Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Triagering till rätt yrkeskompetens – Primärvårdstriage

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Triagering till rätt yrkeskompetens – Primärvårdstriage"— Presentationens avskrift:

1 Triagering till rätt yrkeskompetens – Primärvårdstriage
April 2018

2 Närhälsan, primärvården VGR
Susanne Sölvenäs Lena Bornhöft Malin Sköld Primärvårdstriage

3 Bakgrund – hur allting började
Primärvårdstriage

4 Hur fungerar Primärvårdstriage? EXEMPEL
FÖRE Behov, patienter Dsk/Ssk Fysioterapeut Arbetsterapeut Telefonssk Psykolog Läkare ”Ring imorgon” Läkare Egenvårdsråd Primärvårdstriage

5 Hur fungerar Primärvårdstriage? EXEMPEL
EFTER Behov, patienter Dsk/Ssk Rätt hjälp direkt för patienten Fysioterapeut Läkartider finns att boka för övriga professioner vid behov Arbetsterapeut Telefonssk Psykolog Läkare Egenvårdsråd Primärvårdstriage

6 Det ska vara lätt att ge rätt råd och sortera rätt
På Närhälsans vårdcentraler ska vi använda Primärvårdstriage i all triagering via telefon- eller direktkontakt. Rådgivningsstödet (RGS) är basen för telefonrådgivningen. På rehabmottagningarna används Rehabtriage. Primärvårdstriage

7 Varför standardmodell?
Jämn och hög medicinsk kvalitet i rådgivningen Rätt hjälp direkt för patienten – pålitlig och omtänksam vårdgivare Bättre arbetsmiljö och ekonomi när alla arbetar på toppen av sin kompetens Primärvårdstriage

8 Att ta steget och komma igång
Många tror att det är svårt, men det är det inte. Man behöver avsätta tid för att komma överens om rutinerna, och sedan har man igen det många gånger om. Alla triagerar säkert redan på ett eller annat sätt, men det handlar om att göra det strukturerat. Cathrine Thanner, primärvårdschef och en av författarna till Primärvårdstriage Primärvårdstriage

9 Struktur – verktyg Det är den gemensamma strukturen som är kärnan, och verktygen som stöttar strukturen. Primärvårdstriage

10 Samtalets fem faser Struktur – verktyg
Källa: 1177 Vårdguiden Rådgivningsstödet Primärvårdstriage

11 Struktur – verktyg Rådgivnings- stödet Primärvårdstriage

12 Struktur – verktyg Primärvårdstriage

13 Underlättar för sjuksköterskan
NYHET! Handboken innehåller Närhälsans reviderade triageringsmodell, Primärvårdstriage, kompletterad med relevant information som du som sjuksköterska behöver i ditt dagliga arbete. . Läs mer och beställ boken (gratis) till sjuksköterskor Primärvårdstriage

14 Exempel på innehåll i handboken
Primärvårdstriage

15 Ett fungerande teamarbete
Primärvårdstriage

16 Psykologen: Ett fungerande teamarbete
Jag tycker att det är jättebra att triagesköterskorna kan boka in patienter direkt till mig, det sparar några veckor för patienten, jämfört med om de ska till läkare först och sedan till mig. Det är tid som betyder mycket vid psykisk ohälsa. Ibland kan det räcka med ett samtal, om man bara får det i tid. Psykologen: Helena Neikter Biskopsgården De allra flesta är rätt triagerade, ett fåtal får jag boka till läkare. Vi har en tydlig process och ett bra samarbete på vårdcentralen, och vi feedbackar varandra om det som gått bra och dåligt. På så sätt blir vi bättre och bättre. Det blir också roligare att arbeta när patienterna kommer till rätt vårdnivå och man får arbeta på toppen av sin kompetens. Primärvårdstriage

17 Några tips till er som ska starta
Primärvårdstriage

18 Triageutbildning

19 Utveckling av ett triagesystem
Varför införa triage? Vad har ni för mål? Vilka problem vill ni lösa genom att triagera? Närhälsan

