Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Jonas Andersson Ph.D. i medie- och kommunikationsvetenskap jonastics@gmail.com
Vad bör man tänka på när man väljer medium? Sociala medier – möjligheter och begränsningar Hur tänker olika aktörer? Vilka är förutsättningarna när du kommer ut på marknaden?
2
DE SOCIALA MEDIERNAS PRINCIPER
3
”six degrees of separation”
Stanley Milgram ”small world network” Genomsnittligt avstånd mellan två personer i USA? Sex personer. Stanley Milgram, “Världen är liten-experimentet” (1967) Milgram gav olika personer i Nebraska och Kansas brev med namn på personer i Boston, och bad dem att försöka leverera brevet till personen. Reglerna var att om någon kände personen direkt, så kunde han/hon direkt skicka brevet till denne; i annat fall ficka han bara skicka brevet till den av sina bekanta som han bedömde skulle ha störst möjlighet att vidarebefordra brevet till personen på snabbast möjliga sätt. För nästa person i kedjan gällde samma regler, och målet med experimentet var att mäta hur lång kedja som krävdes innan brevet nådde fram. 22% procent av breven nådde fram, och krävde i genomsnitt en kedja på 5,5 eller 6 steg. Duncan Watts fann 2001 att samma sak gäller för meddelanden på Internet. En studie av Microsoft Messenger 2007 fann att genomsnittliga antalet steg där var 6,6. Facebook-applikationen ”Six Degrees” har genomsnittet 5,73 steg. ”six degrees of separation”
4
”six degrees of separation”
5
”six degrees of Kevin Bacon”
6
”six degrees of Kevin Bacon”
7
After checking 30 billion electronic messages, Microsoft researchers say the theory stands up
Six Degrees of Kevin Bacon? Facebook Says 4.74 Separating You and Me? 4.74 Degrees
9
entropi redundans ► Olika nätverk är av olika slag ► Nätverk hålls efter/kalibreras för att fungera optimalt ► Nätverkens sätt att fungera bygger på inbyggda regler: deras protokoll, kod
10
► Olika nätverk är av olika slag
small-world network ” nodes can be reached with few hops” entropi redundans ► Olika nätverk är av olika slag ► Nätverk hålls efter/kalibreras för att fungera optimalt Varje dag tar t.ex. Facebook bort sidor pga spam, brott mot användarvillkor, att användaren är för ung, osv. ► Nätverkens sätt att fungera bygger på inbyggda regler: deras protokoll, kod scale-free network ”some nodes are bigger than others”
11
entropi redundans Applikationer kan skilja sig rejält!
12
entropi redundans BABYLONSKT ”Vilda västern-internet”? myller, brus, kakofoni, nedskräpning ALEXANDRINSKT ”galleria-internet”? bara tillåtna appar?
13
entropy negentropy BABYLONSKT ”Vilda västern-internet”? myller, brus, kakofoni, nedskräpning ALEXANDRINSKT ”galleria-internet”? bara tillåtna appar? myllret de enskilda bitarnas värde går mot noll portalen värdet på infrastrukturen når enorma summor Varian & Shapiro ”Information rules” (1998)
14
Ger de sociala medierna nya förutsättningar?
Sociala nätverk / webb 2.0… - bloggar (Wordpress, Blogger) - mikrobloggar (Twitter, Tumblr) - sociala nätverk (Facebook, fan-nätverk, communities) - användardrivna fotosajter (Flickr, Dayviews) + videosajter (YouTube) - wikis (Wikipedia) …men internet har alltid varit socialt! - hemsidor (www) - IRC, ICQ (chat) - sociala nätverk (Usenet, MUD, MMORPG, The WELL) Mindre formella strukturer (iaf från användarens synvinkel) Mindre möjlighet till total överblick/kontroll (från anv synvinkel) …samtidigt ökad möjlighet att spåra och mäta specifika frågor Mer genomskinlighet, transparens?
15
Sociala medier… Ett bra sätt att få (ögonblicklig) överblick
Vad diskuteras precis just nu? Ett bra sätt att nå (extremt) specifika målgrupper Låg s.k. ”kontaktkostnad” Ett bra sätt att sätta igång självgående (virala) kampanjer Skapa ringar på vattnet Ett bra sätt att utvärdera ens egna kommunikation (feedback) Vad hände?
16
DE SOCIALA MEDIERNAS DEMOGRAFI
17
Inom den yngre gruppen finns en skiljelinje
Inom den yngre gruppen finns en skiljelinje och 2000-talisterna har vuxit upp i en digital värld, de som är äldre har vuxit in i den (även om det var vid unga år). Om tio år kommer 1990-talisterna att närma sig 30-årsstrecket, de har kommit ut i arbetslivet och bildar familj. Om man jämför 1990-talisterna med andra grupper ser man bland annat att de har betydligt högre webbanvändning. En 17-åring använder nätet i snitt nästan dubbelt så mycket som en vuxen talisterna har också vuxit upp med de sociala webbnätverken och de vänder sig i liten utsträckning till traditionella medier på nätet. Bland 9-14-åringar är det till exempel bara 5 % som går till traditionella medier, medan 44 % använder sig av sociala medier. Konkurrensen om ljudet växer i den unga gruppen. Deras samlande lyssnande ökar, men det är framförallt musiklyssnandet som utvecklas samtidigt som radion tappar totalt sett.
