Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Svenska Brukshundklubben
Varumärkeskonferens, Kydingeholm okt 2008
2
PR/Info-kommittén (PRI)
VÄLKOMMEN!!! PR/Info-kommittén (PRI) Anna Persson & Buffy Jeanette Forssman & Disney Titti Godén & Nasty Sanna Ameln & Tessie
3
PR/I Vision SBK ska vara förstahandsvalet för hundintresserade.
Varumärket SBK ska vara välkänt och respekterat. Alla medlemmar ska känna stolthet över att tillhöra SBK.
4
PR/I Mål SBK ska verka med hunden i fokus.
Ledordet inom SBK ska vara kompetens. Varumärket SBK ska etableras och utvecklas. Verksamheten inom SBK ska vara attraktiv för medlemmarna. Medlemmarnas engagemang och lojalitet gentemot SBK ska öka. Medlemsantalet ska öka. SBKs synbarhet i media ska öka. SBK ska vara en givande och attraktiv samarbetspartner. Kunskapen om och förståelsen för hunden i samhället ska öka.
5
Skapa förutsätt- ningar
PR/I ska ”verka för” och ”i samarbete med”. PR/I är inte lösningen på kommunikationsfrågan, utan en katalysator inom organisationen. ALLA aktiva inom SBK bör vara inblandade i arbetet med att förbättra SBKs kommunikation samt känna ansvar för frågan. ALLA = förbundsstyrelsen, sektorer/kommittéer, rasklubbar, distrikt, lokalklubbar, kansli, aktiva medlemmar. Verka för Skapa förutsätt- ningar Utveckla PR/I Sam- arbeta
6
Syfte med konferensen Att lära oss av er
Skapa engagemang och förståelse kring SBKs varumärkesarbete och dess förutsättningar, samt en grund för fortsatt arbete/beslut Skapa goda ambassadörer som går tillbaka ut i organisationen och för ut budskapet
7
SBKs uppgift Vi ska sprida kunskap om hund
Vi ska ha friska och funktionsdugliga hundar Vi ska ha hundar i människans tjänst Vi ska öka vår kunskap om hund Vi ska vara en aktiv organisation
8
? ? ? ? ?
9
SBKs varumärke – inte bara en logga
Hur vill vi att SBKs varumärke ska uppfattas? Hur gör vi för att internt skapa engagemang för att stärka vårt varumärke? Hur skapar vi positiva och starka relationer till våra medlemmar och övriga intressenter?
10
En stark identitet leder till stärkt självkänsla och en vilja att tillhöra.
Jfr. PR/Is vision: Alla medlemmar ska känna stolthet över att tillhöra SBK
11
Alice i underlandet Om du inte vet vart du är på väg så kommer du att hamna någon annanstans. Lewis Carroll - "Vill du vara snäll och tala om för mig vilken väg jag ska ta härifrån?" - "Det beror på vart du vill komma" svarade katten. - "Det spelar inte så stor roll...", sa Alice. - "Då spelar det heller ingen roll vilken väg du tar", sa katten. - "...så länge som jag kommer NÅGONSTANS", fortsatte Alice. - "Åh, det kommer du att göra", sa katten, "bara du går tillräckligt långt".
12
Program LÖRDAG Inledning 9.30 Hur kommunicerar vi? SBKs uppgift
Workshop 1 Redovisning/disk. SBKs varumärke Sammanfattning Middag 18.00 SÖNDAG Inledning 9.30 Martin & Jan Varumärkesintro Varumärket SBK Workshop 2 Redovisning/disk. Summering & Blickar framåt Avslutningsfika 15.00
13
Presentation Vad heter du?
Vilken del av organisationen representerar du? Förväntningar Farhågor
14
Svenska Brukshundklubben
Varumärkeskonferens, Kydingeholm okt 2008
15
SWOT-analys Styrka Svaghet Möjligheter Hot
16
Styrka Kunskap och kompetens Rikstäckande Samhällsansvar Rasansvar
Gemenskap Hundar enar Bred organisation För alla Ideellt arbete Många trogna medlemmar Brukshundklubben är känd Bred verksamhet Dressyrpolicy
17
Svaghet Tröghet inom organisationen Bristande organisationskunskap
Dåliga på att få nya medlemmar att känna sig välkomna Genomströmning Svårt att få folk att ställa upp på ideellt arbete Namnet Osynliga Medlemsvård Otydliga mål Bristande kvalitetssäkring Brister i avelsarbetet
18
Möjlighet Stort hundintresse i samhället
Kompetensutveckling (Personlig, Hund, Ledarutv, Föreningsteknik) Nya tävlingsformer Ungdomar Medlemstidning Kompetens Bättre Marknadsföring (Intern, extern) Modernisera oss Ideellt arbete Många ben/verksamheter Organisationen Rasansvar Varumärket Ny logga Nytt namn
19
Hot Konkurrens Tillgång till mark Jantelagen, avundsjuka
Oacceptabla träningsmetoder Stelbenthet Lovar mer än vad vi håller Svårt att få funktionärer Besserwisser-attityd Många ben, splittrad verksamhet Nya medlemmar tas ej omhand Debatten om farliga hundar, dålig publicitet Omgivningens uppmärksamhet på brister i aveln
20
SWOT – Steg 2 Hur ska vi ta till vara våra möjligheter?
Utgå från Möjligheter samt Styrkor och Svagheter. Diskutera möjliga åtgärder och handlingsalternativ, gärna så konkret som möjligt.
21
Konfrontationsmatris
Möjligheter Hot Styrkor Handlingsalternativ/Åtgärder (konkreta förslag, se framåt!) (Justera) Svagheter Handlingsalternativ/Åtgärder (konkreta förslag, se framåt!) (Överleva)
22
Grupp 1 Gunilla Bergendal (Stockholm) Elisabeth Bergström (Närke) Lars Eriksson (B. des Flandres) Jeanette Forssman (PR/I) Annika Hamilton (C-HUS) Margareta Lundmark (Mellannorrland) Grupp 2 Piroska Forkman (Aus. shepherd) Titti Godén (PR/I) Per-Arne Jadepalm (Västra) Anna Jansson (Uppland) Malin Liljesson (C-Tjänstehund) Johanna Rosdal (Halland) Grupp 3 Viktoria Ahl (Hovawart) Roland Augustsson (Västra) Monica Eriksson (Övre Norrland) Claes von Gegerfelt (Skåne) Charlotte Olebro (Ries.schnautzer) Anna Persson (PR/I) Grupp 4 Sanna Ameln (PR/I, kansliet) Mona Brantelind (C-Tjänstehund) Sune Harlén (Schäfer) Maria Jagerwall (Östergötland) Christer Lundberg (Skaraborg) Maria Romelin (Beauceron)
23
Svenska Brukshundklubben
Varumärkeskonferens, Kydingeholm okt 2008
25
Möjligheter Handlingsalternativ/Åtgärder (konkreta förslag, se framåt
Hot Styrkor (Justera) Svagheter (Överleva)
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.