Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Här hittar du snabbt din åldersspecifika klass.
Kompassen Ett verktyg för att underlätta för dig som tränare/spelare/förälder i IF Hellton. Här hittar du snabbt din åldersspecifika klass. Av: Peder Andersson, Victoria Grönkvist och Henric Sandmark
2
Kompassen E D 9-10 år C 11-12 år B A 6-8 år 13-14 år 15-16 år
J/Senior år
3
E-ungdom Träningstriaden
Teknik/Taktik Fysik Mental/Social Tillbaks till ålderstegen
4
E-ungdom Anfall Stämpass Försvar Individuellt Fånga boll
Stillastående I fart Studs och Dribbling Stillastående med en hand – titta på boll Stillastående vänster/höger Stillastående – utan att titta på boll Dribbla fritt Skott Stämkast (kärnkast) stillastående och med trestegsrytm Inhopp från linjen Genombrott Skottfint Försvar Individuellt Stimulera aktivitet och kreativitet d. v.s. söka boll och bryta pass Kollektivt Man börjar med helt fritt spel över hela banan, ibland bara från egen planhalva. Visa markering av en spelare och i övrigt inga stationära positioner. Regelkunskap Viktigt att från början gå igenom spelregler, spelplan och relation till domare Kontringsspel Helt fritt och oorganiserat (spelar man/man spel så blir vändningen av spelet naturlig) Målvaktsspel Låt alla pröva – ingen får bara stå i mål Här gäller det att bekanta sig med målet Alltid någon i målet när vi har skotträning Mycket lekar runt just målet Ingen speciell teknikträning VIKTIGT!!! Vi spelar på liten plan ”miniplan”. Vi vill befrämja en spontanhandboll som bygger på barnens ”naturliga sätt” sätt att spela d.v.s. att de söker bollen. Minihandbollen skall inte vara speciellt organiserad utan bygga på den sponta glädje och ”spring i benen” som barnen i denna ålder har. Det viktiga är att man har kul, alla ska få vara med, alla får känna på bollen och alla ska få göra mål. Reglerna i spelet bör anpassas så att man inte blåser sönder spelet. Tillbaks till ålderstegen
5
D-ungdom Mental/Social Fysik Målvakt Tillbaks till ålderstegen Anfall
Individuell Kollektiv Kontring Försvar Mental/Social Fysik Målvakt Tillbaks till ålderstegen
6
D-ungdom Individuell anfallsteknik Skott Passningar Introduktion
Skott Passningar Introduktion Hoppskott – armen i högt läge Backhandspass Kantskott – vanligt inhopp från linjen, med re stegs ansats, rakt skott Obligatorisk automatisering/att behärska Linjeskott – vanligt inhopp med ett steg Stämpass Stämskott/sträva efter hög arm/armbåge över axel Studs och dribbling Inhopp från linjen Dribbla med varannan hand utan att titta på bollen(olika tempon) Genombrott Att kunna studsa bollen stillastående med båda händerna – sträva efter att inte titta på bollen/rytmisk kroppshållning Passningsfint Rättvänd stegisättning Obligatorisk automatisering Skottfint vänster/höger Dribblingsfinta riktningsändringar/stopp Tillbaks till ålderstegen Till D-ungdom
7
D-ungdom Mental träning i form av allmän personlighetsutveckling
Jag kan! Jag vill! Jag törs! Jag får lyckas! Jag får misslyckas! Att lära känna Att visa hänsyn Att lyssna Ge och ta beröm Att lära sig samarbeta Regelförståelse Tillbaks till ålderstegen Till D-ungdom
8
D-ungdom Träningstriaden
Mental/Social Teknik/Taktik Fysik Tillbaks till ålderstegen Till D-ungdom
9
D-ungdom Fysisk träning
Snabbhet och då speciell reaktionssnabbhet (lekar och spel) Snabbhet/frekvens (löpstege, banor, häckar) Koordination rytm balans (objekt/kroppsbalans) reaktion rumsorientering Bra träningsredskap Bollar/handbollar, tennisbollar Käppar Hopprep Löpstege Låga häckar Mattor Bänkar Rockringar Ribbstolar Linor Västar/lekband Lätta medicinbollar Plintar Tillbaks till ålderstegen Till D-ungdom
