Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkommen till Kreation Reklambyrå.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkommen till Kreation Reklambyrå."— Presentationens avskrift:

1 Välkommen till Kreation Reklambyrå

2 Vad är ett bibliotek?

3 Hur ska biblioteket attrahera människor? Idag och imorgon.

4 Upplägg av eftermiddagen
Introduktion om varumärken Grupparbete Diskussion och avslutning

5 Vad väljer du?

6 Vad väljer du?

7 Vad väljer du?

8 Jeopardy

9 Svenska företag 500:- Eftersom du gör en del av arbetet själv får du hög kvalité och modern design till ett bra pris.

10 Svenska företag 500:-

11 Svenska företag 400:- Du har gjort ett klokt val som visar att du sätter din familjs säkerhet i första hand.

12 Svenska företag 400:-

13 Varumärkets innehåll På engelska skiljer man på Brand och Trademark. Brand är de värden man adderar till varumärket. Trademark är själva logotypen. Varumärkets värde är den samlade bild av ett företag eller organisation som målgrupperna har.

14 Alla kan bygga varumärken
Att bygga och vårda varumärken är den enklaste och naturligaste sak i världen - om man bara förstår och accepterar spelreglerna. ”Byggnadstekniken” är i grund och botten densamma, oavsett bransch eller kategori.

15 Varumärken är inget nytt fenomen
Varumärket är ett sätt att identifiera och särskilja sin produkt - som praktiserats i minst år! I dagens samhälle har många människor en tydlig uppfattning om både produkter, företag och organisationer. Du kan påverka den uppfattningen genom att vara långsiktig och konsekvent

16 Varumärkets beståndsdelar
Namn Symboler Design Adderade värden

17 Målgruppen har en relation till varumärket
Välkänt – okänt Positiva – negativa associationer Stark – svag relation

18 Allt kan ses som varumärken

19 Från produkt eller funktion till löfte.
Relevanta, motiverande mervärden + FUNKTIONELLA EGENSKAPER + FUNKTIONELLA EGENSKAPER + +

20 Från produkt eller funktion till löfte
+ Säkerhet En Volvobil - Svensktillverkad - Bränslesnål - 5 säten+bagage

21 Från produkt eller funktion till löfte
? Böcker - Tidningar - Mötesplats - Info-centrum Personal med kompetens Biblioteken i Sörmland, Västmanland och Örebro län

22 Olika målgruppers värderingar om varumärket
Tråkiga Omoderna Långsamma Tradition Trovärdighet Analytiska

23 Det handlar om att påverka målgruppernas uppfattning
Värde Värde

24 Om ingen tycker att det du kan är viktigt – spelar det ingen roll hur duktig du är.

25 • Gör det vita vitare • Mycket för pengarna • Superbra för svarta kläder • Bra för allergiker • Behåller färgerna • Tvättar snabbt • Extra drygt • Skyddar fibrer • Miljövänligt • Svanenmärket

26 Miljövänligt!

27 Informationsflödet innebär ett kaos för hjärnan
En vuxen svensk exponeras för kommersiella budskap per dag. En engelsk 18-åring har sett reklamfilmer i sitt liv. Ett enda vardagsnummer av “New York Times” innehåller mer information än vad en 1600-talsmänniska mottog under ett helt liv.

28 Mer är mindre. Mindre är mer.
De Tio Budorden: 297 ord Oavhängighetsförklaringen: 300 ord EU-regel för prissättning av kött: ord!

29 Lösningen – förenkla för mottagaren.
Ett andra budskap tar alltid kraft av det första... Var konsekvent och långsiktig! Om du lyckas lära världen EN viktig sak om dig och dina tjänster – grattis!

30 Varumärket är ett löfte
Logotyp Värde ”SÄKERHET”

31 Varumärket är ett löfte
Logotyp Värde ”MILJÖVÄNLIGT”

32 Varumärket är ett löfte
Verksamhet Värde ”?” Biblioteket

33 Vilken nytta har organisationen av ett starkt varumärke
Tydliggör verksamhetens roll externt Underlättar kommunikationen med målgrupperna Tydligare fokus för arbete och prioriteringar Motiverar medarbetarna Förenklar relationen med media

