Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Frågor på ytan, under ytan och på djupet

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Frågor på ytan, under ytan och på djupet"— Presentationens avskrift:

1 Frågor på ytan, under ytan och på djupet
Reportern Frågor på ytan, under ytan och på djupet Maria Helle Essingeskolan

2 Lasse, 6 år åker tåg till mormor och morfar alldeles själv
Lasse, 6 år åker tåg till mormor och morfar alldeles själv. Mamma har följt honom till tåget i Kristianstad och mormor skall hämta honom vid tåget i Lund. Lasse har en bok att titta i och godis att mumsa på. Han njuter av tågresan och kryper ihop i sin stol och gör det bekvämt för sig. Ingen Lasse stiger av tåget i Lund. Vem ska Lasse hälsa på? Vart ska Lasse resa? (på ytan) Varför stiger inte Lasse av tåget i Lund? (under ytan) Läs texten tillsammans. Tryck in en fråga i taget och diskutera svaren med eleverna, samt hur man kan veta detta. Vad skulle du ha gjort om du var i Lasses situation? (på djupet)

3 Pappa gav mig ett halvt kilo. Jag samlade inte frimärken mer.
Jag samlade frimärken. Pappa gav mig ett halvt kilo. Jag samlade inte frimärken mer. (Siv Widerberg 1971 i Wolfs ”Till dig en blå tussilago”) Vad samlar barnet på? (på ytan) Varför slutade barnet att samla på frimärken? (under ytan) Läs texten tillsammans. Tryck in en fråga i taget och diskutera svaren med eleverna, samt hur man kan veta detta. Varför tror du att pappan gav ett halvt kilo frimärken till sitt barn? (på djupet)

4 En man körde sin bil på motorvägen utanför Kristianstad.
Plötsligt sprang en älg ut på vägen. Mannen vaknade upp på sjukhuset. Var körde mannen sin bil? (på ytan) Varför var han på sjukhuset (under ytan) Har du krockat någon gång? Vad hände? (på djupet) Läs texten tillsammans. Tryck in en fråga i taget och diskutera svaren med eleverna, samt hur man kan veta detta.

5 Lars fick syn på en stor knotig tall
Lars fick syn på en stor knotig tall. Han kunde inte låta bli att klättra upp i den, högre och högre upp. På kvällen var han tvungen att åka till doktorn. Vad fick Lars syn på? (på ytan) Varför fick han åka till doktorn på kvällen? (under ytan) Hur allvarligt skadad tror du att Lars var? Har du ramlat ner från någon hög plats? Hur gick det för dig då? (på djupet) Läs texten tillsammans. Tryck in en fråga i taget och diskutera svaren med eleverna, samt hur man kan veta detta.

6 Använd dig av både text och bild Var kommer frukterna ifrån? (på ytan)
Varför vill frukthandlaren lura gubben? (under ytan) Kan ett äpple ligga i solen och mogna? (på djupet) Läs texten tillsammans och titta på bilden. Tryck in en fråga i taget och diskutera svaren med eleverna, samt hur man kan veta detta.

7 Bo satt i en gammal gungstol av trä.
Han gungade kraftigare och kraftigare. Plötsligt satt han på golvet. Hitta på egna frågor till texten. På ytan: Under ytan: På djupet: Eleverna hittar på egna frågor parvis. Sedan helklassdiskussion. Förslag på frågor: Var satt Bo? Hur hamnade Bo på golvet? Varför gungade Bo så kraftigt?

8 Månen lyste över marken. Marken var alldeles vit
Månen lyste över marken. Marken var alldeles vit. På himlen kunde man se tusentals stjärnor. Hero frös om nosen. Han saknade sin flock och ylade högt. Hitta på egna frågor till texten. På ytan: Under ytan: På djupet: Eleverna hittar på egna frågor parvis. Sedan helklassdiskussion. Förslag på frågor: Vad lyste på himlen? Vilken årstid är det? Vad är Hero för djur? Varför ylar Hero? Hur mår Hero?

9 Hitta på egna frågor till texten.
På ytan: Under ytan: På djupet: Imse vimse spindel klättra' upp för trå'n. Ner faller regnet spolar spindeln bort. Upp stiger solen, torkar bort allt regn. imse vimse spindel klättra' upp igen! - Vad vet vi om författaren? - Vilken avsikt tror du författaren har med sin text? - I vilket sammanhang tror du att texten skrevs? - Överensstämmer din uppfattning med författarens?

10 Hitta på egna frågor till texten.
På ytan: Under ytan: På djupet: Bä, bä, vita lamm, har du någon ull? Ja, ja, lilla barn, jag har säcken full. Helgdagsrock åt far och söndagskjol åt mor och två par strumpor åt lille, lille bror. - Vad vet vi om författaren? - Vilken avsikt tror du författaren har med sin text? - I vilket sammanhang tror du att texten skrevs? - Överensstämmer din uppfattning med författarens?

11 Hitta på egna frågor till texten. På ytan: Under ytan: På djupet:
Mors lilla Olle i skogen gick, rosor på kind och solsken i blick. Läpparna små utav bär äro blå. - Bara jag slapp att så ensam här gå. Brummelibrum, vem lufsar där? Buskarna knaka', en hund visst det är. Lurvig är pälsen, men Olle blir glad. - Å, en kamrat, det var bra, se god dag! Klappar så björnen med händer små, räcker fram korgen, - Se där, smaka på! Nalle han slukar mest allt vad där är. - Hör du, jag tror att du tycker om bär. Mor nu fick se dem, gav till ett skri. Björnen sprang bort, nu är leken förbi. - Å, varför skrämde du undan min vän? Mor lilla, be honom komma igen. Hitta på egna frågor till texten. På ytan: Under ytan: På djupet: - Vad vet vi om författaren? - Vilken avsikt tror du författaren har med sin text? - I vilket sammanhang tror du att texten skrevs? Överensstämmer din uppfattning med författarens? Förslag på frågor: Varför var Olle ensam i skogen? Varför är läpparna blå? Varför blev inte Olle rädd när björnen kom? Varför skrek mamman? Varför blev Olle ledsen? Varför blev Olle arg på sin mamma? Vad är det för rosor på kinden som Olle har? Varför knakade buskarna? Varför tror Olle att det är en hund?


Ladda ner ppt "Frågor på ytan, under ytan och på djupet"

Liknande presentationer


Google-annonser