Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Välkommen på Introduktion för ny undervisande personal

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Välkommen på Introduktion för ny undervisande personal"— Presentationens avskrift:

1 Välkommen på Introduktion för ny undervisande personal
Januari 2019 Tove Forslund, koordinator för lärandestödet/FUS oldwww.abo.fi/stodenhet/larandestod

2 Har arbetat länge vid ÅA
Vem? Vem? Har studerat mycket vid ÅA Har inte studerat vid ÅA Vem? Vem? Har inte arbetat vid ÅA tidigare

3 Lärandemål för idag Efter dagens kortkurs förväntas deltagarna kunna
hitta information om anvisningar och regler för undervisningen samt hitta stödmaterial för lärare lista huvuddragen i rutinerna för planering, genomförande och utvärdering av undervisningen vid ÅA lista de verktyg som finns för undervisningen vid ÅA och ta i bruk dem

4 Dagens program Att arbeta som lärare vid ÅA
Information och stödmaterial för undervisningen Utveckling av egna färdigheterna Regler, rutiner, anvisningar och verktyg för kurs- och undervisningsplanering genomförande av undervisningen handledning av examensarbeten examination och bedömning kursutvärdering

5 Pedagogiska-didaktiska
Peppi (utbildningsplanering, uppföljning av studenterna, ge vitsord), Moodle, Adobe Connect, E-lomake, Urkund; blogg- verktyg m.fl. Sociala färdigheter Ämneskunskap Tekniska färdigheter Kännedom om kontexten och verktyg Kännedom om kontexten och verktyg Pedagogiska-didaktiska färdigheter Presentationsteknik Föreläsningsteknik Handledning och feedback Examinationsformer Aktivering av studerande Samarbets- och grupparbetsformer Få studenterna motiverade mm Examensstadga och Instruktion för examination och bedömning Processer för undervisningsplanering och handledning Examination länkade till lärandemål Bedömningsgrunder och -kriterier System för kursutvärdering Process för hantering av misstänkt avvikelse från god vetenskaplig praxis mm.

6 Guiden för lärare: I Moodle – sök upp kursen ”Att arbeta som lärare”

7 Personalutbildning web.abo.fi/personal/kurskatalog/

8

9 Skriftligt stödmaterial oldwww.abo.fi/personal/sv/stodmaterial
Guide för kurs- och undervisningsplanering Avhandlingsguide Användarguider för Moodle, övriga programvaror och processer Pedagogiska kompendier: Guider för smågruppsarbete, besvärliga situationer i undervisningen, tillgänglig undervisning m.fl., Aktiverande metoder, Examinationsguider, Handledning på nätkurser, Peer feedback, Handledning på masskurser Modellavtal för upphovsrätt Underlag för kursplanering Handbok för utveckling av nätkurser (processbeskrivning för produktionen). mm

10 Frågor? Kontakta oss (här är nog personer som svarar!):
- om vad som helst och om videoproduktion :-) – om stöd för digital undervisning och kurser i användningen av digitala verktyg i Vasa – om Moodle, Adobe Connect, elomake – om personalutbildningar – om e-tenter – om plagiatgranskning och Urkund – om elektroniska magisteravhandlingsprocessen

11 Stadgor och regler oldwww.abo.fi/personal/sv/stuforf

12 Stadga och instruktion oldwww.abo.fi/personal/sv/stuforf
Examensstadga ( ) Åbo Akademis styrelse slår fast Innehåll: 1 kap. Grundläggande bestämmelser 2 kap. De olika aktörerna och deras uppgifter inom utbildning och undervisning 3 kap. Utbildning 4 kap. Antagning och registrering av studerande 5 kap. Studierätt 6 kap. Undervisnings- och examinationsspråket 7 kap. Kommunikation och allmänna språkkunskaper 8 kap. Den akademiska undervisningen och studiegången 9 kap. Betyg och intyg 10 kap. Ikraftträdande och övergångsbestämmelser Instruktion för examination och bedömning ( ) Rektors beslut Innehåll: Gemensamma bestämmelser för all examination Specifika bestämmelser för olika examinationsformer Tentamen Skriftliga och muntliga uppgifter Fortlöpande aktivitet Lärdomsprov Tillgodoräknanden Om sökande av ändring

