Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga"— Presentationens avskrift:

1 Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga
VI SES. Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga

2 Vändagens huvudbudskap
VI SES. Endast tillsammans kan vi göra slut på ensamheten. Vi ses – vi ser.

3 Vändagskampanjens mål 2019
Att berätta och samtala om erfarenheter och konsekvenser av ensamhet. Att påvisa att det är möjligt att bli bekant med nya människor. Att minska ensamheten genom vänverksamhet överallt i Finland. Att få med nya frivilliga till vänkurserna och vänverksamheten. Att nå ut till dem som önskar sig en vän och att berätta för dem om vänverksamheten. För att uppnå detta använder vi oss av lokal och nationell kommunikation, reklam och lokala Vi ses-evenemang.

4 På vändagen den 14 februari
Ordnar vi lokala evenemang Vi ses-kaféer m.m. Avdelningen får ett stöd på 150 euro för arrangemangen Be nya människor komma med och delta i arrangemangen nya vänner och övriga frivilliga som har kommit med under året skolor och läroanstalter personal på ortens LokalTapiola Bjud in nya människor för att bli vänner Vänner behövs! Vem som helst kan bli vän Det finns många slags uppgifter Vi möts och gör det här tillsammans!

5 Vi ses – popup-kafé Ordna ett kafé i avdelningens utrymmen, butikens entréhall, biblioteket m.m. Ordna kaféet tillsammans med t.ex. hälsopunkten, matutdelningen eller någon annan partner. Begär att få det som ska serveras som sponsorstöd t.ex. från butiker eller tillred trakteringen själv. Tips i RedNets vändagsgrupp. Fira vändagsverksamhetens 60 år. Bjud in till kaféet genom en öppen inbjudan som gäller alla. Mera evenemangsmodeller i RedNet. Foto: Leena Koskela

6 Ekonomiskt stöd för avdelningens evenemang
Centralbyrån stöder arrangemangen för lokala Vi ses-evenemang med upp till 150 euro, då: 1. Evenemanget är öppet för allmänheten och avdelningens eget folk. 2. Lokala medier har informerats om evenemanget. 3. Besökaren kan bli vän och medlem i Röda Korset på evenemanget. 4. Evenemanget har anmälts i de frivilligas informationssystem Oma Punainen Risti. Anvisningar i RedNet. 5. En responsblankett om evenemanget har ifyllts i efterhand. Närmare anvisningar i RedNet.

7 Kom ihåg att informera om evenemanget
Till medierna: I RedNet finns meddelandebottnar, som kan användas till att bjuda in lokala medier till evenemanget och för att bekanta sig med vänverksamheten. I januari utarbetas för avdelningarnas bruk en meddelandebotten om vänverksamheten som ett sätt att lindra ensamhet; bottnen kan kompletteras med det egna områdets uppgifter och sändas till medierna. I RedNet och Oma Punainen Risti: Lägg till uppgifter om Vi ses-evenemanget i Oma (Oma Punainen Risti – de frivilligas informationssystem) före årsskiftet. Se till att det på avdelningens RedNet-sidor finns uppdaterade uppgifter om hur man kan komma med i verksamheten.

8 Vänkurs genast efter evenemanget
På vändagen vill många börja som vän Efter vändagen 2018 visade 1200 nya människor intresse för vänverksamheten. Vi samlar också in kontaktuppgifter till de nya som visar intresse för vänverksamheten under kampanjen 2019. Visat intresse ska besvaras genast. Ordna en vänkurs genast efter evenemanget. Gör reklam för kursen under evenemanget. Ta med nya frivilliga i verksamheten genast t.ex. som arbetspar eller som kompis i grupper.

9 Kampanjkommunikation
Uppgifter om kampanjen i elektroniskt nyhetsbrev till avdelningarnas kontaktpersoner för vänverksamheten, informatörer, sekreterare och ordförande. Nyhetsbrev i november och december. Försäkra er om att e-postadresserna är up-to-date! Anvisningar om beställning av material i nyhetsbrev i november. Mera uppgifter ges i RedNets vändagsgrupp före utgången av november. Vi genomför en enkät bland vänverksam hetens klienter i oktober-november. En kort förfrågan, som en förmedlare kan göra per telefon eller en vän utföra på ett besök. Foto: Harri Mäenpää

10 Vändagen 2019 – summa summarum
Huvudbudskap: Endast tillsammans kan vi göra slut på ensamheten. Vi ses – vi ser. Vi ser människorna omkring oss och bekämpar ensamheten tillsammans. Vi ber nya människor komma med och ordnar verksamhet åt dem genast. Mera information om kampanjen ges i RedNets vändagsgrupp före utgången av november. Vi ses på vändagen!


Ladda ner ppt "Vändagskampanjen 2019 Info för frivilliga"

Liknande presentationer


Google-annonser