Ladda ner presentationen
1
FOR 1206 Grundkurs Del.2 Tryckluftsbromsar
Lärare:
2
Föreläsningen avslutas med
Kunskapstest Genomgång Utvärdering
3
Bromssystemets uppdelning
Pneumatiska bromssystem På lastbilar och bussar är det vanligt med pneumatiska bromssystem. Funktionen för dessa är i princip samma som för ett hydrauliskt system, men med tryckluft i stället för bromsvätska. Tunga fordon skulle överhetta vätskan så de har pneumatiskt bromssystem istället. Tryckluftbromsar kräver en kompressor för att fungera. Denna drivs av bilens motor, vilket innebär att luften så småningom läcker ut om motorn är avstängd. A: Lufttork B: Kompressor m luftfilter C: Våttank D: Tryckregulator E: Fyrkrets – skyddsventil F: Framkretstank G: Bakkretstank H: Parkeringskretstank K: Reläventil L: Färdbromsdelen N: Snabblossningsventil
4
Tryckluft / Pneumatik Alla tyngre fordon är beroende av tryckluft.
I första hand är det bromsarna som fordrar luft. Men även andra detaljer och funktioner behöver tryckluft för att fungera. Manövrering av dörrar. Olika redskap. Avgasbroms. Luftfjädring. Differentialspärr.
5
Kompressor Komprimerar luften. Drivs av motorns transmission.
Arbetar hela tiden när motorn är i gång. Tryckregulatorn reglerar att trycket till lufttankarna blir det rätta. Smörjs och kyls av bilens respektive system.
6
Principskiss bromsar Matarsystem Matardelen kan bestå av:
Matarsystemet är det system som alstrar, fördelar och lagrar tryckluften så att den finns till hands när vi bromsar. Matardelen kan bestå av: Kompressor. Frostskyddsanordning. Tryckregulator. Säkerhetsventil. Fyrkrets skyddsventil. Dubbelmanometer. Lågtrycksindikator. Kretstankar.
7
Principskiss bromsar Manöversystem Manöverdelen kan bestå av:
Manöversystemet är det system som fördelar tryckluften i ledningar till främre och bakre bromskrets när vi bromsar. Manöverdelen kan bestå av: Fotbromsventil. Reläventil. Snabblossningsventil. Lastkännande ventil. Bromscylinder. Bromskraften regleras direkt av hur hårt du trycker på bromspedalen.
8
Bromscylinder Mekanisktsystem. Ca: 7-9 bar
Bromscylindrar omvandlar energin i tryckluften till mekanisk energi. Luften pressar mot ett gummimembran och kraften överförs till hjulbromsens hävarm.
9
Parkeringsbromssystemet.
Parkeringssystemet är det system som på moderna lastbilar och bussar ansätts med hjälp av fjädrar och lossas med hjälp av tryckluft. Parkeringsbromsen kan bestå av: Särskild lufttank. Luftnippel/Ringpumpsventil. Spärrventil. Handreglage. Fjäderbromscylinder. Parkeringsbromsen ska hålla fordonet bromsat med motorn avstängd under obegränsad tid. Att använda tryckluft som kraft skulle inte vara säkert. Tryckluften läcker efter hand ut ur systemet och när motorn är avstängd fungerar inte kompressorn.
10
Fjäderbromscylinder. Parkeringsbromsen ansätts med hjälp av kraftiga skruvfjädrar. Fjädrarna är inbyggda i bromscylindern. Det är fjädrarna och hjulbromsen som bestämmer bromsens effekt. Om fordonet har fjäderbromscylindrar på flera axlar ökar parkeringsbromsens effekt.
11
Hjälpbromsar. Avgasbroms. Mottryck bildas på avgassidan.
Oljeretarder Hydraulisk hjälpbroms. Telmabroms. Elektromagnetisk hjälpbroms. VEB. (Volvo engine brake) Nyare form av avgasbroms. - Manövreras manuellt med handreglage eller pedal. - På moderna lastbilar och bussar är det oftast integreras i det vanliga bromssystemet.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.