10
D-ungdom Kollektivt anfallsspel
Börja med att ge spelarna positioner på banan, men skifta runt mycket. Liten eller stor plan Passa Röra sig med bollen, tre steg/studs tre steg Röra sig utan boll, från bollsida, men även från icke bollsida Är du markerad rör dig ” spelbar är nyckelordet.” Kom i fart – aldrig stå still och ta emot bollen Engagera och spela vidare Enkla samarbetsövningar 2 och 2 Tillbaks till ålderstegen Till D-ungdom
11
D-ungdom Mental träning
Mental träning i form av personlighetsutveckling! Jag kan! Jag vill! Jag törs! Jag får lyckas! Jag får misslyckas! ”Tänket” Lära känna andra Att vara en i laget Ta hänsyn Ge och ta beröm Samarbete Regelförståelse Sätta gränser och ta konsekvenser Tillåta åsikter Förklara varför Stil och policy Tillbaks till ålderstegen Till D-ungdom
12
D-ungdom Individuellt försvarsspel
Börja arbeta med grundställningen i försvar, både med parallellställning och diagonalställning Tillbaks till ålderstegen Till D-ungdom
13
D-ungdom Kollektivt försvarsspel
Fortsätt jobba med man/man spel, helplan/halvplan, del av plan, 3 – 3 spel. Viktigt att alla spelarna har en uppgift . Låt alla prova på att spela på alla platser. (även målvakt) Använd mycket olika typer av fotarbetsövningar/man/man övningar. Tillbaks till ålderstegen Till D-ungdom
14
D-ungdom Målvaktsspel
Låt alla som vill stå i mål. Fortsätt att betona vikten av målvaktsspelet. ’’Det ska vara status att stå i mål’’ Ingen får bara stå i mål, det är mycket viktigt för blivande målvakter att man är med på så mycket passnings och skott övningar som möjligt. Var med och spela ute det ökar spelförståelsen. Genomgång av grundställning och arbetsbåge Genomgång av grundläggande paradteknik Enkla skottövningar från alla positioner med s.k. enkel reaktion Utkasträning Tillbaks till ålderstegen Till D-ungdom
15
D-ungdom Kontringsspel Helt fri kontring Tillbaks till ålderstegen
16
C-ungdom Träningstriaden
Mental/Social Teknik/Taktik Fysik Tillbaks till ålderstegen
17
C-ungdom Mental/Social Fysik Målvakt Tillbaks till ålderstegen Anfall
Individuell Kollektiv Kontring Försvar Mental/Social Fysik Målvakt Tillbaks till ålderstegen
18
C-ungdom Skott Individuell anfallsteknik Introduktion Stämskott
Stämskott Passningar Kantskott – arm långt ut Introduktion Linjeskott med vändning vänster/höger Hoppass Närskott/- lobb Växlingspass höger/vänster Obligatorisk automatisering Stämskott – hög arm Obligatorisk automatisering/att kunna Hoppskott – hög arm Stämpass Kantskott – rakt skott Backhandspass låg arm Linjeskott – ett steg Genombrott Studsa/dribbla Kullager(öststatsfint) Samtliga studs och dribblingsformer Omvänd stegisättning Skottfint höger/vänster Rättvänd stegisättning Passningsfint från kant Tillbaks till ålderstegen Till C-ungdom
19
C-ungdom Individuell försvarsteknik
Jobba mycket med olika typer av fotarbetsövningar med snedställning. Slida med och växla över och pränta in följande viktiga punkter: Spela försvar innan din spelare fått bollen – inte när han fått bollen Försvarsspelet börjar direkt efter det att vi förlorat boll, passning eller mål egentligen innan). Din placering i anfall oavsett fas, bestämmer din försvarsposition. Varje ny passning som motståndaren gör medför att positionerna i försvar måste korrigeras. Denna nya situation tvingar fram en förflyttning hös varje spelare. Split – vision - Du måste hålla reda på både spelaren och bollen. Delad uppmärksamhet/Aktiva huvudrörelser är ett måste. Har du inte möjlighet att uppmärksamma båda. Koncentrera