Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Ordförandekonferens Bohusdistriktet
20 mars 2019
2
Rekrytera och behålla
3
Rekrytera och behålla Värva
4
Rekrytera och behålla Värva och Vårda
5
Värva och Vårda Fler och engagerade medlemmar
6
Marknad och andelar Medlemmar % PRO 330000 16,5 SPF 270000 13,5
SKPF ,5 RPG ,8 Oorg ,7 Totalt
7
Marknadsutveckling + 20 %
8
Göteborgsdistriktets utveckling 2018
t.o.m. 11/11 Avlidna 176 Utträdda 432 Nya 408 Netto ,9 %
9
19 föreningar – en splittrad bild
%
10
Bohusdistriktets utveckling 2018
t.o.m. oktober Avlidna 69 Utträdda 78 Nya Netto ,4 %
11
Bohusdistriktets föreningar t.o.m. okt 2018
%
12
Från snack till verkstad
13
Rekryteringsseminarium 10 april 2018
Värva och Vårda
14
Gruppdiskussion 1 Föreningarnas programblad är det bästa "säljmaterialet". Det finns flera andra trycksaker som säljer SPF på ett bra sätt, t ex nya distriktsbroschyren. Risken finns att dessa stannar hos redan "frälsta". Hur skall vi sprida till icke-medlemmar för att locka till medlemskap?
15
När nya program sänds ut, skicka två med uppmaning att ge bort ett
Gruppdiskussion 1 Föreningarnas programblad är det bästa "säljmaterialet". Det finns flera andra trycksaker som säljer SPF på ett bra sätt, t ex nya distriktsbroschyren. Risken finns att dessa stannar hos redan "frälsta". Hur skall vi sprida till icke-medlemmar för att locka till medlemskap? Programmen och trycksakerna bör i första hand användas tillsammans med mun-till-munmetoden, dvs överlämnas personligen Gör trycksakerna tillgängliga på månadsmöten och uppmana till användning Försök lägga ut trycksaker där seniorer samlas och väntar, t ex vårdcentraler, tandläkarkliniker, bibliotek, apotek När nya program sänds ut, skicka två med uppmaning att ge bort ett
16
Gruppdiskussion 2 Vi har svårt att rekrytera yngre seniorer. 65-årsbrev ger magert resultat. Alltför många yngre hoppar av efter kort medlemskap. Kan vi utveckla programverksamheten så att den lockar yngre (och män) i den hårda konkurrensen? I så fall hur? 65-årsbrev ger magert resultat men kan vara viktiga för att visa att vi finns (en investering för framtiden) Centralt utskick av 65-årsbrev? Hur gör konkurrenter (PRO)? Texten i 65-årsbrev måste vara "säljande" och betona den nya "karriären” som startar vid pensioneringen. Skapar nytt nätverk som ersätter det tidigare jobbrelaterade Ett bredare programutbud krävs för att locka "juniorer". Yngre och blivande seniorer har troligen en förhållandevis bättre ekonomi (delade meningar) och förväntar sig mer omfattande aktiviteter, t ex resor
17
Gruppdiskussion 2 Vi har svårt att rekrytera yngre seniorer. 65-årsbrev ger magert resultat. Alltför många yngre hoppar av efter kort medlemskap. Kan vi utveckla programverksamheten så att den lockar yngre (och män) i den hårda konkurrensen? I så fall hur?
18
Styrelserna behöver föryngras
Gruppdiskussion 2 forts. Vi har svårt att rekrytera yngre seniorer. 65-årsbrev ger magert resultat. Alltför många yngre hoppar av efter kort medlemskap. Kan vi utveckla programverksamheten så att den lockar yngre (och män) i den hårda konkurrensen? I så fall hur? Samverkan mellan föreningarna behöver ökas bl a för att kunna erbjuda och fylla platser för mer omfattande och därmed dyrare aktiviteter Styrelserna behöver föryngras Fler män behövs i programgrupperna
19
Gruppdiskussion 3 Avhoppen är för många - hur vända utvecklingen? Medlemsvården behöver uppenbarligen förbättras. Scenario 1: Medlem kontaktar oss och anmäler utträde eller betalning av årsavgift uteblir efter påminnelse. Hur bör vi agera? Scenario 2: Ny medlem eller gäst kommer till ett månadsmöte. Hur bör vi agera?
