Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Intro om Besöksnäringen i Jämtland Härjedalen för InfoPoints
Anne Adsten, 2017 (uppdaterad nov 2018)
2
Turismhistoria Jämtland Härjedalen
Jägare & samlare f Kr besöker Jämtland från Norge – Foskvattnet, Krokom (Glösa hällristningar ca f Kr). Pilgrimer längs St Olavsleden efter år 1030. Blomsterherrar i Linnés fotspår. Luftgäster – tbc-patienter och ”utbrända” i industrialismen. Brunnsgäster – dricka brunn för hälsan. Järnvägens intåg 1880-tal gjorde det lätt att resa. Jaktvillor – utländska lorder byggde i fjällen. Fjällnäs 1882 – Sveriges äldsta fjällhotell. 1897 STF inviger första fjällstationen vid Sylarna. 1938 lagstadgas semester i Sverige – cykel, moped och senare den egna bilen blev färdmedel. Stenmarkseran på 1970-talet bidrar till vinterturismens utveckling i Jämtland Härjedalen.
3
Jämtland Härjedalen Turism
Ekonomisk förening Bildades 1995 Affärsmässiga och professionella samverkansplattformen för utveckling av besöksnäringen i Jämtland Härjedalen. JHT företräder besöksnäringen i regionen i nationella och internationella sammanhang. Destinationsbolagen är huvudägare. Region Jämtland Härjedalen och kommunerna (utom Bräcke) äger färre andelar men står för merparten av basfinansieringen. Den regionala besöksnäringsstrategin är en viktig utgångspunkt för JHT:s verksamhet och det finns en stark koppling till den Regionala Utvecklingsstrategin (RUS). PHOTO: NICKLAS BLOM
4
Vision för oss i besöksnäringen: ”Jämtland Härjedalen – ledande på naturbaserade upplevelser”
5
Destinationer Jämtland Härjedalen
Krokom/Ansättfjällen Strömsund/Frostviksfjällen S Storsjöbygden Ljungdalsfjällen Lofsdalen Destination Sveg (Ö Härjedalen) Bräcke Bydalsfjällen Åre Destination VisitÖstersund Destination Funäsfjällen Ragundadalen Destination Vemdalen Totalt 13 destinationer
6
Jämtland Härjedalen Turism
Företagare / organisationer Destination Region Nationellt Internationellt Jämtland Härjedalen Turism Destinations-organisation Restauranger, Caféer, mathantverkare Sevärdheter, aktivitetsföretag Turistinfo / Turistcenter Hotell, vandrarhem, camping etc Service & transporter JHT ekonomisk förening est. 1995 ”JHT är den professionella och affärsmässiga samverkansplattformen, en branschorganisation som företräder regionens besöksnäring i nationella och internationella sammanhang.” JHT ägs av destinationer och kommuner i JH, Region JH, Skistar, Jamtli, STF, ALMI m fl. Turismföretagare i Jämtland Härjedalen som tillhör destination/nätverk som är medlemmar i JHT är indirekta medlemmar i JHT. JHT samverkar med ett antal olika organisationer, t ex Visita, Svensk Turism, VisitSweden och ATTA. Arbetsområden JHT: Destinationsutveckling Produktutveckling Marknadskommunikation Tillgänglighet Statistik & Analys Visita Visit Sweden Svensk turism ATTA: Adventure Travel Trade Association Kommun STF Region JH Skistar Jamtli ALMI I andra regioner är det vanligt att JHT:s funktion finns inom regionförvaltningen.
8
Reseanledningar Jämtland Härjedalen
SOMMAR Vandra, fiska, äventyr, besöksmål, shopping, evenemang samt så klart lokal mat. Genomsnittligt utlägg: 597 SEK/dygn i fjälldestinationerna. 600 SEK/dygn i Östersund. VINTER Skidåkning (63% alpint, 30% längdåkning) Se o uppleva (inklusive lokal mat) 11%. Genomsnittligt utlägg 760 SEK/dygn på vinterdestination (lift, skidhyra) Åre 1392 SEK (2016) Lofsdalen 543 SEK (2014) PHOTO: SANDRA LEE PETTERSSON
9
Bilden av Jämtland Härjedalen
Vinter (starka vinterdestinationer och stora vinterevenemang) Natur / naturupplevelser Öppen gästvänlig befolkning Sund & aktiv livsstil Områden att jobba på: Arbetsmarknad Företagande Forskning Utbildning (Information från kännedomsundersökning bland slumpvis utvalda svenskar.) PHOTO: ANNE ADSTEN
10
Var kommer gästerna ifrån?