dig på spelaren Spelintelligens - Du måste ligga steget före din anfallsspelare Pressa alltid anfallspelarna utåt sidorna aldrig släppa in i mitten Vid man- man betonat spel ska man då motståndaren inte har bollen ligga mellan bollen och denne. Har motståndaren bollen skall man ligga mellan spelaren och målet och försöka styra.. Avståndet – distansen mellan dig och din motståndare är helt beroende av avståndet till bollen. Nära bollen, det innebär tät markering, stort avstånd till bollen och mindre tät markering. I handboll är detta viktigt p.g.a. de relativt stora avstånden. Jobba med den s.k. väderkvarnsställningen Tillbaks till ålderstegen Till C-ungdom
20
C-ungdom Mental träning i form av personlighetsutveckling
Fortsätt att utveckla ”tänket” Jag kan! Jag vill! Jag törs! Vad är inställning? Rätt attityd Träna uppmärksamheten Träna koncentrationen Träna avslappning Teoretiska kunskaper/språket/verbalt/kropp Utveckla träningsrutiner Hygien Attityder på plan och utanför ”vad kännetecknar en Helltonit” Kamratskap Stil och policy /se förväntningsmallen Tillbaks till ålderstegen Till C-ungdom
21
C-ungdom Kollektivt Här gäller det att jobba vidare med man – man spelet, 3-3 spelet. Det gäller att försöka få 3-3 spelet att likna ett zonförsvar istället för ett man-man spel. Det gör ni genom att man får spelarna att växla spelare och nu börjare vi att även introducera försvar. Fortsätt träna man – man spel varje träning. Därför att man – man tekniken är grundläggande för alla andra försvarsformer. Tillbaks till ålderstegen Till C-ungdom
22
’’Aldrig stå still och tag emot bollen’’
C-ungdom Kollektivt anfallsspel Spel med mer bestämda positioner. Fortsätt rotera.(men kanske inte lika mycket) Utveckla det enkla samarbetet, 2-2, 3-3. Samarbetet ligger främst på positionerna Y-9-M9, Y9-k6, m9-M6. Exempel på samarbetsformer är ryss, tjeck, bortlockande, tilllöpningar, spärr o.s.v. Introducera rullningsspel, växelspel och övergångsspel Fortfarande inget bestämt grundspel ”Se det som en inlärning’’ Bolltempo Tempoväxlingar i spelet Att hela tiden ’’komma med fart ”Gäller alla faser i anfallet. ’’Aldrig stå still och tag emot bollen’’ Betona ”nyckelpass” d.v.s. pass som är lite längre och som tvingar försvaret att jobba mer i sidled och djupled. Ex H9-----V6, V6----M9, V6---H6 Tillbaks till ålderstegen Till C-ungdom
23
C-ungdom Målvaktsspel
Nu bör man ha hittat ett antal spelare som är intresserade att stå i mål. Börja inskolningen Fortsätt med att lära dessa att spela ute Fortsatt arbete med grundställningen och arbetsbågen Repetering av korrekta rörelsemönster i paradträningen Skotövningar med enkel reaktion Ev. mer komplexa övningar om Målvakten är mogen Passningsträning/ utkastträning Allmän handbollsträning som utespelare Tillbaks till ålderstegen Till C-ungdom
24
C-ungdom Kontringsspel
Kontringsspel Det fria kontringsspelat dominerar, men vi börjar så smått att organisera vissa delar Kontringsträning Individuell teknik är nyckelordet. Fortsätt arbeta med samtliga punkter under D—ungdomsnivån, Se handbollsskolan Att börja organisera 1a:fasen och 2:a fasen, utan att för den skull låsa spelarna. Halvkontringar/helkontring Vid andra fas avslut, se till att det är ordentlig acceleration i avslutningen Självklarheterna speldjup och bredd skall betonas Passning går före dribbling. Har man ingen att passa ”dribbla” Börja titta på de längre passen Tillbaks till ålderstegen Till C-ungdom
25
B-ungdom Träningstriaden
Mental/Social Teknik/Taktik Fysik Tillbaks till ålderstegen
26
B-ungdom Mental/Social Fysik Målvakt Tillbaks till ålderstegen Anfall
