Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/10 2002 One Stop Shopping Göran Crona, Svensk Adressändring.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/10 2002 One Stop Shopping Göran Crona, Svensk Adressändring."— Presentationens avskrift:

1 IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/ One Stop Shopping Göran Crona, Svensk Adressändring

2 IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/10 2002 Agenda 1
IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/ Agenda 1. Tjänster & marknad 2. Processen 3. Webbanmälningar slår rekord! 4. One Stop Shopping 5. Strategier för marknadsföring & webb 6. Framtida teknik & lärdomar

3 Svensk Adressändring Leverantör: Posten, CityMail, 22 lokala postoperatörer, Skattemyndigheten, SCB Tre anmälningskanaler: Post, telefon och webb Volym: Ca 1.1 miljoner adressändringar/år Ägare: Posten (85%) och CityMail (15%) Produktionsstart:1994 ”utvecklats till en viktig infrastrukturell tillgång på postmarknaden” (Prop 1998/99:95, Postal infrastruktur)

4 Tjänsteutbud Flyttanmälan. Postala tjänster Avgiftsbelagda.
Ca ärenden/år. Kostnadsfritt för kund. Görs på uppdrag av RSV Postala tjänster Avgiftsbelagda. Eftersändning vid flyttanmälan ärenden/år. Tillfällig eftersändning Ca ärenden per år Lagring av post Ca ärenden per år

5 Anmälningar över året Hög- & lågsäsong

6 Marknad & målgrupp Flyttande i Sverige
Ca hushåll & ca företag 1,2 milj personer 15% av befolkningen Stabil volym Högre andel flyttningar i stor- och universitetsstäder Största delen flyttningar inom närområdet Primär målgrupp Studenter 20-40 år storstadsbor                  

7 Direktbekräftelse. - studenter
Teknik idag Direktbekräftelse. - studenter Kund Webb Klient Logik Databas Kontroll mot SPAR/BASUN/BAS Telefon Filöverföringar Postoperatörer mfl Posten Kund Blankett Bekräftelsebrev

8 Webbanmälningar slår alla rekord!

9 Över 60% av 19-34-åringar gör sin flyttanmälan över Internet
A. Hög åtkomst B. Kunskap om Internet C. Snabb tjänst D. Dygnet runt tjänst E. Enkelt F. ”Alltid lägsta pris” G. Unika mervärden

10 One Stop Shopping!

11 Enkelt & Snabbt!

12 Elektroniska tjänster
SMS-flyttkort E-flyttkort med karta och vägbeskrivning Elektroniska flyttkort företag (genom systerföretaget AddressPoint) Elektroniska flyttkort privatpersoner Fysiska flyttkort Gemensamt för dessa tjänster är att informationen är kvalitetssäkrad informationen återanvänds de används som viktig marknadsföringskanal Direktbekräftelse (för studenter)

13 Strategi marknadsföring
Styra beställningen mot: Telefon Webb 2000-? Taktik Kampanjer - företrädesvis TV-reklam Kontinuerlig bearbetning och ”ständig närvaro” Tema : Humor med ironisk och ”skruvad” touch

14 Strategi webb Började tidigt (-97), försiktig expansion 1998-1999
Tillstånd från RSV gällande flyttanmälan blir milstolpe Nyckelord: Funktionellt, användbart, enkelt, säkert Kontinuerlig utvärdering. Test prototyper. Användarundersökningar. Webb-statistik Mervärden laddas till webbtjänsten - e-flyttkort, direktbekräftelse m m Prisdifferentiering: Alltid lägsta pris på webben Välplacerade i stora sökmotorer Samma uppträdande på webben som övriga kanaler

15 Lösningen! Strukturerad & standardiserad info
Informationen kvalitetssäkrad bl a genom kontroll mot andra databaser Hög grad av ömsesidigt infoutbyte på flera nivåer - personinfo, adressinfo Informationen återanvänds av adressändraren, postoperatörer, RSV, SPAR. Hög tillgänglighet Slutanvändaren ser ingen teknik

16 Teknik i framtiden Kund  Kund Webb Generell signering/
direktbetalning Klient Logik Databas Kontroll mot Kund SPAR/BASUN/BAS Filöverföringar Postoperatörer mfl Bekräftelse (gäller ej direktbekräftade ärenden) Posten Skanner Kund

17 Lärdomar Även sällanköpstjänster kan nå webbframgång
Viktigt med en fungerande grundstruktur Låt webben ta hand om enkla ärenden Säkerställ hög kvalite i webbkanalen Behåll de gamla kanalerna Skapa win-win-situationer Använd mycket ”pull” men glöm inte ”push” för att driva trafik

18 Tack för mig! Svensk Adressändring Virtuellt företag med 7 anställda
Partners/underleverantörer för kundtjänst, IT-drift, ekonomihantering, m m. Outsourcing är en basstrategi Tack för mig!


Ladda ner ppt "IT-kommissionen Lund 25/9, Umeå 16/10 och Borlänge 21/10 2002 One Stop Shopping Göran Crona, Svensk Adressändring."

Liknande presentationer


Google-annonser