34 Hur definierar biblioteket sitt löfte?
Börja med den egna organisationen Stäm av med målgrupperna

35 Varumärkessnurran

36 Varumärkesplattform En process för att hitta verksamhetens kärna Vad är viktigt för målgrupperna? Vilka värden skapar vi? En varumärkeskärna Ett antal värdeord/kärnvärden En kommunikativ kärna

37 Kommunikativ kärna/löfte
Ska fungera mot alla prioriterade målgrupper Ska hålla över en längre tid Ska klara förändringar i omvärlden Ska sticka ut

38 Tre perspektiv på varumärket?
Identitet (den ni verkligen är) Profil (den ni vill vara) Image (den ni uppfattas vara)

39 Image – vilka värderingar finns idag?

40 Identitet – vilka värderingar finns idag?

41 Vad vill vi berätta och hur bra är vi på att nå våra målgrupper?
Budskap Erbjudande F B Värde Kommunikativ kärna E C D

42 Folktandvården i Kalmar län
Problem: Unga människor struntade i tandläkaren Försämrad munhälsa för vissa grupper Målgrupperna trötta på argument om karies och tandlossning

43 Folktandvården i Kalmar län
Lösning: Frisktandvård – en helt ny produkt Abonnemang – ett nytt sätt att betala Fräscha kyssar – ett nytt tilltal Idag avtal

44 Folktandvårdens målgruppsprisma
Aktiva ungdomar år Erbjudande Hälsointresserade 30-55 år Pigga äldre Upplevt värde Fräscha kyssar Stressade barnfamiljer Media Landstingets nätverk

45 Anpassade budskap med samma kärna
Aktiva ungdomar år 35 kr/mån autogiro Hälsointresserade 30-55 år Pigga äldre Jag slipper bry mig Fräscha kyssar Stressade barnfamiljer Media Landstingets nätverk

46 Frisktandvård i Kalmar län

47 Anpassade budskap med samma kärna
Pigga äldre Fast pris i 3 år Hälsointresserade 30-55 år Aktiva ungdomar 20-30 år Trygghet Fräscha kyssar Stressade barnfamiljer Media Landstingets nätverk

48 Frisktandvård i Kalmar län

49 Vilka målgrupper har biblioteket?

50 Vilka målgrupper är viktiga för er?
Erbjudande F B Värde Kommunikativ kärna E C D

51 Image – vad tycker våra målgrupper?

52 Identitet – vad tycker vi själva?

53 Grupparbete Arbeta först parvis (ca 30 min) Diskutera därefter er fram till en gemensam uppfattning i gruppen (ca 30 min) Återsamling och redovisning Inlämning av gruppens gemensamma resultat

54 Vilka målgrupper kom ni fram till?
Erbjudande F B Värde Kommunikativ kärna E C D

55 Image – vilka värderingar kom ni fram till?

56 Identitet – vilka värderingar kom ni fram till?

57 Budskap Vad är viktigast att berätta för respektive målgrupp? Försök sammanfatta de olika budskapen till en mening!

58 Här kommer lite praktiska råd!
Men hur gör vi? Här kommer lite praktiska råd!

59 Vad ska vi kommunicera? Visa på nyttan för målgrupperna Var konsekvent i ditt budskap

60 När ska vi kommunicera? Agera proaktivt – innan det är för sent Se till att du har initiativet Lägg en plan – men var öppen för förändringar

61 Hur ska vi kommunicera? Var konsekvent och tjatig Målgruppen avgör valet av kanal Samla resurserna

62 Hur får vi media att uppmärksamma oss?
Agera långsiktigt och med trovärdighet Skapa ett nyhetsvärde i era aktiviteter Skapa en bra relation till media Underlätta för journalisterna

63 Handlingsplan för varumärket
1. Definiera ert varumärke/kärna 2. Bestäm målgrupper och budskap 3. Lägg upp en kommunikationsplan 4. Engagera din organisation definiera bestäm lägg upp engagera

64 Sammanfattning Varumärket innehåller både trademark och brand
Ett varumärke är ett löfte som ska infrias Varumärket är en kamp om uppfattningar Varumärken byggs långsiktigt och behöver underhållas Framgångsrik kommunikation utgår från en gemensam varumärkesplattform Extern och intern kommunikation hänger ihop Alla medarbetare är ambassadörer för varumärket

65 Nu börjar det. Lycka till!


Ladda ner ppt "Välkommen till Kreation Reklambyrå."

Liknande presentationer


Google-annonser