Vintergästen Stockholms län – Åre, Funäsfjällen, Vemdalen, Lofsdalen Götaland - Lofsdalen Övriga mellansverige – Funäsfjällen, Lofsdalen, Vemdalen Sommargästen Norrland – Östersund, Åre Stockholms län - Åre Götaland – Funäsfjällen, Vemdalen Övriga mellansverige – Funäsfjällen, Lofsdalen
11
Var kommer gästerna ifrån?
Utländska gäster, % av totalt antal utländska kommersiella gästnätter 2016 Norge 59% Tyskland 8% Danmark 7% Finland 7% Övr Europa 4% Holland 4% Ryssland 3% Storbritannien 3% Utom Europa 2% Estland 2% Schweiz 1% Norge är självklart Prio 1. Danmark och Storbritannien är prio eftersom vi har direktflyg via easyJet. Enskilda destinationer kan ha annan prio tack vare egna förutsättningar. Var kommer gästerna ifrån?
12
Vem är gästen? - Drivkrafter hellre än demografi
Visit Sweden:s utpekade målgrupp för Sverige: DEN GLOBALA RESENÄREN – som har en önskan att uppleva lite mer. Nyfikna upptäckare Aktiva naturälskare Vardagssmitande livsnjutare Vardagssmitande livsnjutare vill framför allt koppla av, slippa rutiner och känna sig fria på sin Sverigesemester. De njuter gärna av god mat och dryck och gemenskap under semestern. Nyfikna upptäckare är en grupp resenärer som är mycket intresserade av att lära känna Sverige på ett djupare plan. De vill lära sig om vår kultur och livsstil, smaka svensk mat och dryck samt uppleva svenska traditioner. Aktiva naturälskare Aktiva naturälskare vill uppleva den svenska naturen och njuta av lugnet och stillheten. De vill vara fysiskt aktiva, älskar att vara utomhus och vill känna frihet och slippa rutiner. PHOTO: NICKLAS BLOM PHOTO: ANNE ADSTEN PHOTO: ANNE ADSTEN PHOTO: TINA STAFRÉN
13
Internationell gäst i Jämtland Härjedalen
Den norska gästen gillar: ”Stadsliv” Restauranger Shopping Äventyrsbad Djurpark – familjeanläggning ”Familjemys” Övriga internationella gäster gillar: Kultur Historia Natur Vandring Fiske Cykling Skidåkning Vinterliv/vinteraktiviteter PHOTO: SANDRA LEE PETTERSSON
14
Information om Jämtland Härjedalen
Extern information Adventuresweden.com – image App – Jämtland Härjedalen Sweden t o m maj 2019 Gastronomy-magasin Blädderblockskarta JH Jämtland Härjedalen Adventuresweden Intern information jht.se – bransch-info JHDB – Jämtland Härjedalen DataBas arbetsredskap via web Fakta om turismen i Jämtland Härjedalen Nyhetsbrev JHT PHOTO: SANDRA LEE PETTERSSON
15
AdventureSweden.com Målgrupp: branschföreträdare som media, turoperatörer och transportörer.
16
JHT.se JHT branschsida Målgrupp: Medlemmar, beslutsfattare, tjänstemän, media, studenter. Innehåll: Nyheter, verktyg, Fakta, projektinformation - info om JHTs verksamhet.