Individuell Kollektiv Kontring Försvar Mental/Social Fysik Målvakt Tillbaks till ålderstegen
27
B-ungdom Individuell anfallsteknik Skott Löpskott
Fallteknikövningar/skott Passningar Kantskott – vanligt inhopp med ett steg – gömma bollen Introduktion Backhandspass med hög arm. Vikskott från fel kant Stämpass med låg arm Linjeskott, vanligt inhopp inget steg.flera vändningar i samma moment Pass bakom ryggen/tjeckväxel Isärdragningspass v6/h6 Isärdragningspass) M9 Pass med fel hand (växel vänster – vänster hand, växel höger – höger hand, utspel med handen längst ut, vid rullespel (högerhänt använder vänster hand) Stämskott hög arm Hoppskott hög arm Kantskott armen långt ut Linjeskott vändning vänster /höger Stämskott underarm Obligatorisk automatisering/Att kunna Närskott lobb Stämpass Backhandspass låg arm Genombrott Växlingspass Hoppass Hoppskottsfint Skottfint Passningsfint kant Rättvänd stegisättning Kullagerfint Omvänd stegisättning Tillbaks till ålderstegen Till B-ungdom
28
B-ungdom Individuell försvarsteknik
Jobba mycket med olika typer av fotarbetsövningar med snedställning. Slida med och växla över.. pränta in följande viktiga punkter: Spela försvar innan din spelare fått bollen – inte när han/hon fått bollen Försvarsspelet börjar direkt efter det att vi förlorat boll, passning eller mål.(egentligen innan). Din placering i anfall oavsett fas, bestämmer din försvarsposition. Varje ny passning som motståndaren gör medför att positionerna i försvar måste korrigeras. Denna nya situation tvingar fram en förflyttning hös varje spelare. Split – vision. Du måste hålla reda på både spelaren och bollen. Delad uppmärksamhet/Aktiva huvudrörelser är ett måste. Har du inte möjlighet att uppmärksamma båda. Koncentrera dig på spelaren Spelintelligens. Du måste ligga steget före din anfallsspelare Pressa alltid anfallsspelarna utåt sidorna aldrig släppa in i mitten Vid man- man betonat spel ska man då motståndaren inte har bollen ligga mellan bollen och denne. Har motståndaren bollen skall man ligga mellan spelaren och målet och försöka styra.. Avståndet. – distansen mellan dig och din motståndare är helt beroende av avståndet till bollen. Nära bollen, det innebär tät markering. Stort avstånd till bollen, mindre tät markering. I handboll är detta viktigt p.g.a. de relativt stora avstånden. Jobba med den s.k. väderkvarnsställningen Tillbaks till ålderstegen Till B-ungdom
29
B-ungdom Mental träning i form av personlighetsutveckling
Fortsätt att utveckla ”tänket” Jag kan! Jag vill! Jag törs! Vad är rätt inställning/attityd? Träna uppmärksamhet Träna koncentrationen Träna avslappning Teoretiska kunskaper/språket/verbalt/kropp Utveckla träningsrutiner Hygien Attityder på plan och utanför ”Vad kännetecknar en Helltonit” Kamratskap Stil och policy/se förväntningsmallen Jobba med framgångspyramiden Tillbaks till ålderstegen Till B-ungdom
30
B-ungdom Kollektivt försvarsspel
Som grundspel använder vi ett bollkoncentrerat 3-2-1, här skall alla spelarna lära sig hur det fungerar. Vi kompletterar med ett mer zon baserat 3-3 spel och man- man spel. Tillbaks till ålderstegen Till B-ungdom
31
B-ungdom Kollektivt anfallsspel