13 Avsikten med regler och rekommendationer för undervisningen
Omedelbara behovet ofta konkret, för att organisera/ge ramar för viss verksamhet Bakomliggande mål Stöda genomströmning genom dokumentation = studenterna vet vad som förväntas av dem genom flexibilitet = möjlighet att avlägga Garantera studenternas likabehandling och rättsskydd Leda till utveckling av undervisningen

14 Genomströmning genom dokumentation = studenterna vet vad som förväntas av dem Lärandemål, examinationsuppgifter utg. från lärandemålen, alla lärandemål gk (ES §18,28-29) Överenskommelse om avhandlingsprocessen (ES §42) Uppföljning av studieplaner (ES §40) Examinationsresultaten inom 2 (3) veckor (EB §11) genom flexibilitet = möjlighet att avlägga Kurser som kan examineras oberoende av tid och plats (ES §37) E-tent (men finns inga beslut att bör erbjudas) Moodle (men finns inga beslut att bör användas) Inte omotiverad obligatorisk närvaro (EB § 29-30) I alla kurser som har tent bör det erbjudas en kurstent (EB § 22) Möjlighet att tillgodoräkna delprestationer (EB § 14 och 43)

15 Likabehandling & rättsskydd
Lärandemål, examinationsuppgifter utg. från lärandemålen, alla lärandemål gk (ES §18,28-29) Bedömningskriterier och -grunder(EB § 5-6) Överenskommelse om avhandlingsprocessen (ES § 42) Kompletteringsmöjlighet (i examination), förlängd deadline, plagiatgranskning (EB § 24, 26-28) Utredning om avvikelse från god vetenskaplig praxis enl. rektorsbeslut

16 Utveckling av undervisningen
Tentator ansvarar för att kursutvärdering görs (ES § 44) Kursutvärdering aktiveras automatiskt och med liten insats om kursanmälan används (Obligatorisk kursanmälan, ES §38) Aktiveras endast efter insats av läraren om ingen anmälan Användning av kursutvärderingsresultaten (ES § 44) Deltagande i personalutbildningar (men finns inga beslut att bör delta) Ämnesmöten med studenter och personal (FI §11) Lärarteam (ÅA:s strategi)

17 Studentkårens lista https://www. studentkaren

18

19 Regler, rutiner, anvisningar och verktyg för kurs- och undervisningsplanering

20 Undervisnings- och kursplanering
Verktyget Peppi oldwww.abo.fi/personal/sv/peppi Fakultetens anvisningar och årsklocka för undervisningsplanering och för Peppi! Examensstadgan (ES) styr helhetsplaneringen, medan Instruktion för examination och bedömning (EB) styr kursplanering och kursens examination Kursplanering Skriva lärandemål Planera undervisning och examination som är konstruktivt länkade till lärandemålen Kursbeskrivning

21 Från lärandemål till samordnad kursbeskrivning
Illustrationer och innehåll: Monica Nerdrum

22 Lärandemål som utgångspunkt för kursbeskrivningen
Studerandeperspektiv Vad ska studenten uppnå? Vad krävs av studenten? Efter godkänd kurs kan studenten ”göra”... Examinationen utgår ifrån lärandemålen Alla lärandemål ska kunna examineras Lärandemålet gräns för godkänd prestation Alla lärandemål ska vara godkända Allmänfärdighet kan vara lärandemål

23 Hur formuleras lärandemålen?
Inled med ”Efter genomgången kurs förväntas den studerande kunna...” och därefter 4–8 målbeskrivningar som innehåller ett aktivt verb som beskriver vad studenten bör kunna (beror på kursens syfte och nivå), t.ex. namnge, sammanfatta, redogöra för, analysera, tillämpa, tolka ett eller flera ord som anger innehållet i prestationen ett eller flera ord som anger kvaliteten på prestationen, t.ex. självständigt, utförligt, översiktligt Undvik verb som utåt uppvisar osynlig verksamhet, d.v.s. bekanta sig med, förstå, veta, få insikter i eftersom de i regel inte går att mäta Enkla meningar: Gärna flera meningar än långa och krångliga Kan uppdela enligt målområdena Kunskapsmål, färdighetsmål, attitydmål Utnyttja ex. Blooms taxonomi för att hitta verb för olika kognitiva nivåer