17
Största sevärdheterna
2017 Holiday Club äventyrsbad, Åre, Surfbukten, Moosegarden och Frösö Zoo för Östersund är oplacerade p g a avsaknad av siffror för aktuellt år. Största sevärdheterna Storsjöbadet, Östersund Jamtli, Östersund Multichallenge äventyrshus, Östersund Wikners i Persåsen, S Storsjöbygden Döda Fallet, Ragunda Tännforsen, Åre Strömsunds hembygdsgård m Beppeutställning Frösö kyrka, Östersund Fröå gruva, Åre Hällingsåfallet, Frostviksfjällen Härjedalens Fjällmuseum, Funäsfjällen Teknikland, Östersund Skärvångens bymejeri, Krokom/Ansättfjällen Thailändska paviljongen, Ragundadalen Byhuset Rödön, Krokom/Ansättfjällen Ljusnedals bruksområde, Funäsfjällen Gamla Lanthandeln, Krokom/Ansättfjällen Myskoxcentrum, Funäsfjällen Hovermo Gårdsmuseum, S Storsjöbygden Frösötornet, Östersund Hoverbergsgrottan, S Storsjöbygden Glösa Hällristningar, Krokom/Ansättfjällen PHOTO: ANNE ADSTEN
18
Största evenemangen 2017 Storsjöyran, Östersund
Storsjöcupen, Östersund Gregoriemarknaden, Östersund Östersundstravet Åre Höstmarknad Jamtli Julmarknad, Östersund Västgård Game Fair, Åre Expo Norr, Östersund WC Skidskytte, Östersund Östersundsrevyn, Östersund Åre Sessions, Åre Lodge & Lya, Hus- och hemmässa, Vemdalen Hotingtravet, Strömsund Jämtland Stora Pris (trav), Östersund Ovalla travbana, S Storsjöbygden Ovikenveckan, S Storsjöbygden St Olavsloppet, Trondheim – Åre – Östersund Svegs sommarmarknader Alpina världscuptävlingar i Åre Vemdalens hembygdsgård Hammarstrands marknad, Ragundadalen Dundermarknaden, Strömsund Joelmässan Hammerdal, Strömsund PHOTO: ANNE ADSTEN
19
Trender som påverkar framtidens värdskap
Internationalisering – kulturskillnader Digitalisering av upplevelser & tjänster Tid & Energi blir nya valutan Upplevelser viktigare än prylar Locals som turismvärdar och företag (AirBnB) Homozappiens kräver: Flexibelt värdskap, flexibla produkter och tjänster. De har inte tid att läsa ”allt”. De vill ha personliga rekommendationer. De vill uppleva en destination som en ”local” och önskar lokalbefolkningens tips. De förflyttar sig inte för att ta sig till en TI. De vill ha information där de befinner sig – reception, bensinmack, lokal hantverkare, butik etc. JH har 2018 över 90 InfoPoints! PHOTO: SANDRA LEE PETTERSSON
20
Största sevärdheterna / aktiviteterna Boendealternativ Matställen
Plats för information om aktuell destination - Som InfoPoint bör känna till Största sevärdheterna / aktiviteterna Boendealternativ Matställen Butiker Resealternativ Foto: Anne Adsten
21
Hur gör Ni vid er InfoPoint?
Vad behöver Ni veta för att kunna rekommendera rätt? frågor att ställa? Vilka verktyg används? Hur presenterar Ni det? Vilka tips kan Ni ge besökare för hur de löpande kan hitta mer information/aktiviteter? Vad brukar vara svårt/saknas? PHOTO: ANETTE ANDERSSON
22
Vilken information finns om din destination?
Broschyr? Karta? Ledbeskrivningar? Hemsida? App? Sociala mediakanaler?
23
Sätt ihop en ”rutin” för kundbemötande vid er InfoPoint
PHOTO: Nicklas Blom Sätt ihop en ”rutin” för kundbemötande vid er InfoPoint Varför Vad Hur Info ”kvalitetssäkring” Hur antecknas ”behov från gästen” som vi kanske inte kan fylla i destinationen idag? D v s möjligheter till produkt- och tjänsteutveckling som kan tas vidare till via auktoriserad TIC i ert område. Hur tar ni rutinen vidare bland era medarbetare?
24
Projekt: Framtidens Besöksservice i Jämtland Härjedalen 2017-2019
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.