Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Arbetsmiljö uppföljning 2018

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Arbetsmiljö uppföljning 2018"— Presentationens avskrift:

1 Arbetsmiljö uppföljning 2018
Chefer

2 Arbetsskador, otillåten påverkan och tillbud
Sektor Arbetsskador Otillåten påverkan Tillbud Utbildning 1 (utan frånvaro) 1 2 (hotfulla föräldrar) IFO - FH 3 (utan frånvaro)  Kultur/Fritid ÄO - HS

3 Sjukfrånvaro chefer jfr SDF Östra Göteborg med chefer Göteborgs stad kort, lång och total i % Tittar vi på chefernas sjukfrånvaro så ser det ut så här. Observera skalan. Chefer har, som ni ser, generellt sett en mycket lägre sjukfrånvaro än resultatet för förvaltningen i stort. Vår kurva ser lite märklig ut Chefer är en relativt liten grupp vilket gör att enstaka individer påverkar utfallet mycket. Detta var fallet Om vi jämför med samtliga chefer i Göteborgs stad (vi kan tyvärr inte jämföra med enbart chefer i SDF), så ser det ut så här. De streckade linjerna är siffrorna för samtliga chefer i Göteborg stad. Som ni ser så har vi minskat mer än staden i stort. Siffror ack tom dec (2017 = ack tom mars)

4 Handlingsplan IFO FH röda frågor

5 Handlingsplan IFO FH – gula o gröna frågor

6 Handlingsplan Äldreomsorg samt hälso- och sjukvård
För många medarbetare per chef / genomsnitt 40 st  Röd  J Se i utrymmet för budget 2019, tills dess stödja med kringresurser SC/OC Dec 2018 600 tkr Viktigt med närstöd såsom planerare, HR, ekonomi  Gul Mer administration än någonsin i och med LOV, mobilt arbetssätt osv. pågående inrymma i budget 2018 Omhändertagande av olika fastighetsfrågor Genomgång av SLA OC 0 kr Omfattande rekryteringsarbete Fortsatt arbete med attraktiv arbetsgivare OC/EC 2018/2019 För många medarbetare per chef / genomsnitt 40 st  Röd  J Se i utrymmet för budget 2019, tills dess stödja med kringresurser SC/OC Dec 2018 600 tkr Viktigt med närstöd såsom planerare, HR, ekonomi  Gul Mer administration än någonsin i och med LOV, mobilt arbetssätt osv. pågående inrymma i budget 2018 Omhändertagande av olika fastighetsfrågor Genomgång av SLA OC 0 kr Omfattande rekryteringsarbete Fortsatt arbete med attraktiv arbetsgivare OC/EC 2018/2019

7 Handlingsplan Utbildning riskfaktorer
Riskkällor/Risker Bedöm -ning Till hand- lings- plan? Åtgärd/aktivitet för att minimera risken An- svarig Klart när? Uppsk attad kostna d Kompetensförsörjning J Fortsatta statliga och kommunala insatser i fortbildning av redan anställd personal. Förvaltningens stöd i rekrytering av legitimerad/behörig personal. GSF Löpande Stress Översyn av antal medarbetare per chef Stödinsatser (t.ex. juridik, kommunikation, HR, företagshälsa) från förvaltningen i syfte att avlasta cheferna. UC Löpande Otrygghet/obehag i kontakt med vissa vårdnadshavare Stöd från förvaltningen. Handledning bl.a. hur bemöta rättshaverister och aggressivt beteende.

8 Handlingsplan Utbildning friskfaktorer
Till handlin gsplan? Åtgärd/aktivitet för att främja hälsa Ansvari g Klart när? Uppskatta d kostnad Kollegial lärande J Fortsatta kompetensutvecklingsinsatser i grupp UC GSF Under läsåret /19 Kollegialt stöd Skapa forum för fortsatt teamsamarbete

9 Handlingsplan Kultur och Fritid

10 Arbetsmiljö- uppföljning
Att lyfta i organisationen utifrån chef 

11 Arbetsmiljöfrågor att lyfta
Individ- och familjeomsorg samt funktionshinder Tillgången till möteslokaler på Tellusgatan. (övriga verksamheter bokar, det blir också en säkerhetsfråga) Rekryteringsproblematiken fortsätter, behov av rekrytering upp till sex månader.  Behov av rekryteringsspecialiser på bemanningsenheten Det uppstår ett glapp i samband med återtillsättande av tjänster, då det inte finns ”egna” timavlönade vikarier.  Behov av bemanning på helgen, tre boenden tagit över i egen regi. 

12 Arbetsmiljöfrågor att lyfta
Äldreomsorg samt hälso- och sjukvård Lokalfrågor och fastighetsfrågor – tar mycket av chefernas tid. Behov av andra lokaler, stöd vid inbrott, läckage, mögel m.m.  Stress inför bemanning och kompetensförsörjning – mycket bra rekryteringsenhet i Ö Gbg.  Önskemål att det skulle finnas utrymme för puckelkostnader vid stora införandeprocesser såsom PluGo, ViGo, mobilt arbetssätt etc. Varje del som införs behöver en motpart (person som arbetar viss procent av sin tid) till Intraservice – aktuell fråga.

13 Arbetsmiljöfrågor att lyfta utifrån verksamheterna/ enheterna
Utbildning Problematiken med att kompetensförsörjningen är ojämn i stadsdelen 

14 Arbetsmiljöfrågor att lyfta
Kultur och fritid KoF område: Fastighetsservice Framtida tillhörighet och organisering, både inom stadsdelsförvaltningen, men också gemensamt för staden, eller ny nämndtillhörighet. Att förändringsarbete görs på ett bra sätt i lagom takt, enligt vetenskap och beprövad metod. KoF område: Kultur och fritid Inte verksamhetsanpassade lokaler Lokaler som "ägs” av någon annan verksamhet, där verksamheterna inte vet hur länge de kan vara kvar, Det blir svårt att långsiktigt planera och utveckla verksamheten.

15 Förvaltningsövergripande fortsatta åtgärder
Kompetensförsörjning ESF-satsning - kompetensutvecklingsinsatser Ledarutvecklingsprogram Kompetensförsörjning – fortsatt arbete Arbetsbelastning/Återhämtning Stöd till chefer Pilotprojekt – NAV-finansierat Översyn befattningar – ex socialadministratörer, förskoleassistenter, serviceassistenter mfl Centrala handlingsplaner arbetsmiljö – lokalt arbete Plan för att förbättra arbetsmiljön och sänka sjukfrånvarotalen Lokalförsörjning – eftersträva ändamålsenliga lokaler Koncept, ramprogram, process för lokalförsörjning Samordning inom Östra Göteborg och med nya förvaltningarna Fokus arbetsmiljövillkor för personal som arbetar i Östra Göteborgs lokaler, skriva in i avtal Chefers arbetsmiljö

16 KONTAKT: Avdelning Område, Göteborgs Stad Namn namn@namn.se


Ladda ner ppt "Arbetsmiljö uppföljning 2018"

Liknande presentationer


Google-annonser