Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Sammanställning av förväntningar & farhågor
FVM Kontaktperson Sammanställning av förväntningar & farhågor Instruktioner till dig som är verksamhetschef (HSL), MAS, chef eller medicinskt ledningsansvarig skolsköterska. FVM (Framtidens vårdinformationsmiljö) är VGR:s största och viktigaste digitaliseringssatsning någonsin. Alla medarbetare inom hälso- och sjukvården kommer att beröras av förändringen. Varför, till vem och Du som är chef ansvarar för att kommunicera med dina medarbetare om FVM. Det här kommunikationspaketet är till för att ge dig stöd i det arbetet. Använd gärna materialet på till exempel arbetsplatsträffar. Paketet innehåller 11 bilder (+ försätts- och avslutningsblad) med talarstöd. I det separata ”frågor och svar-dokumentet” hittar du vanliga frågor och svar om FVM Om du där inte hittar svaren på just dina eller dina medarbetares frågor, mejla till
2
INFORMATION Följande dokumentation är en sammanställning av de förväntningar och farhågor som delgetts av FVM-kontaktpersonerna kring uppdraget de fått från sin kommun. Det sammanställda materialet har analyserats och delats upp i fyra områden enligt följande: Förhoppningar/förväntningar: Farhågor: Delaktighet/påverkan - Tid/resurser Egna organisationen - Egna organisation Information/kommunikation - Information/kommunikation Övrigt Övrigt Materialet presenteras först utifrån respektive region/förbund och avslutas med en gemensam sammanställning över de mest frekventa frågeställningarna. * Vissa frågeställningar följs av en fetmarkerad siffra som innebär hur många personer som nämnt samma fråga.
3
Förhoppningar förväntningar Delaktighet/påverkan
GR Förhoppningar förväntningar Farhågor Delaktighet/påverkan Egna organisationen Tid/resurser Egna organisationen Kul att vara med i ett stort utvecklingsprojekt Fördjupad kunskapsmöjlighet Få möjlighet att påverka & utveckla, 3 st Få vara med & utveckla något som gagnar alla Möjlighet att skapa nåt nytt Samverkan inom kommunen Insyn och lärande Heltäckande optioner Mer kunskap om vad det innebär för kommunen Samverka med andra (internt och externt) Bra beslutsunderlag till kommun för beslut om att köpa option/er Förmedla till kommunen Tidsbrist, 5 st Resursbrist, 2 st Få alla inblandade att följa tidplaner För stora förväntningar internt Förändringsrädsla Ny upphandling av gammalt system ska göras, kommer ej i fas med FVM Mottagandet i kommunens FVM-grupp Svårt att motivera kommunledning, beslutsfattare Lågt prioriterat om ledningen inte är på Att inte lyckas få verksamheten att ta rätt beslut Samordningen i kommunen För stort uppdrag utan naturliga mottagare internt Information/ kommunikation Övrigt Information/ kommunikation Övrigt Klarhet och kunskap Dela erfarenhet med andra Samarbete: Samarbete, test, implementering & utbildning Samarbete med nyttoanalys Byråkrati Ältande Gisslan Tydlig information, 3 st Kunskap och insikt i FVM, 2 st Information i rätt tid Mer kunskap om Inte nå ut till alla berörda, 2 st Inte bli lyssnad på Information saknas, osäkerhet finns som gör det svårt att fatta beslut 25 svar
4
Förhoppningar förväntningar Delaktighet/påverkan
SKB Förhoppningar förväntningar Farhågor Delaktighet/påverkan Egna organisationen Tid/resurser Egna organisationen Spännande Tydlighet; Vad, hur och när vi ska leverera informationen Få en bra förståelse kring FVM i allmänhet och optioner i synnerhet Ökad delaktighet Kunna fånga upp informationen Kunna stödja min kommun och projektet på ett bra sätt Få mer kunskap för att kunna stötta verksamheten Underlätta och kvalitetssäkra informationsöverföring mellan olika vårdgivare Tidsbrist, 5 st Mycket tid ska avsättas för elevhälsans del och inte är grundat i förståelse för uppdraget Press och stress i korta ledtider leder till felaktiga beslut Många möten Kommer kräva stora resurser för att rodda och genomföra Tid till reflektion Otydlig kravställning från kommunen Kommunernas behov glöms bort (gisslan) FVM implementeras för brett Tidsbrist