Spelarna börja nu hitta sina specialpositioner, men inga låsningar. Vi har 3-3 som grunduppställning Fortsätter träna mycket samarbete 2-2, 3-3. kombinationstänk/överenskommelser/få spelare Arbetar målmedvetet med rullespel, växelspel och övergångsspel. Hur skapas övertalen. I rullningsspelet ska vi kunna rulla åt båda hållen. (rättvänd stegisättning/omvändstegisättning. Obs! Samarbetet med M6 tydliga starter/öppningar Växelspelet bör innehålla mittväxel, diagonalväxel, polackväxel och kantväxel. Övergångångsspelet bör innehålla mittövergång, diagonalövergång och kantövergång, allt med eller utan boll Introducera isärdragningsspel. Vänster/höger Poängtera vikten av tempoväxlingarna i spelet Börja titta på enkla kombinationer i 6-5 spelet. Tillbaks till ålderstegen Till B-ungdom
32
B-ungdom Målvaktsspel På denna nivå har vi bestämda målvakter
Finkoordinering av Mv. teknik Mer komplexa skottövningar med alternativa avslutare och avslut Fortsätt befästa grundtekniken Kontringsträning – utkastträning Liberospel Så mycket vanlig handbollsteniskträning som det går. Här bör man ha en ledare som ägnar sig alltmer åt målvakterna. Speciell teknik kräver också speciell fysik och mentalitet. Tillbaks till ålderstegen Till B-ungdom
33
B-ungdom Kontringsspel
Här har vi en jämn fördelning mellan en fri kontring och ett kollektivt fasspel. Träning av kontring Individuell teknik, samt fasspel med styrda boll och löpvägar. Bollen ut till en spelmotor, bollen ut vänster och avslut höger i anfall och tvärt om. Löpa passa i fart/Acceleration i avslutningsfasen Ta emot bollen med en hand ”jätteviktigt” Spelbredd och djup Dribbla. Finns det ingen att passa ”Dribbla” Sök fria spelytor Varva korta långa pass, driv upp på en sida passa över. Mycket pass i djupled d.v.s. pass mellan F1 och F2. Det gäller både pass framåt och bakåt. Forehand/backhand Fortsätt träna utkastträning. Mv. är nyckelspelare i kontringen. långa/korta utkast Introducera ett styrt kontringsspel. Speciell i den kollektiva delen. Tillbaks till ålderstegen Till B-ungdom
34
A-ungdom Träningstriaden
Mental/Social Teknik/Taktik Fysik Tillbaks till ålderstegen
35
A-ungdom Mental/Social Fysik Målvakt Tillbaks till ålderstegen Anfall
Individuell Kollektiv Kontring Försvar Mental/Social Fysik Målvakt Tillbaks till ålderstegen
36
A-ungdom Individuell anfallsteknik Obligatorisk automatisering
Rättvänd stegisättning Individuell anfallsteknik Kullagerfint Omvänd stegisättning Passningar/Mottagning Eget register/Personliga finter Introduktion av: Instickspass Skott Stötpass Introduktion Löppass Stämskott – vikskott Hoppass backhand Stämskott – höftskott Studspass till M6 Stämskott – finta lågt – skjut högt Mottagning av bollen med en hand. Speciellt i kontringen och position M6 Stämskott – finta högt/mellan – skjut högt Hoppskott – finta högt och skjut höftskott Hoppskott på fel ben Obligatorisk automatisering/Att behärska Hoppskott jämfota Backhand med hög/låg arm Kantskott – gå in högt och skjut lågt Pass bakom ryggen Kantskott – gå in lågt skjut högt Pass med fel hand- vid växel/rullespel Straffar Isärdragningspass Kantskott arm långt ut vänd och skjut insida Skruvar, knorrar och flippar Genombrott Kontringsskott- löphopp Kontringsskott – löpskott med skottfint och extra steg Ryggrullningsfint Riktningsändringar Balansfint Löpskott Se Individuell anfallsteknik/Klingvall Falltekniksövningar matchlika. Linje och kant Kantskott – armen långt ut och gömma bollen i hoppet Linjeskott - vändningar Tillbaks till ålderstegen Till A-ungdom
37
A-ungdom Individuell försvarsteknik
