Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
Publicerades avKatariina Turunen
1
Bubblan i Bibblan Bibliotopia Robert Hagström Enhetschef Bibliotek och Bubblan samt Folkhälsostrateg
2
Vårgårda kommun? 11 658 invånare Autoliv, Veoneer, Doggy mfl.
Ett folk- och gymnasiebibliotek Ca medier Ca. 6 tj. Bibliotekarie, biblioteks- assistent, barnkultursamordnare 1,5 tj. Fritidsledare på Bubblan Källa: Google Maps
3
Bakgrund Fritidsgården bantades –”Svek mot ungdomar i Vårgårda”
”Det har blivit en sport att djävlas med personalen”
4
Bakgrund En fritidsgård som bara några få besökte
En fritidsgård med dåliga öppettider Ett bibliotek med vakt, polisanmälningar, bråk, skadegörelse och sjukskriven personal Låntagare som lämnar biblioteket på grund av obehaglig stämning
5
Uppdrag till nybildad Kultur och fritid
I samband med att Kultur och Fritid bildades 2016, fick Kultur och fritidschefen två uppdrag från Kommunstyrelsen och Kommunchefen: Se till att få igång en fungerande fritidsgård! Lös problematiken på biblioteket!
6
Utgångspunkten var att blicka framåt
Hur gjorde vi då? Intervjuat många ungdomar; Fritidsgårdsbesökare, elevråd på högstadiet och gymnasiet, elever, föreningsungdomar m.fl. Intervjuat personer som arbetar med ungdomar; Skolpersonal, socialtjänst, polis m.fl. Intervjuer och många samtal med fritidsgårdens och bibliotekets personal. Utgångspunkten var att blicka framåt
7
Hur gjorde vi då? Ex. på frågeställningar till ungdomarna:
Behövs det en mötesplats för ungdomar? Hur får vi ungdomar att besöka denna mötesplats? Vad gör en mötesplats till en bra mötesplats? Ex. på frågeställningar till de som arbetar med ungdomar: Vad är er ”definition” av mötesplats för unga vuxna? Vilken personal/funktioner tror ni ungdomar vill se och behöver på mötesplatsen? Hur kan vi gemensamt samarbeta när det gäller ex. mötesplats för unga vuxna? SWOT-analys på biblioteket - Biblioteket idag och framtidens bibliotek Vilket är ert/era uppdrag? Hur kommer uppdraget att se ut? Hur ser den ”typiska” besökaren idag och hur kommer den att se ut? Vilka vill vi ska besöka biblioteket? Vad måste till för att skapa ”framtidens bibliotek”? Styrkor Svagheter Möjligheter Hot
8
Vad sa de? Ungdomarna: Fritidsgården ”Vi är ett klientel som ingen vill vara med” Andra ungdomar ”Vi vill inte va med klientelet på fritidsgården” Finns inget att göra på Fritidsgården! Det finns inget att gör för oss som inte idrottar eller är med i kyrkan!
9
Vad sa de? Vad ”vill man” ha på en mötesplats (ungdomar)?
En plats där det finns vuxna som ser oss och inte dömer oss (ex. betygsättande personal) Ett café där vi kan ”hänga” En plats där vi kan få stöd, hjälp och råd En plats som är öppen och tillgänglig Vi vill inte planera våra besök, utan vi vill kunna gå dit spontant Det ska vara centralt, så att alla kan ta sig dit ”Vi trodde att de ville ha Playstation, biljardbord och vuxenfritt”, Kultur- och fritidschefen
10
Vad sa de? Personal som arbetar med ungdomar:
Alla ska vara välkomna till oss Fysiska böcker kommer att finnas kvar, men fler kommer att låna digitalt Det är viktigt att det finns en plats dit ungdomar känner sig välkomna Det är viktigt att det finns aktiviteter även för dem som inte idrottar eller är engagerade i andra former av föreningar
11
Vad har vi gjort Vägvalet – se ungdomar som en möjlighet och inte som ett hot och ett problem Vi tror att ”Fritidsgård” är ett förlegat begrepp Lagt ner den gamla fritidsgården Vi valde att flyttat fritidsledarna till bibliotek istället för att köra bort ungdomarna Använt befintliga lokaler (flera stod tomma på kvällstid). Ex. Tidningsrummet blev ett spelrum, Gymnasiets café öppnades även på kvällstid
12
Allt detta är gjort med befintlig budget!
Vad har vi gjort Försökt att skapa en miljö dit ungdomar känner sig välkomna Skapat olika ljudzoner: Tyst zon, Lugn zon och aktiv zon Utökat öppettiderna på både biblioteket och Bubblan Biblioteket är öppet till kl. 20 mån-tors istället för kl. 19 Bubblan är öppen mån-tors till kl och fredag kl istället för 3 kvällar i veckan Allt detta är gjort med befintlig budget!
13
Hur har det gått då? Bubblan har idag ca besökare mån-tors och fredagar besökare. Bubblans besökare ”får” även vara i bibliotekets lokaler. Bubblans besökare har övernattat i biblioteket (efter eget önskemål)
14
Hur har det gått då? ”De hälsar på mig när jag möter dem på skolan!”, bibliotekarie Antalet besökare till biblioteket har ökat (tyvärr har utlåningen inte gått upp i samma utsträckning) Bubblans café besöks av fler än bara våra ungdomar Idag är ungdomar inte ett ”problem” på biblioteket.
15
Framgångsfaktorer Många träffar med all personal
Lyfta orosmoln till yta, både stora och små Förändring tar tid och måst får ta tid Inte komma med färdiga förslag på lösningar Bibliotekspersonal ska inte arbeta som fritidsledare och tvärt om. De ska arbeta tillsammans Skapa relationer och respekt Personal som vill och vågar förändra, trots att det är jobbigt Våga prova och tänka om
16
Nästa steg? Vi är något trångbodda just nu
Bubblan kommer på prov vara öppen varannan lördag Hur får vi sjuorna att hitta till oss och hur gör vi för att de som är ”för gamla” ska lämna oss? Vi måste utveckla samverkan mellan biblioteket och Bubblan. Hur kan dessa två olika yrkesgrupper samarbeta mer? Biblioteket jobbar dag och Bubblan jobbar kväll Hur stärker vi biblioteket? Hittar nya och fler låntagare m.m.
17
Kontakt Robert Hagström
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.