för kommunen för att kunna göra en bra analys Vad kommer det nya interna gränssnittet innebära mot kommunernas befintliga verksamhetssystem Delad kommun Information/ kommunikation Övrigt Bra för den enskilde Klargörande av effekter för varje verksamhet utifrån utgångspunkten journaltänk, snarare än ärendehantering Större insyn, hur ska elevhälsan roll & funktionalitet passa in i vården Faxen skrotas Visionen Samverkan över vårdgivargränser Möjlighet att kommunicera enklare Ökad förståelsekunskap om regionen Tydlighet; Vad, hur och när vi ska leverera informationen Ha rätt kommunikationsmaterial (ppt m.m.) Information/ kommunikation Övrigt Har jag rätt kompetens för detta Kommer alla kommuner tacka ja? Om inte? Delad region Svårt att nå ut med information 17 svar
5
Förhoppningar förväntningar Delaktighet/påverkan
Borås Förhoppningar förväntningar Farhågor Delaktighet/påverkan Egna organisationen Tid/resurser Egna organisationen Bra dialoger Tydligt uppdrag Få stöd av VästKom och andra kontaktpersoner Möjlighet att påverka Förstå optionerna Informationsbärare i projektet Hur kommunicerar FVM med vårt verksamhetssystem Tydlighet i vad som förväntas av kommunen Samexistens mellan Millennium och befintliga dokumentationssystem i kommunen, genom informationsdelning/integration där de som har option 3 Effekterna för verksamheten ska vara begripliga Kommunernas delaktighet Tidsbrist, 2 st För stort och otydligt uppdrag Mycket jobb Inte förstå hur vi kan använda FVM (fördelarna) Stöd på hemmaplan Farhåga att beslut som ska tas hamnar på kontaktperson, kommunorganisation Hitta kontaktvägar i den organisationen för informationsspridning Svårt att sprida info på hemmaplan och bygga lokal organisation, 3 st Få rätt personer delaktiga på hemmaplan Information/ kommunikation Information/ kommunikation Övrigt Övrigt För mycket av allt Svårt att förutsäga effekter, kanske enligt nyttoanalys Risk att kommunerna tappas bort Lagom och rätt riktad information Kunna svara på alla för- och nackdelar med optionerna Information i rätt tid, 4 st Kommunikationsvägarna mellan kommun och ansvariga i projektet på regional/övergripande nivå Samarbete och transparens Dålig information Inte förstå det som kommuniceras ut Svårt att sprida information på hemmaplan 19 svar
6
Förhoppningar förväntningar Delaktighet/påverkan
FYRBODAL Förhoppningar förväntningar Farhågor Delaktighet/påverkan Egna organisationen Tid/resurser Egna organisationen Delaktighet, 2 st Utvecklande resa Samverkan, 2 st Utveckling, 2 st Kunskap, 2 st Möjlighet att påverka Framföra informationen Genomföra detta på ett bra sätt Ökad kunskap om processerna Bra samordning i kommunen – Bra resultat! Att information och arbete blir koncentrerat på få personer Driver kvalitetshöjning Patientsäker Informationsöverföring inom hälso- och sjukvård Större patientperspektiv Ökad samverkan inom kommunen Stöd i beredningsarbetet Tidsbrist, 7 st Oklart vem som ska göra vad Resursbrist Mer arbete än beräknat, 2 st Stort projekt, stor organisation Långsamma beslutsprocesser, 2 st Ekonomin i kommunen Bristande gehör på hemmaplan Organisering & samordning Kommunicering mellan Sol & HSL inom kommunen försvåras, ex HSL-uppdrag Politiska beslut Utmaning med rätt kompetenser i arbetet Otydligt uppdrag och mandat Kompabilitet med kommunens system Kommunens hälso- och sjukvårds behov inte får plats i systemet Information/ kommunikation Information/ kommunikation Övrigt Övrigt Teknikstrul Ogreppbart Man missar något viktigt Funktionsleverans fungerar inte som tänkt Information, 2 st Bli välinformerad Löpande infomration kring FVM-arbetet Informationsmaterial Kommer gå bra Jobb Bra utbyte med andra kommuner Ökad samverkan mellan kommuner, primärvård och landsting En organisation Svårigheter med att nå fram med information Missförstånd Kommunikationsproblem 30 svar
7
SAMMANSTÄLLNING 91 svar * Sammanställning från samtliga (91 svar) kring de förväntningar och farhågor som nämns av flest.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.