20 Till exempel Brist på läkartider Bristande tillgänglighet
Stressigt arbetsmiljö Brist på läkarkontinuitet Missnöje hos patienterna Ineffektiv användning av sjuksköterskekompetens – mer tidsbokning än medicinsk bedömning Patienter som söker mycket vård trots begränsad behov enligt medicinsk bedömning Patientgrupper med orimliga förväntningar på sjukvården Närhälsan

21 Förutsättningar Rehabpersonal på plats
Personal som är motiverad till förändring Ledning som är intresserad och stöttande Närhälsan

22 Tillvägagångssätt Gör om arbetssättet från grunden
Involvera all personal Alla ska lära sig hur kollegorna arbetar och vad olika professioner är bra på. Utnyttja varandras kompetenser - Ingen behöver vara expert på allt Inom arbetsgruppen komma fram till vilka patientgrupper som kan hanteras av andra än läkare, vilka som behöver ”akut” hjälp eller som kan vänta på planerad tid Planerar lämpliga ”flöden” av patienter genom vårdcentralen Närhälsan

23 Triagemodellen Patienter med muskuloskeletala besvär utan tydliga ”röda flaggor” ska bedömas av fysioterapeut först Patienter med ”lättare” psykisk ohälsa ska bedömas av psykolog först om möjligt – ffa unga, utan långvarig anamnes på psykisk ohälsa, som inte redan medicinerar – t ex sömnproblem, nydebuterad stress, lätt till medelsvår ångest- eller depressionsproblematik Patienter med t ex sår, vissa hudproblem, … kan bokas direkt till distriktsjuksköterska Ska finnas ”akuta” läkartider samma dag och ”planerade” läkartider (inom 1-2veckor) Sjuksköterskornas råd om egenvård är viktig del av sjukvårdens behandling Närhälsan

24 Triagemodellen Sjuksköterskan är ”spindeln i nätet”
Ska avgöra hur patienten bäst kan hjälpas utifrån patientens symtom, inte önskemål Patienten är expert på sina symtom Sjuksköterskan har hög medicinsk kompetens. Är expert på vem som kan behandla symtomen patienten söker för bäst. Är den som vet vilka resurser vc har att erbjuda och har ansvar för att fördela dessa resurser på bästa sätt – inte ”först till kvarn”! Sjuksköterskekompetensen måste lyftas fram och värderas högt. Närhälsan

25 Forskning Utvärdering av strukturerad införande av triagemodellen och dess konsekvenser för organisationen Ökad tillgänglighet Använder resurser mer effektivt 83% av patienter som triagerades till rehabpersonal behövde ingen läkarinsats Patienterna nöjda Personalen nöjd Thorn et al, Health Serv Manage Res 2010 Närhälsan

26 Forskning Retrospektiv undersökning av vårdkonsumtion under 1 år efter triagering till fysioterapeut Signifikant färre patienter fick multipla läkarbesök för muskuloskeletala besvär remisser till radiologiska undersökningar eller till specialister sjukskrivning för muskuloskeletala besvär recept för smärtläkemedel Bornhöft et al, Physiother Theory and Pract, 2015 Närhälsan

27 Forskning Kvalitativ studie angående patienternas erfarenheter av att bli triagerad till psykolog Mycket uppskattad med snabb tillgång till psykolog Många önskade kontakt med psykolog och kände att sjuksköterskan tog vara på deras behov och kunde lotsa dem rätt Varierande förväntningar på psykologbehandling som ibland infriades Dahlöf et al, Prim Health Care Res Dev,2013 Närhälsan

28 Forskning Kvalitativ studie angående personalens uppfattningar av införandet av triagesystemet Personalen uppskattade systemet och upplevde: att arbetet blev mer effektivt att de fick ett klart koncept att arbeta utifrån vilket underlättade i konfliktsituationer att det blev mer samarbete och ”vi-känsla” Maun et al, BMC Fam Pract, 2014 Närhälsan

29 Pågående studier Effekter på hälsan av att triageras till fysioterapeut Ökad hälsorelaterad livskvalitet Klara tendenser till bättre funktion, mindre smärta, lägre risk för att utveckla kronisk smärta i fysioterapeutgruppen Hälsoekonomiska effekter av att triageras till fysioterapeut Ej färdiga resultat Närhälsan

