Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Sammanhållet åtgärdsarbete
Kajsa Berggren Enheten för god vattenkvalitet
2
Levande hav, sjöar och vattendrag till glädje och nytta för alla
Levande hav, sjöar och vattendrag till glädje och nytta för alla Havs- och Vattenmyndigheten
3
Havs- och Vattenmyndigheten
4
Havs- och Vattenmyndigheten
Havs- och Vattenmyndigheten
5
HaV Ungefär 230 anställda Huvudkontor i Göteborg
HaV Ungefär 230 anställda Huvudkontor i Göteborg Fiskerikontroll i Simrishamn, Västra Frölunda, Kungshamn, Karlskrona Havs- och Vattenmyndigheten
6
Personal Ekonomi Stab Kommunikation 2019-05-16
Havs- och Vattenmyndigheten
7
HaV ansvarar för att genomföra Sveriges åtaganden
HaV ansvarar för att genomföra Sveriges åtaganden Tre av Sveriges sexton miljömål EU:s havsmiljödirektiv EU:s vattendirektiv EU:s och Sveriges fiskeripolitik Regionala konventionerna OSPAR och HELCOM Havs- och Vattenmyndigheten
8
Utmaningar Klimatförändringar Övergödning Befolkningsökning
Syrefria bottnar Överutnyttjande Vandringshinder Försurning Miljögifter Läkemedelsrester
9
Framgångsrecept Nat. mynd. Eu-direktiv Lst 21 Nationella MKM
Konvent. Eu-direktiv Nationella MKM Dept. Nat. mynd. Lst 21 Kommuner 290 Innevånare 9,5 milj.
10
Miljömålsberedningen - Strategi för sammanhållen vattenpolitik
Dir 2012:95 – strategi för sammanhållen vattenpolitik Expertgrupp tillsatt Betänkande våren 2014 Utgångspunkter i direktivet: Övergripande styrning och samordning Fysisk planering för hållbar hantering av vatten Bevarande och restaurering av natur- och kulturvärden Hållbart nyttjande av mark och vatten Farliga ämnen som påverkar vattenmiljön
11
EU:s vattendirektiv Trädde i kraft år 2000 och blev del av svensk lag 2004 Skydda och förbättra miljön i sjöar, åar, floder och kustvatten Även grundvatten och grundvattenberoende våtmarker skyddas Sverige indelat i 5 vattendistrikt med 5 VM och 21 beredningskontor Havs- och Vattenmyndigheten
12
Vattenförvaltningens 6-årscykel
13
55% av ytvattenförekomster i Europa har mindre än god ekologisk status / potential Presentationsnamn Namn Havs- och Vattenmyndigheten
14
Figur Visar god ekologisk status och undantag för respektive medlemsland. Gapet mellan god ekologisk status o undantag visar på ambitionsnivån dvs hur mycket man tänkt att åtgärda. Presentationsnamn Namn
15
VM nuvarande åtgärdsprogram riktade till kommuner och myndigheter
Naturvårdsverket o HaV (nr 2-8) SGU (nr 9-12) Banverket (nr 13) Boverket (nr 14) Jordbruksverket (nr 15-17) Kammarkollegiet (nr 18 Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (nr 19) Riksantikvarieämbetet (nr 20) Skogsstyrelsen (nr 21) Statens Livsmedelsverk (nr 22) Statistiska Centralbyrån (nr 23) SMHI (nr 24-26) Vägverket (nr 27) Länsstyrelserna (nr 28-31) Kommunerna (nr 32-37) Många är åtgärder som handlar om: Föreskrifter/andra styrmedel Strategier/planer/prioriteringar Utredningar/kunskapsunderlag Omprövning/tillsyn o prövning Övervakningsprogram Rådgivning Presentationsnamn Namn
16
EU-kommissionens bedömning av medlemsländernas åtgärdsprogram
Låg ambition i många av planerna (omfattande användning av undantag) Brist på konkreta åtgärder Brist på jämförbarhet inom vissa områden (t.ex. kemisk status) Ingen förändring pga vattendirektivet utan "business-as-usual" Otillräcklig hänsyn till krav på vattenprissättning / tolkning av vattentjänster + Mycket arbete har lagt på utarbetande av planer + Integrering av ekologiskt perspektiv i vattenförvaltning + Förbättring av det internationella samarbetet + Allmänhetens deltagande, intressenternas medverkan + Imponerande förbättring av kunskapsbasen Presentationsnamn Namn
17
Varför så övergripande åtgärdsprogram?