Jobba mycket med olika typer av fotarbetsövningar med snedställning. Slida med och växla över.. pränta in följande viktiga punkter: Spela försvar innan din spelare fått bollen – inte när han/hon fått bollen Försvarsspelet börjar direkt efter det att vi förlorat boll, passning eller mål.(egentligen innan). Din placering i anfall oavsett fas, bestämmer din försvarsposition. Varje ny passning som motståndaren gör medför att positionerna i försvar måste korrigeras. Denna nya situation tvingar fram en förflyttning hos varje spelare. Split – vision. Du måste hålla reda på både spelaren och bollen. Delad uppmärksamhet/Aktiva huvudrörelser är ett måste. Har du inte möjlighet att uppmärksamma båda. Koncentrera dig på spelaren Spelintelligens. Du måste ligga steget före din anfallsspelare Pressa alltid anfallspelarna utåt sidorna aldrig släppa in i mitten Vid man- man betonat spel ska man då motståndaren inte har bollen ligga mellan bollen och denne. Har motståndaren bollen skall man ligga mellan spelaren och målet och försöka styra.. Avståndet. – distansen mellan dig och din motståndare är helt beroende av avståndet till bollen. Nära bollen, det innebär tät markering. Stort avstånd till bollen, mindre tät markering. I handboll är detta viktigt p.g.a. de relativt stora avstånden. Jobba med den s.k. väderkvarnsställningen Tillbaks till ålderstegen Till A-ungdom
38
A-ungdom Mental träning i form av personlighetsutveckling
Utveckla ”tänket” på planen och utanför Visionen målet. Vad vill jag med min handboll? ”Handbollsgymnasium” Teoretiska kunskaper. ”Ökad medvetenhet” Träningsdagbok Mental träning ”Bäst när det gäller” Träna avslappning/avkopling Balans i tillvaron ”Tappa inte kompisarna vid sidan om handbollen” Kamratskap Attityder på och utanför planen ”Vad kännetecknar en Helltonit” Jobba med framgångspyramiden Tillbaks till ålderstegen Till A-ungdom
39
A-ungdom Kollektivt försvarsspel
Grundspelet är ett bollkoncentrerat spel. Fortsätter med 3-3 som är zonbaserat. Vi börjar introducera 6-0 med stötande treor/snedställda tvåor. Målsättningen är att kunna växla mellan dessa försvarsspel under matcher och mellan matcher, lite beroende på motståndet. Dessutom mycket träning på de första faserna i försvaret ”tillbakadragandet”. Kolla speciella spelare i motståndarlaget, spelmotorer i kontringen, Taktiska ”uppstötslöpningar” .D.v.s. springer tillbaka, men vänder och försöker ta boll/skära/skärma av. Tillbaks till ålderstegen Till A-ungdom
40
A-ungdom Kollektivt anfallsspel
Spelarna har nu hittat sina specialpositioner 3-3 spel som utgångspunkt Finslipning av små samarbets kombinationer 2-2 och 3-3 Isärdragningsspel med boll och utanboll Vändningsspel i rullespel, kort och långa Intergreing av rulle, övergång och växelspel Fasta öppningar ”hitta den rätta spelmotorn” Använda M6:an mycket mer, speciellt i väggspel Fortsätt utveckla olika varianter i 6-5 spelet Tillbaks till ålderstegen Till A-ungdom
41
A-ungdom Målvaktsspel Automatisering av Mv.: grundteknik
Utveckling av skottövningarna från enkla till mer matchlika Använda försvarare vid de flesta skottövningarna Kontringsspelet, Fria el fasta Liberospel Egen teknik ”Specialteknik”. Vara med på den allmänna träningen ”Teknikträningen” Men också egen speciell träning vad gäller teknik/fysik Individuell träningsupplägg ”Denna spelare är den viktigaste vi har” Vi får inte placera fel gubbe eller gumma här. Tillbaks till ålderstegen Till A-ungdom
42