20
Gruppdiskussion 3 Avhoppen är för många - hur vända utvecklingen? Medlemsvården behöver uppenbarligen förbättras. Scenario 1: Medlem kontaktar oss och anmäler utträde eller betalning av årsavgift uteblir efter påminnelse. Hur bör vi agera? Scenario 2: Ny medlem eller gäst kommer till ett månadsmöte. Hur bör vi agera? Nya medlemmar tillför inte bara sig själva utan också ett nytt nätverk av potentiella medlemmar. Väl omhändertagna blir de levande reklampelare Utse "värdar" som tar hand om nya medlemmar vid månadsmöten och fångar upp synpunkter och omdömen efter mötet
21
Samla nya medlemmar till en träff i slutet av året
Gruppdiskussion 3 forts Avhoppen är för många - hur vända utvecklingen? Medlemsvården behöver uppenbarligen förbättras. Scenario 1: Medlem kontaktar oss och anmäler utträde eller betalning av årsavgift uteblir efter påminnelse. Hur bör vi agera? Scenario 2: Ny medlem eller gäst kommer till ett månadsmöte. Hur bör vi agera? Intervjua "avhoppare" och försök omvända. Påpeka bortfallet av Senioren och förmånliga försäkringar och andra rabatter. Dokumentera intervjun med hjälp av en standardiserad mall. Därigenom möjliggörs en avhoppsanalys på distriktsnivå. Samla nya medlemmar till en träff i slutet av året Namnskyltar på alla styrelsemedlemmar vid månadsmöten
22
Göteborgsdistriktets aktiviteter
Värva och Vårda Göteborgsdistriktets aktiviteter 12 feb Fika + Film Vårda 5-7 mars Seniormässan Värva 12 april Jazzlunch Vårda 14 maj Fika + Musik Vårda ? News55 Värva 26-29 sep Bokmässan Värva 15 nov Sång och Musik Vårda Informationsbladet Aktuellt Vårda
23
Trestegsraketen Värvning vid mässor Steg 1 Aptitretare:
SPF Seniorerna Ett utmärkt val Framgång och Fokus -Föreningsaktiviteter Steg 2 Föreningsprogram Steg 3 Intresseanmälan
24
Ett utmärkt val
25
SPF Seniorernas hjärtefrågor
Översyn av pensionssystemet Sänkt skatt för pensionärer Fler seniorer i politiken Valfrihet inom vård och omsorg Fler tillgängliga bostäder Höjt bostadstillägg Vaccinationsprogram för äldre Bättre mat i äldreomsorgen
26
Som medlem får du ett brett utbud av
Föredrag Studiebesök Resor och utflykter Sång och musik Friskvårdsaktiviteter Kurser och studiecirklar Rabatterbjudanden Tidningen Senioren 9 nummer/år På köpet får du också Nya vänner Härlig gemenskap
27
e-posta till kansliet@spfgbg.se
Bli medlem nu! Ring eller e-posta till Besök vår hemsida om du vill veta mer SPF Seniorerna är en politiskt och religiöst obunden organisation som arbetar för bättre levnadsvillkor för pensionärer
28
Framgång och Fokus
29
Detta har vi lyckats med
Valfrihet inom vård och omsorg Sänkt skatt för pensionärer RUT får vara kvar Vaccinationsprogram för äldre Seniorbostäder
30
Detta arbetar vi med Gratis mammografi över 75 år
Översyn av pensionssystemet Kontanterna kvar Sänkt reavinst- och löneskatt för 65+ Höjt bostadstillägg Äldreanpassade vårdcentraler Fast läkarkontakt i hemtjänsten Oförändrad maxtaxa för hemtjänst
31
Föreningsaktiviteter
32
After Work Bio Boule Bowling Skår. Askim
Björkekärr. Guldheden. Johanneberg. GöteborgsVeteranerna. Linnéstaden. Skår. Ullevi. Örgryte. Bio Skår. Askim Boule Björkekärr. Guldheden. GöteborgsVeteranerna. Ullevi. Backa Kärra. Björlanda Torslanda. Lundby. Slätta Damm. Askim. Billdal. Linje 9. Västanvid. Älvsborg. Bowling Ullevi. Björlanda Torslanda. Lundby. Tuve. Lerjeå Angered
33
Bridge Curling Dans Gym Promenad
Björkekärr. Linnéstaden. Örgryte. Björlanda Torslanda. Askim. Näset Önnered. Linje 9. Västanvind. Älvsborg. Curling Lundby. Näset Önnered Dans Tuve. Billdal Gym Björkekärr. Örgryte. Näset Önnered. Linje 9. Älvsborg. Promenad Guldheden. Backa Kärra. Björlanda Torslanda. Slätta Damm. Askim. Billdal. Näset Önnered. Linje 9. Älvsborg.