Fråga om finansiering av konkreta åtgärder Ansvar för genomförande av åtgärder är fördelat på olika myndigheter Vattenmyndigheternas vattendelegationer ska fatta beslut om åtgärdsprogram för distriktet, men var inför lite oklart om de kunde fatta beslut om åtgärder som skall utföras av andra myndigheter/kommuner s Presentationsnamn Namn
18
Underlag ÅP 2015 Övergödning
Reduktionsbehovet har skattats till ca 3,1 ton fosfor per år Figur 2. En sammanvägd statusklassning av fosfor i Viskan. Ur; Underlagsmaterial åtgärdsprogram - Avrinningsområde 105 Viskan Presentationsnamn Namn
19
Övergödning Sektor och åtgärd Skattad åtgärdspotential
Skattad effekt (kg/år) TotP Våtmark 100 ha 100 – 3 517 (804) Vårbearbetning/fånggröda 1165 ha 117 – 233 (175) Skyddszoner 505 ha 50 – 151 (101) Avloppsreningsverk, ARV 18 % (andel av fosforbelastningen) av betinget för Viskan 560 Enskilda avlopp 15 % (andel av fosforbelastningen) av betinget för Viskan 478 Industri - Dagvatten Summa 1 940 (2 120) Presentationsnamn Namn
20
baseras på PLC5, d.v.s. 2006 års utsläppsdata
21
baseras på PLC5, d.v.s. 2006 års utsläppsdata
22
Ny EU strategi för att skydda Europas vatten, Blueprint
23
Vattentjänster och vattenprissättning till domstol
9 öppna ärenden hos EU Komissionen rörande tillämpning/tolkningen av vattentjänster: AT, BE, DE, DK, HU, IE, FI, NL och SE. Gäller principen om kostnadstäckning och hur vissa medlemsstater har tolkat omfattningen av skyldigheten. Tyskland nu i EG-domstol Flera medlemsstater tillämpar endast kostnadstäckning för dricksvatten och omhändertagande och rening av avloppsvatten. Kommissionen anser att "vattentjänster" är ett vidare begrepp som omfattar till exempel vattenuttag för kylning av industrianläggningar och bevattning av jordbruksmark osv
24
Vite för undermålig kväverening vid vissa avloppsrening
EU är på väg att ge Sverige ett vite på upp till 90 miljoner kronor för 6 reningsverk med otillräcklig kväverening. Miljöministern Lena Ek överväger att lägga över vitet direkt på de berörda reningsverken miljopaverkan/Avlopp/EU-krav-pa-svenska-avloppsreningsverk1/
25
EU:s havsmiljödirektiv
EU:s havsmiljödirektiv Gemensam strategi för medlemsländerna, juli 2008 Havens ekosystem ska ha god miljöstatus år 2020 Gäller alla EU:s marina vatten, inklusive ekonomiska zonen HaV ansvarar för Sveriges åtaganden Havs- och Vattenmyndigheten
26
Havsmiljödirektivet - koordineringsbehov
Vattendirektivet och Havsmiljödirektivet koordineringsbehov M God miljöstatus i den marina miljön 2020 Åtgärdsprogram dec 2015 Övervaknings- program Inledande bedömning Definiera god miljöstatus MKN med indikatorer 2012 Havsmiljödirektivet HaV M Kartläggning,MKN Uppdatering 2013 1:a cykeln klar Förvaltningsplaner, Åtgärdsprogram, Normer 2009 Övervakningsprogram God status 2015 ( ) Förvaltningsplaner, Åtgärdsprogram Dec 2015 Interimsrapportering ÅP 2012 Samverkan Samråd, Åtgärdsprogram, FP Samråd Åtgärdsprogram Anneli Normer i inlandsvatten och normer i havet Många drivkrafter till belastningen på havsmiljön finns på land
27
Regionala miljökonventioner
Regionala miljökonventioner OSPAR – till skydd för marina miljön i Nordostatlanten 15 stater och EU-kommissionen HELCOM – till skydd för Östersjöns miljö 9 stater och EU-kommissionen BSAP Havs- och Vattenmyndigheten
28
Helcom Baltic Sea Action Plan
Helcom Baltic Sea Action Plan Ministerbeslut 2007 inom ramen för HELCOM Egentliga Östersjön, Öresund och Kattegatt Målet - god ekologisk status till år 2021 Nationella belastningsbeting (N,P) Nationella implementeringsplaner till år 2010 Utvärderas vid ett ministermöte 2013, då nya beting förhandlas Havs- och Vattenmyndigheten
30
BSAP reduktionsbeting (ton/år)
N/P BSAP reduktionsbeting (ton/år) BV Bassäng Kväve Fosfor Bottenviken Bottenhavet Finska viken 6 000 2 000 Rigabukten 750 Eg. Östersjön 94 000 12 500 Bälten 15 000 Kattegatt 20 000 Totalt 15 250 BH Finska V RB KAT Eg Ö Bälten
31
- flödesnormerad vattendragsbelastning
Tillförsel av kväve till egentliga Östersjön 1994 – 2011 - flödesnormerad vattendragsbelastning Ton N/år Målnivå ton/år Vattendrag Punktkällor vid kusten Naturvårdsverket | Swedish Environmental Protection Agency
32
Ton N /år Tillförsel av fosfor till egentliga Östersjön 1994 -2011
Tillförsel av fosfor till egentliga Östersjön - flödesnormerad vattendragsbelastning Ton N /år Målnivå 569 Ton/år
33
Planering och samordning för bättre vatten
Vattenplanering ur ett avrinningsområdesperspektiv, Vattenplanering i samverkan mellan sektorer Vattenplanering en del av ÖP-arbetet Vattenplanering i samråd mellan VA, Miljö och Plan o Bygg Vattenplanering i ett långsiktigt perspektiv med hänsyn till nya utmaningar Vattenplanering ur ett klimatanpassnings- och riskperspektiv VAS-rapporten idag ett bra exempel!
34
På gång på HaV – övergödning, utsläpp m m 2013
RU om enskilda avlopp Nationell vägledning kommunal VA-planering RI Vattenförsörjning Vägledning, tillsynsvägledning, föreskrift Vattenskyddsområden Vägledning, tillsynsvägledning, Vattenbruk Uppdrag SMED vägledning bedömning utsläppshalter farliga ämnen Projektportfölj (Åtgärdsanslaget), övergödning, miljöfarliga ämnen etc. Vägledning, tillsynsvägledning MKN vatten och hav pådrivande, stödjande och samlande…… Presentationsnamn Namn
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.