Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!"— Presentationens avskrift:

1 PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
SÄTT RÄTT PRIS FRÅN BÖRJAN

2 Prisdumpningens dilemma.....
Den vanligaste prisdumpningen är att du prutar med dig själv! Nej, sååå dyrt kan det inte vara.. Nej, restiden kan jag inte räkna med… Nej, varför skulle jag ta mer betalt för att röja snö på natten än på dagen? Om jag tänker allt som jag borde ta betalt för, då får jag inga jobb! Hur skall man möta prisdumpningen ? Det går ju bara inte att följa med i en nedåtgående prisspiral...

3 VAD INGÅR I ENTREPRENADEN?
De vanligaste tvistefrågan brukar vara: vad ingår i det fasta priset eller varför tar det så lång tid? Fast pris sätter en tydlig gräns för priset. För att få entreprenaden i konkurrens gäller det att räkna lågt men ändå få lönsamhet på jobbet. När kalkylen slår fel börjar tvisten om vem som skall betala fördyringen. Eller hamnar man i fusk och slarvträsket. Det blir bara värre och slutar många gånger med katastrof. Varumärket förstörs, relationer bryts - både kund och entreprenör blir förlorare.

4 VEM…..HUR…..OCH VARFÖR? För att Du skall få grepp om prisdumparna är det viktigt att hålla i minnet VEM dom är, HUR de agerar och VARFÖR de dumpar priset. Vem är egentligen prisdumpare ? En del vet inte ens om att de dumpar marknadspriset. En del är duktiga yrkesmän men inte har kunskap om företagsekonomi och kalkylering. Men för de flesta är det så att de underskattar sina egna kostnader, särskilt de fasta kostnaderna och ”osynliga” kostnader som för t ex produktionsbortfall (ställtider).

5 NYCKELN TILL FRAMGÅNG Nyckeln till framgång mot prisdumparna är att inte konkurrera med dom. Hitta din egen nisch av kunder som inte är så totalt prisfixerade utan som ser till relationen med utföraren, kompetensen och kvaliteten på arbetet etc. Satsa hårt på att nischa in Dina uppdrag mot rätt kundgrupp. Visa att Du och Ditt företag är UNIKA på just de tjänster Ni erbjuder.

6 VÅGA SÄGA NEJ IBLAND Du vill utveckla ditt företag och få fler kunder. Det innebär ofta att du behöver mer folk, maskiner, fordon och pengar. Samtidigt är marknaden så tuff idag och konkurrensen så stark att du kanske tar varje möjlighet att säkra hem en ny kund, utan att närmare tänka efter. Kanske tjänar du inte tillräckligt med pengar eller känner att ditt företag är undersysselsatt och därför bara måste ta alla nya kunder som är villiga att anlita dig. Det är ingen bra strategi. Det är ingen strategi alls. Det är bara dumt.

7 Hur tänker en vinnare? Att vara entreprenör är tufft. Det är särskilt hårt i början. Det kommer alltid att gå upp och ner. Ibland är det lätt och man tjänar bra. Ibland är det inte alls så lätt… För att lyckas behöver du redan från början satsa på att bli en vinnare och en överlevare. En vinnare i entreprenadbranschen är: professionell och kompetent, tillförlitlig, har kapacitet och resurser, är prisvärd och klarar att dokumentera och marknadsföra allt detta.

8 DUKTIGHETSBEVIS Vet dina beställare om att du är duktig och allsidigt kunnig ? Ett lågt pris behöver inte bara bero på - kvalitetssänkning, - kompetensbrist eller - kalkylfel Ett högt pris däremot, eller till och med ett normalt pris idag, måste alltid grundas på att du på ett tydligt sätt visar beställaren vem dui är och vad dui kan. Dokumentera kompetensen Marknadsför kompetensen

9 Varför skall beställaren välja Dig?
Både för att du är duktig på att utföra själva arbetet och att sälja in dig hos beställaren. Entreprenadbranschen lever på relationsförsäljning. Det är inte bara pris och kvalitet som avgör. Det är mycket mer… Marknadsföring handlar om att få uppmärksamhet, bli sedd, bekräftad och förstådd. Beställaren måste förstå värdet av det du har att erbjuda och ha ett behov av dina varor eller tjänster för att en köp-säljsituation skall uppkomma. Att entreprenören är värd en vettig lön för sitt arbete.


Ladda ner ppt "PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!"

Liknande presentationer


Google-annonser