18
Källa: Olle Findahl, Svenskarna och Internet 2009
22
Källa: Olle Findahl, Svenskarna och Internet 2011
26
Minst 1 miljard Google-sökningar per dag! (dvs 10 000 per sekund)
Uppåt 10 miljoner artiklar (alla språk sammanlagda) på Wikipedia (varav ca 3 miljoner på engelska) skribenter har bidragit till Wikipedia ( av dem på engelska) 120 miljoner videos på YouTube (2009) uppladdare Bandbredden som används = samma som hela Internet år 2000 20 timmar video laddas upp per minut (når snart ett helt dygn?) 133 miljoner bloggar indexerade på Technorati sedan 2002 350 miljoner bloggläsare i världen 1 miljon blogginlägg per dygn
28
Omkring 800 miljoner människor använder Facebook (september 2011).
Varje dag loggar hälften av dem in. Omkring 350 miljoner användare loggar in via mobiltelefonen. Närmare 4 miljoner svenska användare (mars 2011). Notera: Facebooks egna statistiksida listar “aktiva” användare utan att definiera ordet “aktiv”.
29
Omkring 800 miljoner människor använder Facebook (september 2011).
Varje dag loggar hälften av dem in. Omkring 350 miljoner användare loggar in via mobiltelefonen. Närmare 4 miljoner svenska användare (mars 2011).
30
Omkring 800 miljoner människor använder Facebook (september 2011).
Varje dag loggar hälften av dem in. Omkring 350 miljoner användare loggar in via mobiltelefonen. Närmare 4 miljoner svenska användare (mars 2011).
31
Omkring 800 miljoner människor använder Facebook (september 2011).
Varje dag loggar hälften av dem in. Omkring 350 miljoner användare loggar in via mobiltelefonen. Närmare 4 miljoner svenska användare (mars 2011). I början av 2009 var det 97% av alla 20-åriga svenska tjejer samt 96% av de 19-åriga tjejerna som hade Facebook!
32
Omkring 800 miljoner människor använder Facebook (september 2011).
Varje dag loggar hälften av dem in. Omkring 350 miljoner användare loggar in via mobiltelefonen. Närmare 4 miljoner svenska användare (mars 2011). Användarna loggar in omkring 40 gånger i månaden, 23 minuter per gång. Ungefärligt antal ”vänner” per användare: 130 Genomsnittlige användaren lägger till 90 snuttar med innehåll per månad. = mer än en miljard nya sådana snuttar om dagen. Varje dag delas omkring 30 miljarder snuttar av information (statusrader, länkar, inlägg, anteckningar, fotoalbum etc). Sammanlagt 1000 miljarder sidvisningar på en månad (juni 2011)
34
Mer än 250 miljoner tweets om dagen. 100 miljoner användare.
…av dessa hade dock en tredjedel aldrig sänt tweets, och 73 % hade inte twittrat mer än 10 gånger (enligt siffror från 2010). Omkring en tredjedel av användarna är mer eller mindre aktiva. Ungefär 7 % av Sveriges befolkning (ca pers) använder Twitter, åtminstone ibland. Men bara 2 % (ca pers) gör det dagligen. Siffran för andelen aktiva twittrare (globalt sett) har ökat under 2011, menar Twitter själva, till uppemot 50 %. En annan studie har angett siffran twitteranvändare i Sverige, varav läser twitterflöden varje vecka.
35
S-kurvan, hur snabbt en ny uppfinning sprids
”early adopters”
36
Fåtal starkt aktiva användare, det stora flertalet är konsumenter snarare än producenter.
1000 500 250 100 50 tweets ”the long tail” antal personer
37
DE SOCIALA MEDIERNAS TILLÄMPNINGAR
38
Vad diskuteras just nu? Vad skriver bloggarna om? bloggosfär
bloggportal bloggbävning RSS-läsare #prataomdet Årets Förnyare: Johanna Koljonen och Sofia Mirjamsdotter, frilans, för twitterkampanjen #prataomdet. Motivering: ”För att ha gjort det privata allmängiltigt och fått en hel värld att prata om det.” nyhetsbrev sök på nyckelord hashtags på Twitter, t.ex. #prataomdet …som megafon?
39
här skulle det ha varit tweets…
urbanoutfitters.se 27/ Twitter …som megafon?
40
urbanoutfitters.se 4/
41
urbanoutfitters.se 11/
42
Nå specifika målgrupper
låg kontaktkostnad, extremt specifika grupper Blogga själv: specialistbloggar ledningsbloggar tillfälliga bloggar externa bloggare
43
Nå specifika målgrupper
låg kontaktkostnad, extremt specifika grupper Utnyttja opinionsledarna, de inflytelserika ”spindlarna i nätet”: twittra rekommendera på Facebook tipsa andra dela bokmärken/länkar (delicious.com) trackback
44
scan.se 30/
45
scan.se 9/
46
Feedback på din egen kommunikation
Hur tänker journalister? De vill ha snabb, vederhäftig information. De vill hitta en ”story”. Materialet ska passa deras läsekrets. De jagar i flock. Skriver andra om det så blir de intresserade. De vill kunna utmåla dig som en bra eller dålig användare av nya medier, de vill testa om du ”fattar” nya medier eller inte. nyheter som sociala objekt ryktesspridning, skvaller falska folkstormar, bloggbävningar
47
Summa summarum Du behöver finnas i de sociala nätverk där andra finns!
Skaffa dig ett stort kontaktnät i nätverken! Använd sociala medier för att komma i kontakt med folk! Var inte rädd för att gå i svaromål när du får kritik, men behåll värdigheten Förhåll dig källkritiskt till den information du får via sociala nätverk! proaktiv / retroaktiv kommunikation tillförlitlighet, trovärdighet (ethos, auktoritet) Människor påverkas av vad andra gör, snarare än vad de säger!
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.