30 Praktiska tips Krävs engagemang för att få igång systemet och få det att fortsätta att fungera även när personal byts ut – en huvudansvarig för utbildning? Var konsekvent – det går inte att tillåta ständiga undantag från modellen Låt triagesjuksköterskor auskultera hos fysioterapeuter Låt fysioterapeuter auskultera i triagen Ge varandra feedback – både bra och dåliga Rehabpersonal måste vara tillgängliga på kort varsel om det ska uppfattas som relevant alternativ till läkare Borde finnas ett sätt att ordna läkarinsats vid behov efter triagebesök hos annan profession Närhälsan

31 Erfarenheter Fördel med rehabpersonal med ordentlig klinisk erfarenhet
Fördel med rehabpersonal på plats gällande samarbete kring mer komplicerade patientfall och kontinuerlig feedback till triagesköterskorna De flesta patienter är mycket nöjda efter triagebesök hos annan profession Tidig omhändertagande av enkla besvär kan förebygga utveckling av kroniska besvär Närhälsan

32 Erfarenheter – fysioterapeutpatienter
Triagepatienter är ofta en helt annorlunda patientgrupp än de man ser på rehabmottagningar – de är i ett annat skede av sjukdomsprocessen, de har andra förväntningar, de kräver ofta omedelbara resultat Fördel med manuell utbildning vid akuta smärtor Fördel med kunskap om receptfri analgetika och antiflogistika Fördel med korta behandlingsperioder Fördel att kunna hänvisa patienter som behöver mer omfattande rehabilitering till central enhet Lättare för läkare att utföra sin del av behandlingen med en fysioterapeutbedömning som utgångspunkt Närhälsan

33 Erfarenheter – psykisk ohälsa
Vid snabbt omhändertagande av nydebuterade besvär av erfaren terapeut räcker det ofta med mycket begränsade insatser Psykolog har stor kompetens i bedömning av psykisk ohälsa – vilka som kan behandlas inom primärvården, vilka som borde prova läkemedel, vilka som behöver skickas till psykiatrin, till akuten, till andra vårdinstanser Lättare för läkare att utföra sin del av behandlingen med en psykologbedömning som utgångspunkt Enhetsnamn/avsändare

34 Implementering Modellen utvecklades på en vårdcentral och har spridit sig först till närliggande vc och sedan till hela Västra Götalandsregionen med varierande resultat Där det inte har fungerat så väl kunde man ana Bristande motivation bland personal Osäkerhet på vilka patienter som kunde behandlas av andra professioner Bristande tillgång till snabba tider till rehabpersonal Ingen triageansvarig som kunde hålla igång systemet tills det var inarbetat och självklart för alla Närhälsan

35 Sammanfattning Att triagera inom primärvården leder till att fler patienter får hjälp direkt på rätt nivå utan onödiga väntetider Triage leder till bättre utnyttjande av alla kompetenser och ett mer stimulerande arbete för både sjuksköterskor och rehabpersonal Bättre tillgång till läkare för patienter med medicinska behov när andra patientgrupper behandlas av andra professioner Fysioterapeuter och psykologer är ”specialister” på sina områden som erbjuder god och lämplig behandling till sina patientgrupper – för patienter som är rätt triagerade är det INTE bättre att gå till läkare! Närhälsan

36 Ett gott exempel Alingsås jourcentral Malin Sköld

37 Bakgrund Nystartad jourcentral 1/1 2016 Webbtidbok Klagomål
Övertid/Stress Ånej, fel patient igen!!!!!

38 Förändring Undersköterska Webbtidbok Triage Fortsatt utveckling!!

39

40

41

42

43 Resultat Har fysioterapeut på prov varje tisdag på plats.
Utvecklande arbete för sjuksköterskor – kompetenshöjande Nöjda patienter. God arbetsmiljö Teamarbete Frågor???

44 ”Det finns inget att förlora, bara att vinna”
Primärvårdstriage

45 Pålitlig Omtänksam Nytänkande
Det vill säga jobba tillsammans för att ge dem vi är till för så bra vård och omhändertagande som möjligt. Primärvårdstriage


Ladda ner ppt "Triagering till rätt yrkeskompetens – Primärvårdstriage"

Liknande presentationer


Google-annonser