiskt pruta även i Sverige!
Prutskolan hittar du på ungkonsument.se Ja, du kan faktiskt pruta i Sverige, inte bara utomlands. Jämför priser och erbjudanden i olika butiker och fråga om du kan få mängdrabatt. Har du tur kan du spara mycket pengar eller kanske få med något extra på köpet. Alla butiker tar lite mer betalt för sina varor än de har köpt in dem för. Det gör de för att täcka sina kostnader och för att gå med vinst. I vissa fall lägger affärerna på en hög summa, andra gånger är den minimal. Det händer också att handlarna räknat in en prutmån i priset. Vid försäljning av riktigt dyra saker är det inte ovanligt. Ung konsuments prutskola lär dig alla tips och trix du behöver för att börja pruta. Prutskolan hittar du på ungkonsument.se. Fråga eleverna om de har några bra förslag på vad man kan säga när man ska pruta Här kommer några förslag på argument för att pruta: - ”Hur många procents rabatt kan jag få om jag köper den hos er istället för hos konkurrenten?” - ”Om jag köper den här som är så dyr vill jag allt ha hörlurarna på köpet”. ”Nu har jag köpt så många tröjor, så jag borde få mängdrabatt.” ”Hej, jag ringer runt och jämför priser på mobilt bredband. Vad kostar det hos er?” - ”Du bagarn, ni stänger nu. Jag ger dig fem kronor för den där bullen. Inte tio som det står på lappen." Det kan faktiskt löna sig att pruta. Det handlar lika mycket om hur man säger något, som vad man säger.
5
Spara kvittot? Ett kvitto bevisar: vad du har köpt,
när du har köpt det, vilket pris du har betalat. Spara kvittot i 3 år! Vad är ett kvitto? Ett bevis på vad du har köpt, när du har köpt det och för vilket pris. Varför ska man spara kvittot? Om du vill byta, få pengarna tillbaka eller klaga på en vara som har gått sönder är det bra att spara kvittot. Men du är inte tvungen att ha kvar kvittot för att använda dina rättigheter. Kan du bevisa ditt köp på något annat sätt går det också bra. Det kan till exempel vara med ett kontoutdrag eller en kontokortsslip. Frågor till bilden på kvittot. (Hon som har handlat heter Irma) Vad har Irma köpt tror ni? Gäller öppet köp i den här butiken? Hur länge (hur många dagar) har den här butiken öppet köp? Om Irma går tillbaka den 11 augusti och lämnar tillbaka allt, vad har hon rätt att lämna tillbaka ? Vad har hon inte rätt att lämna tillbaka? Ge exempel Hur länge ska man spara ett kvitto? Rätt svar: Trosor, blus, jeans/byxor och accessoarer/biljouterier (i det här fallet är det örhängen) Ja, 10 dagar. Jeansen kan hon lämna tillbaka och få pengarna tillbaka. (Undantag: Enligt affären får hon lämna tillbaka trosorna om de fortfarande är plomberade) Trosorna och örhängena. Öppet köp gäller inte för underkläder och accessoarer. Blusen (köpt på rea) kan hon lämna tillbaka och byta till något annat eller få ett tillgodokort. 3 år. Det är den tiden du har att reklamera (klaga på) en vara. Vid större köp som t ex en dator så är det bra att spara kvittot längre för att kunna bevisa att varan är betald. Även bra att kunna visa att varan är betald om du senare ska sälja datorn begagnat.
6
Klaga? Om det är fel på en vara du köpt ska du givetvis klaga
Vänd dig alltid först till butiken du handlat i Stå på dig Du har rätt att reklamera (klaga på) en vara i 3 år Du ska givetvis klaga om det är fel på en vara du har köpt. Men hur klagar man bäst? Du ska först av allt ta med dig kvittot och vända dig till butiken du handlade i. Stå på dig! Du har rätt att reklamera (klaga på) ett fel inom 3 år från köpet. Att reklamera betyder att du talar om för säljaren att det är något fel på varan. Om du inte kommer överens med säljaren så kan du på nästa bild se vad du kan göra för att komma vidare
7
Inte överens med säljaren?
Använd klagoguiden Ta hjälp av en förälder Kontakta en konsumentvägledare Anmäl till Allmänna reklamationsnämnden Om du inte kommer överens med säljaren kan du: Använda och få tips från ”Klagoguiden” som du hittar hos konsumentverket.se Ibland tas inte ungdomar på allvar i butiker och det är bra att ta hjälp av en vuxen, be en förälder följa med till butiken. Kommer du och säljaren ändå inte överens kan du gå vidare genom att: - Kontakta kommunens konsumentvägledning. Rådgivningen är gratis och de finns i de flesta kommuner. - Gör en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden som bestämmer vem som har rätt.
8
Blåst eller inte blåst? Nu ska vi se om ni har lärt er något av det som vi gått igenom. Här kommer två frågor som ni ska besvara. Klicka fram nästa bild
9
Måste alla butiker enligt lag erbjuda öppet köp?
Vilka alternativ är rätt? Ja, oavsett vad varan kostar Ja, men bara för vissa varor t ex datorer Endast om kunden ber om det Endast om varan överstiger 500 kronor Nej, det är frivilligt för varje säljare Du läser upp frågan och låter eleverna svara genom handuppräckning, eleverna säger vilket alternativ de tror är rätt. RÄTT SVAR e) Nej, det är frivilligt för varje säljare. Undantag är om man handlat på distans t ex via internet. Då gäller ångerrätt 14 dagar om säljaren finns i Sverige. 7 dagars ångerrätt om man handlar från ett annat EU-land.
10
Vart vänder du dig för att klaga?
Rangordna 1 - 5 Allmänna reklamationsnämnden – ARN Dina föräldrar Konsumentvägledaren i din kommun Butiken du handlade i Rektorn 4 2 3 1 X Du läser upp frågan och låter eleverna svara genom handuppräckning. De ska rangordna vart man i första hand (1) och i sista hand (5) vänder sig om man behöver klaga på en vara man köpt. Rätt svar klickar du fram. Vid första klicket ändras d) till en 1:a, vid klick nr två ändras b) till en 2:a osv. Man kan tyvärr inte vända sig till Kungen, det är ett skämtalternativ. Rätt svar: Butiken du har handlat i Dina föräldrar, om du och säljaren inte kommer överens så kan du ta hjälp av en förälder och Klagoguiden. Tyvärr är det så att ungdomar inte tas på allvar i alla butiker och då kan det vara bra att ta hjälp av en vuxen för att hävda sin rätt. Din kommunala konsumentvägledning, finns i de flesta kommuner. Låt eleverna ta reda på om det finns någon i kommunen. Gör en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden som kan bestämma vem som har rätt. Rektorn kan tyvärr inte hjälpa dig, ett skämtalternativ.
11
Du kan fråga eleverna om de har koll på det här nu, om inte så klickar du bara fram sista bilden och säger att allt de behöver komma ihåg för att inte bli blåsta står där.
12
Använd fusklapp! Undvik att bli blåst när du handlar genom att använda den här fusklappen och gå in på ungkonsument.se där kan du läsa mer om dina rättigheter och skyldigheter som konsument. Här skulle du kunna dela ut fusklappar. Du kan beställa fusklappar via Konsumentverkets webbplats. Våga stå på dig och bli inte blåst! The End!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.