Ladda ner presentationen
1
Berättande texter Kännetecken för berättande texter –
narrativer och återberättande texter Maria Westman Gällivare
2
Exempelgenre: Narrativ (exempel från Hedeboe & Polias 2008)
Barnramsa Anekdot Berättelse Imse vimse spindel klättra uppför trån En man gick en tur i en park där han stötte på en pingvin Orientering Ner faller regnet spola spindeln bort Han tog pingvinen med till en polis och sa: ”Jag har just hittat den här pingvinen. Vad ska jag göra?” Polisen svarade: ”Gå till Zoo med honom”. Nästa dag såg polisen samma man. Han bar fortfarande runt på pingvinen. Polisen blev förvånad och frågade: ”Varför bär du fortfarande runt på pingvinen. Gick du inte till Zoo med den?” Komplikation el ovanlig händelse Upp stiger solen torka bort allt regn Imse vimse spindel klättra upp igen ”Jo det gjorde jag”, svarade mannen, ” och det var en jättebra idé, för det tyckte den verkligen om, så idag tar jag med den på bio!” Lösning 2
3
Berätta:Narrativ Syfte: Roa Lära ut samhällets värderingar Struktur:
Orientering Komplikation Händelsekedja evaluering Lösning Koda
4
Berätta : Narrativ Språkliga drag: Specifika deltagare på temaplats
En man gick en tur i en park där han stötte på en pingvin Han tog pingvinen med till en polis och sa: ”Jag har just hittat den här pingvinen. Vad ska jag göra?” Polisen svarade: ”Gå till Zoo med honom”. Nästa dag såg polisen samma man. Han bar fortfarande runt på pingvinen. Polisen blev förvånad och frågade: ”Varför bär du fortfarande runt på pingvinen. Gick du inte till Zoo med den?” ”Jo det gjorde jag”, svarade mannen, ” och det var en jättebra idé, för det tycket den verkligen om, så idag tar jag med den på bio!” Språkliga drag: Specifika deltagare på temaplats En man, Imse vimse spindel Nominalgrupper En ensam rödhårig man med keps Materiella processer, mentala processer Hoppa, tänka Omständigheter En sen kväll, ilsket Evaluerande språk Förväntansfull, jättegott Preteritum Tidsbindeord, logiska bindeord Och, men, för Sen, när, då 1:a och 3:e personliga pronomen Jag, hon Dialog, skifta nu/då
5
Återberättande text Syfte: Återge händelser och förlopp Informera Roa
Struktur: Orientering Händelser Återblick
6
Återberättande text Språkliga drag:
Kronologisk ordning 1:a personliga pronomen vanligt Specifika deltagare på temaplats Nominalgrupper Materiella processer, mentala processer Omständigheter Evaluerande språk Preteritum Tidsbindeord, logiska bindeord Vanliga skoltexter: Mitt sommarlov… När jag åkte till… En dag på fjället…
7
Jag gick upp ungefär klockan halv sju och sen körde min mamma mig till ridskolan. Där stod Terese och mötte mig på gården då jag kom. Min första uppgift blev att ge nästan alla hästar på ridskolan hösilage. Det var ganska kul, även om det blev många kassar med hö. Efter att jag matat hästarna fick jag mocka och fylla på med vatten medan Terese vattnade ridhuset. När vi var klara kom Karin, min ridlärare, och sa att vi skulle börja plocka sten och bajs i hagarna. Jag tyckte det var väldigt jobbigt men Terese hon var van. Klockan tolv var det dags för mat. Jag hade med mig pannkakor och Terese hade med sig Billys panpizza. Efter maten bad Karin oss ta in hästen Rubert för att tvätta hans svans. Det var jobbigt eftersom jag fick springa och hämta flera hinkar med vatten i Karins källare. När vi hade rengjort hans svans fick vi rida. Terese red en häst som hette Poesaidon och jag fick rida en häst som hette Lukas. Det gick bra, trots att Lukas var riktigt envis. Efter ridturen fick vi ta in hästarna i boxarna, därefter väntade vi på den första nybörjargruppen som vi skulle hjälpa. När dom hade ridit var det dags för mig att att åka hem. Det roligaste från den här dagen var när jag fick rida Lukas. Jag skulle kunna tänka mig att arbeta som ridlärare när jag blir äldre eftersom jag tycker om djur. På ridskolan lärde jag mig bl.a. att man måste vara duktig på vikt och kunna uppskatta, t.ex. då man tar hösilage.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.