34
SPF Seniorerna Göteborgsdistriktet - Föreningar
Område Flik Förening Samlingslokal Centrum 1 Björkekärr Björkekärrshus 2 Guldheden Guldhedskyrkan 3 Johanneberg Johannebergskyrkan 4 Linnéstaden Sjömanskyrkan 5 Skår Örgryte församlingshem 6 Ullevi Redbergskyrkan 7 Örgryte 8 Backa Kärra Backa Hembygdsgård 9 Björlanda Torslanda Torslanda församlingshem Norr 10 Lundby Granngården Wieselgrensgatan 11 Slätta Damm Sehlstedtsgatan 12 12 Tuve Kulturpunkten Tuve Torg 13 Askim Betaniahemmets Konferens Söder 14 Billdal Billdals kyrka 15 Näset Önnered Näsets kyrka Öster 16 Lerjeå Angered Eklövet Lövgärdet 17 Linje 9 Älvsborgskyrkans församlingshem Väster 18 Västanvind Tillgångens Träffpunkt 19 Älvsborg Fiskebäcks Missionskyrka
36
Introduktion av nya medlemmar
Kan vara avgörande för bestående medlemskap Man får bara en chans att göra ett första intryck Det behövs en rekryteringsansvarig i varje förening
37
Introduktion av nya medlemmar
Föreslagen rutin Medlemsansvarig i föreningsstyrelsen rapporterar när en intresseanmälan har registrerats. Ansvarig: Personen kontaktas per telefon, hälsas välkommen och ”förvarnas” om att ytterligare information kommer på posten. Ansvarig: Ordföranden skickar ett brev med följande innehåll: - välkomsthälsning - kort beskrivning av föreningen aktuellt programblad inbjudan till kommande månadsmöte hur man blir medlem (inbetalningskort kommer) medlemsförmåner (Senioren + övriga) hänvisning till hemsidan och facebook Ansvarig:
38
Introduktion av nya medlemmar Föreslagen rutin forts
Medlemsansökan godkänns först nu. Härigenom säkerställs att kontakt tagits innan inbetalningskortet dimper ner. Ansvarig: Medlemsansvarig rapporterar till styrelsen när medlemsavgift betalats. Ansvarig: Utsedd person bevakar nya medlemmars anmälningar till månadsmöten och tar hand om dem på ett välkomnande sätt. Gäller även gäster. Ansvarig: Uppföljning av den nya medlemmens/gästens upplevelse av månadsmötet. Görs genom en enkel intervju direkt efter mötet. Ansvarig:
39
Introduktion av nya medlemmar Föreslagen rutin forts
Efter ett års medlemskap inhämtas medlemmens syn på föreningen och dess verksamhet. Görs förslagsvis genom en telefonintervju. Ansvarig: Styrelsen tar del av nya medlemmars synpunkter och gör de förändringar som behövs för att stärka föreningens anseende och dragningskraft.
40
Avhoppsanalys Varje ”avhoppare” kontaktas per telefon för att ta reda på orsakerna till utträdet. Samtalet dokumenteras med hjälp av en gemensam mall.
41
Avhoppsanalys Kvinna Man Ålder Antal medlemsår
De aktiviteter som erbjöds var inte intressanta för mig Medlemsavgiften var för hög i förhållande till vad jag fick ut Medlemsavgiften var för hög. Jag har inte längre råd Jag kände mig inte välkommen på möten och aktiviteter Medlemserbjudandena var inte tillräckligt förmånliga SPF Seniorerna driver fel intressefrågor Min vilja att engagera mig i verksamheten togs inte tillvara Min tid räcker inte till. Har många andra engagemang Jag har svårt att ta mig till och från träffar/aktiviteter Träffar och aktiviteter ligger på olämpliga tider Lokalen för månadsmöten ligger olämpligt till Jag lämnar av hälsoskäl Jag är kvar i SPF Seniorerna men har bytt förening
42
Avhoppsanalys Exempel
C 75 D 2 4 8 En kvinna som efter kort tids medlemskap lämnar för att hon inte känt sig välkommen och satsar sin tid på andra engagemang
43
Ett sätt att skapa en bra relation mellan
Kontaktperson Ett sätt att skapa en bra relation mellan distrikt och förening Rollbeskrivnng Kontaktpersonen fungerar som en förbindelselänk mellan sin tilldelade förening och distriktsstyrelsen. Detta innebär t ex att ta emot och besvara frågor och förslag gällande distriktet och förbundet, antingen direkt, eller om så behövs , efter behandling i distriktsstyrelsen. Vid behov lämnar kontaktpersonen råd och tips till föreningen och förmedlar goda exempel. Kontaktpersonen håller sig väl underrättad om läget i föreningen genom en god kontakt med dess ledning och deltar, efter överenskommelse med denna, ibland i föreningens möten. I utövandet av rollen är det viktigt att respektera att föreningen har en självständig ställning och stor frihet att besluta om sin verksamhet.
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.