Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

bankID tar självbetjäningstjänster till nästa nivå

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "bankID tar självbetjäningstjänster till nästa nivå"— Presentationens avskrift:

1 bankID tar självbetjäningstjänster till nästa nivå
Sandra Brolin Department Manager Self Service Business Operations

2 Agenda En lösning för samtliga EnterCards produkter
EnterCard – vilka är vi? En lösning för samtliga EnterCards produkter Varför valde EnterCard att använda BankID Vilket värde skapar BankID för EnterCard och kunden Till vilka tjänster använder EnterCard BankID Demo

3 EnterCard – vilka är vi? © EnterCard, January 2010
For internal use only Annika Vangstad

4 EnterCard 2005 ingick Barclays Bank och Swedbank ett Joint Venture - avtal och startade ett nordiskt företag med fokus enbart på kreditkort EnterCard skapades med ägarnas globala expertis tillsammans med lokal erfarenhet från den nordiska marknaden Detta har resulterat i en unik affärsmodell som gjort EnterCard till den snabbast växande aktören på den nordiska kreditkorts-marknaden EnterCard idag 1,5 miljoner kunder Mer än 12 etablerade partnerprogram Ger ut både Visa, MasterCard och American Express EnterCard finns i Sverige, Norge, Danmark och etablerar sig just nu i Finland 300 anställda Trondheim Oslo Helsinki Stockholm Copenhagen 4

5 EnterCard har flera nordiska partnerprogram
Våra partnerprogram + Savings Banks

6 EnterCard’s egna kortprogram
re:member Lanserades 2006 Riktar sig direkt till slutkund kunder i Sverige kunder i Norge Aktiva på internet

7 Varför valde EnterCard att använda BankID
© EnterCard, 09 November 2007

8 Varför valde EnterCard att använda BankID
Juridiken B2B företag Har inga egna kontor Har kunder oavsett bank Banksekretessen "Enskildas förhållanden till bank får inte obehörigen röjas" AML – Penningtvättsdirektivet Krav på kundkännedom EnterCard måste förlita sig på tredje part för identifiering av kund BankID är en juridiskt accepterad lösning med stor spridning hos kunder oavsett banktillhörighet

9 En lösning för EnterCards alla produkter
© EnterCard, 13 November 2007

10 En lösning för samtliga EnterCards produkter
EnterCard finns i de nordiska länderna och är organiserade med: Lokala marknadsenheter Gemensamma stödfunktioner såsom IT och kundtjänst Målet har varit en gemensam teknisk plattform som möjliggör unik anpassning till de lokala marknaderna och enskilda partners önskemål.

11 EnterCards lösning Vår samarbetspartner för att hantera BankID identifiering och signering är Signicat som supporterar hela den nordiska marknaden. Motsvarigheten till BankID finns i alla nordiska länder: Norsk BankID Norge Svensk BankID Sverige Nordea e-legitimation Sverige Telia e-legitimation Sverige NemID Danmark NetID Danmark TUPAS Finland Utvecklingen av webtjänsterna och integrationen till BankID-lösningen är gjord i samarbete med Kantega. Kantega har automatiserat ansökningsprocessen och utfört integrationen mot våra kreditbeviljnings- och kortsystem.

12 Till vilka tjänster använder EnterCard BankID
© EnterCard, 13 November 2007

13 BankID’s användningsområden
BankID är en e-legitimation som gör det möjligt för företag, banker, organisationer och myndigheter att både identifiera och ingå avtal med privatpersoner på Internet. BankID kan alltså användas till: Identifiering Signering EnterCard använder båda delarna, var för sig och tillsammans

14 E-Identifiering Sedan 2006 har EnterCard använt BankID som inloggningsmetod till internetbanken för existerande kunder. På internetbanken kan kunden: Se sina kreditkortsdetaljer med transaktionsöversikt och aktuellt saldo Fakturauppgifter och betalningsinformation Ansöka om kredithöjning Genomföra betalningar och överföringar Se information om sin bonus Ändra adressuppgifter och lägga till tilläggstjänster på kortet Kommunicera med kundtjänst via säker

15 E-Signering Under 2010 har EnterCard lanserat möjligheten för nya kunder att signera kreditkortsavtalet elektroniskt. Oavsett kanal kan nya kunder e-signera: Kreditkortsansökningar via internet Beviljade kunder får möjlighet att direkt e-signera sin ansökan Kreditkortsansökningar via brev Beviljade kunder får möjlighet att se sin ansökan på webben och skriva under den elektroniskt

16 E-Signering Kreditkortsansökningar via internet
Ansöker på web E-sign Kort i brevlåda PIN i brevlåda Kund handlar Ansöker på web E-sign Kort till postkontor Hämta kort med ID PIN i brevlåda Kund handlar Kreditkortsansökningar via brev Ansöker via brev SMS- notifiering E-sign Kort i brevlåda PIN i brevlåda Kund handlar Ansöker via brev SMS- notifiering E-sign Kort till postkontor Hämta kort med ID PIN i brevlåda Kund handlar

17 Identifiering + Signering  Nästa nivå
Att använda kombinationen av identifiering och signering ökar möjligheterna för självbetjäning och maximerar kundupplevelsen Ansökan om kreditkort sker på internet Avtalet signeras elektroniskt Signaturen används som identifiering Kunden får direkt erbjudande om att välja sin PIN-kod Kunden får kortet direkt hem i postlådan

18 Vilket värde skapar BankID för EnterCard och kunden
© EnterCard, 13 November 2007

19 Kundens värde Genom att erbjuda möjligheten att använda BankID tror EnterCard att kundupplevelsen blir bättre och chansen att kunden stannar kvar ökar. Kund har tillgång till sin kontoinformation dygnet runt Snabbare och mer flexibel hjälp från kundtjänst Möjlighet att välja PIN-kod till sitt kort Kortare tid från ansökan till dess kunden har kortet i hand

20 Kunden har kortet i handen inom 4 dagar
Ansöker på web E-sign Val av PIN Kort i brevlåda Kund handlar Ansöker på web E-sign Kort till postkontor Hämta kort med ID PIN i brevlåda Kund handlar 1-2 veckor

21 EnterCards värde Genom att använda BankID som identifierings och signeringsmetod för kunderna får EnterCard minskade kostnader och ökade möjligheter till merförsäljning. Reducerat antal samtal till kundtjänst E-arkiv – effektivare arbetsprocesser Ökad merförsäljning av tilläggstjänster Kostnadsbesparingar PUM/REK

22 Identifieringskostnad
Lite statistik Internetansökningar Identifieringskostnad

23 Demo © EnterCard, 13 November 2007

24 Søknadsprosess Med elektronisk signering
Kun dersom søknaden blir direkte godkjent i kredittscoring

25

26

27

28

29

30

31

32

33

34

35

36 Kom tilbake for signering
Hvis søknad ikke ble signert på søknadstidspunktet vil kunden mottta en e-post, SMS eller brev med adresse til: Signering av kredittkortsøknad mulighet for selvvalgt PIN på sitt nye kort

37

38

39

40

41

42

43 Spørsmål ? © EnterCard, 13 November 2007


Ladda ner ppt "bankID tar självbetjäningstjänster till nästa nivå"

Liknande presentationer


Google-annonser