A-ungdom Kontringen Vi fortsätter att betona den individuella tekniken, men kommer mer och mer in på den kollektiva kontringen. Vi utvecklar löpvägar och passningsvägar. D.v.s. Vi ska kunna köra rullningsspel, övergångsspel, växelspel, isärdragningsspel även i den kollektiva kontringen. Här som i allt spel bör man ställa sig frågan; Hur mycket skall man styra upp? Träning/Kontring Fortsätt jobba med punkterna individuella grunder. Se b-ungdom Intensifiering av Mv.:s långa utkast. Diagonala och utkast till F1 på samma sida. Ett konsekvent jobb med kollektivt kontringsspel, där man jobbar med bestämda boll och löpvägar (rulle, övergång, isärdragning) Hitta en bra balans mellan de den bestämda kontringen och den fria. Introducerande av fas 2 ½ tappa ”löptempot” i kontringen, vilket vi gör om man hela tiden ska ta emot bollen med två händer. Konsekvent införande av kollektivkontring. ”Vi ska till avslut snabbt” men alltid ställa frågan; Hur mycket ska vi styra? Hitta en balans mellan den bestämda och den fria kontringen Börja kolla in fas 2 ½ Jobba mycket med avsluten i kontringen. Fri med målvakt” skall ” vara mål. Våga kontra i 5-6 Tillbaks till ålderstegen Till A-ungdom
43
Junior/Senior Träningstriaden
Mental/Social Teknik/Taktik Fysik Tillbaks till ålderstegen
44
Junior/Senior Mental/Social Fysik Målvakt Tillbaks till ålderstegen
Anfall Individuell Kollektiv Kontring Försvar Mental/Social Fysik Målvakt Tillbaks till ålderstegen
45
Junior/Senior Träningstriaden Mental/Social Teknik/Taktik Fysik
Individuell anfallsteknik Passning/mottagning Backhand med hög arm, höger/vänster Mottagning av boll med en hand Special – eget register Skott Special – eget register alltefter position Genombrott Automatisering/Att behärska Rättvänd stegisättning Kullagerfint Omvänd stegisättning Ryggrullningsfint Eget register Teknik/Taktik Fysik Mental/Social Se A-ungdom Tillbaks till ålderstegen Till Junior/Senior
46
Junior/Senior Individuell försvarsteknik Individuell träning i 6-0.
Se A-ungdom Tillbaks till ålderstegen Till Junior/Senior
47
Junior/Senior Mentalträning i form av personlighetsutveckling
Utveckla det personliga ”tänket” på och utanför planen Visionen/målet. Hur bra vill jag bli? Öka de teoretiska kunskaperna om träning och tävling ”ökad medvetenhet” Träningsdagbok ett obligatorium Mental träning ”Bäst när det gäller” – matcher Mental träning ”Som man tränar, spelar man” Mental träning i form av balans i tillvaron Attityder på och utanför planen ”Vad kännetecknar en Helltonit” Jobba med framgångspyramiden Tillbaks till ålderstegen Till Junior/Senior
48
Junior/Senior Se A-ungdom Kollektivt försvarsspel
Ett grundspel som består av, 3-2-1, 6-0, 3-3, och man/man. Tyngdpunkten ligger på de offensiva varianterna. Viktigt att även kunna spela med ett offensivt 6-0. Det mesta av försvarsträningen går ut på att specialträna de kollektiva momenten.. Samarbetet ska fungera. Fortsätt träning av de första faserna försvarsspelet d.v.s. tillbakadragandet, Tillbakadragandet får inte bli en passiv löpning till egen målgård. Försvarsspelet börjar precis innan vi förlorar bollen! Tillbaks till ålderstegen Till Junior/Senior
49
Junior/Senior Kollektivt anfallsspel Att få ett utvecklat grundspel
Att det finns en koppling mellan juniorernas spel och seniorernas vad gäller grundspel Se A-ungdom Tillbaks till ålderstegen Till Junior/Senior
50
Junior/Senior Målvaktsspel Fortsatt automatisering av grundtekniken
Komplexa skottövningar Special teknik Special vad gäller fysisk träning Kontringsspel Liberospel i de första faserna i försvarsspelet Tillbaks till ålderstegen Till Junior/Senior
51
Junior/Senior Kontringen
Individuell kontringsteknik och kollektiv fas 2 ½, kontring, med fasta boll och löpvägar. Träning av kontring Kollektiv kontring, samt fas 2½ Fortsatt betoning på individuell teknik. Se nivå A Ett träningsmål är att få boll och löpvägarna att bli automatiserade i den kollektiva kontringen. Införande av ett konsekvent fas ”½ Se A-ungdom Tillbaks till ålderstegen Till Junior/Senior
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.