Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Reseproduktion och försäljning

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Reseproduktion och försäljning"— Presentationens avskrift:

1 Reseproduktion och försäljning
Resmål i Sverige och andra länder

2 Geografiska resmål När man studerar vilka resmål turisterna besöker kan man göra det ur olika synvinklar Ett sätt är att utgå från det geografiska, det vill säga vilka resmål det finns i Sverige, Europa och övriga världen Ett annat sätt är att utgå från vilken typ av resmål som lockar turister Det kan exempelvis vara storstäder, shoppingcentra, nöjes- och temaparker, speciella symboler, udda resmål och resmål för charterresor Det gemensamma för dessa resmål är att de har olika dragningskraft och lockar till sig turister av olika anledningar

3 Sverige som resmål Den svenska besöksnäringen arbetar för att turismen ska växa i Sverige Det Sverige kan erbjuda inhemska och utländska turister är vackra skärgårdar, stora barrskogar, fjällområden och idylliska byar Allt detta räknas som attraktiva och exotiska resmål Turister dras också till Sveriges tre största städer, Göteborg, Stockholm och Malmö Det gäller både inhemska turister och turister som kommer från andra länder

4 Sverige som resmål

5 Resmål i övriga världen
Europas länder är populära som resmål för såväl sol- och badresor, som skidåkning och fjällvandring Tack vare låga priser på paketresor och lågpris växer också länderna utanför Europa i popularitet En bidragande faktor är klimatet som gör att det går att sola och bada året runt Många vill också uppleva en spännande och annorlunda kultur och ett äventyr Den internationella turismen påverkas av politiska händelser, den ekonomiska konjunkturen och naturkatastrofer Detta gör att länders popularitet som resmål växlar över tid

6 Populära resmål i Europa

7 Storstäder Storstadsturismen är populärt, inte minst weekendresor som innebär att man reser iväg över en förlängd helg Ofta vill man bara komma bort ett tag, koppla av, uppleva något nytt och kanske shoppa I de flesta fall åker man på en weekendresa till någon huvudstad i Europa Storstäder lockar för att där finns en mängd attraktioner på en ganska begränsad yta Ofta är det inte en enskild turistattraktion som lockar utan att det finns flera saker att välja Dessutom vill man uppleva storstadens atmosfär och puls Man sparar både tid och pengar under en helgresa

8 Weekendresor i Europa

9 Shoppingcentra För många är shopping en viktig aktivitet under turistresan Ett shoppingcentra kan bestå av ett enskilt större företag som har ett stort utbud av varor Det kan även röra sig om flera företag som är sammanbyggda som en galleria I ett shoppingcentra finns det också möjligheter för att äta mat eller fika, eftersom man vill ha kvar kunderna Det finns även gott om parkeringsplatser för att underlätta det för kunderna att ta sig till platsen och kunna handla mycket Riktigt stora shoppingcentra kombinerar butiker med olika nöjesutbud för att beredda verksamheten och locka till sig kunder

10 Gekås – Ullared

11 Freeport – Kungsbacka

12 South China Mall – Dongguan, Kina
Störst i världen till ytan, motsvarar 180 fotbollsplaner Stora delar av ytan står fortfarande tomt

13 Persian Gulf Complex – Shiraz, Iran
Störst i världen till antal butiker, 2500 stycken Har även nöjespark, bowlinghall och biografer

14 Dubai Mall – Dubai, Förenade Arabemiraten
Erbjuder 1200 butiker Har även ett stort inomhusakvarium, en skridskorink och biografer

15 Nöjes- och temaparker Nöjesparker vill locka hela familjen och erbjuder därför olika typer av aktiviteter som åkattraktioner och shower Om en nöjespark är uppbyggd kring ett speciellt tema kan det även kallas temapark Nöjes- och temaparker är viktiga för den regionala utvecklingen Den här typen av nöjescentra lockar till sig miljontals besökare varje år och därför etableras hela tiden nya parker runt om i världen Disneyland och Legoland är exempel på företag som har nöjesparker i flera länder

16 Liseberg – Göteborg

17 Astrid Lindgrens värld – Vimmerby

18 High Chaparall – Kulltorp

19 Legoland – Carlsbad, USA

20 Efteling Sagovärld – Efteling, Nederländerna

21 Dubailand – Dubai, Förenade Arabemiraten

22 Udda resor Vår längtan efter att ständigt finna något nytt, spännande och något som avviker från vår vardag lockar oss till udda resmål Till udda resmål hör de som skapas och marknadsförs kring områden som är kopplade till olyckshändelser, katastrofer eller misär Den här formen av turism kallas för brun turism, dark turism eller morbid turism Andra udda resmål som spelar på människors känslor för det spännande och oförklarliga är platser där mystiska djur påstås finnas Ett annat område där man spelar på människors känslor är spökturismen där man vill uppleva något skrämmande

23 Tjernobyl – Pripjat, Ukraina

24 Loch Ness-odjuret – Nessie, Skottland

25 Jack the Rippers vandring - Storbitannien

26 Spökvandringar – New Orleans, USA

27 Charterresor Charterresor är en form av paketresor där transport och hotell ingår i priset Resmålen kan vara skilda beroende på syftet med resan Det kan röra sig om sol- och bad, skidresa, storstadsresa eller kulturresa Arrangören kan också inrikta sig mot en specifik målgrupp De populäraste charterresorna är sol- och badresor Under sommarhalvåret är badorter kring Medelhavet de populäraste Under vinterhalvåret är längre resor till Thailand, Vietnam, Västindien, Mexiko och Förenade Arabemiraten populära

28 Populära charterresor


Ladda ner ppt "Reseproduktion och försäljning"

Liknande presentationer


Google-annonser