24 Utvecklad version av Bloom
Skapa Värdera Analysera Tillämpa Förstå Komma ihåg

25

26 oldwww.abo.fi/stodenhet/sv/pedguider > Arbetsblad 2

27

28

29

30 Stödmaterial för kursplanering oldwww.abo.fi/stodenhet/pedguider

31 Videoföreläsningar om kursplanering oldwww.abo.fi/stodenhet/pedguider

32 Konstruktiv samordning
John Biggs: utgående från lärandemål samordnas undervisning och examination så att studenterna kan uppnå lärandemålen Teaching Teaching and Understanding Understanding from a Student Learning Perspective. Daimi Edutainment presents A University of Aarhus production which illustrates John Biggs' model about constructive alignment Part 1: Learning. Student Perspective (8 min.) Part 2: Understanding. Knowledge Perspective (6 min.) Part 3: The Solution. Constructive Alignment (4 min.)

33 Regler, rutiner, anvisningar och verktyg för genomförande av undervisningen

34 Diverse om genomförande av undervisningen
”Obligatorisk närvaro” Med fortlöpande aktivitet avses kontinuerlig prövning av hur studeranden utför givna uppgifter och växelverkar med andra (i t.ex. gruppundervisning, seminarier, laborationer, fältarbete, övningar och praktik). Förutsätts obligatorisk närvaro av studeranden för en betydande del eller alla när tillfällen. Aktiviteterna samt antal timmar eller närvaro i procent bör vara klargjorda i kursbeskrivningen (EB §) Föreläsning kan inte ingå som obligatorisk prestation. (EB 29 §) Tentatorn ska erbjuda möjlighet att lämna in en skriftlig uppgift elektroniskt (EB 26 §)

35 Tillgängligt på distans
Distanskurs / Tillgängligt på distans Blended learning Närstudier Bild efter Maria Byholm & Sören Granlund

36 ÅA:s digitaliseringsprojekt
Digitaliseringsprojekt pågår vid ÅA Digidagar vid fakulteterna under 2019 Besök vid varje utbildning Digimentorer Kontaktperson: digitaliseringschef Mats Lundberg

37 Verktyg för att genomföra undervisning
Moodle för distribution av kursmaterial, aktivering av studenterna via övnings- och examinationsuppgifter, feedback på uppgifterna, dokumentation av examination Produktion av videomaterial med hjälp av Zoom, Camtasia, skrivskärm eller vissa gratisvaror såsom Screencast-o-matic Online-föreläsning och handledning via Zoom (+ inspelning) Föreläsningar, seminarier och handledning Åbo-Vasa-campusen via Zoom/ZoomRoom – i utrymmen med video- och ljudutrustning ÅA:s bloggverktyg för distribution av kursmaterial och aktivering av studenterna Aktivering på närstudier med ex. mentimeter

38 Närmare information Moodle Produktion av lärobjekt Zoom Mentimeter
Resursrummet med stödmaterial: Produktion av lärobjekt Zoom oldwww.abo.fi/stodenhet/sv/zoom Mentimeter oldwww.abo.fi/stodenhet/sv/mentimeter

39 Komma igång med Moodle (eller via oldwww: Anställda-portalen > Verktyg) bör beställa kursbotten för att börja skapa kurser via (ange kursnamn, kurskod och ämne) Kom igång Registrera dig på Resursrummet i Moodle Delta i kurser i Moodle Se videoguider/intro till vår moodle

40 Stödmaterial för olika aspekter av undervisningen oldwww. abo
Stödmaterial för olika aspekter av undervisningen oldwww.abo.fi/stodenhet/sv/undervisning Lärarguide för framgångsrika grupparbeten + Modell för gruppkontrakt Guide för besvärliga undervisnings- och rådgivningssituationer Guider om undervisningsmetoder och examinationsformer Stödmaterial för praktikperioder Guide för tillgänglig undervisning vid Åbo Akademi Integrering av genus och mångfald i undervisningsprogrammet i psykologi – ett axplock

41 Regler, rutiner, anvisningar och verktyg för handledning av lärdomsprov

42 ES 8 § och EB 33 § Handledare Ämnesansvariga utser handledare
bör ha avlagt minst högre högskoleexamen Handledarens uppgift är att Inför arbetet skriva en överenskommelse med studeranden om arbetsprocessen för examensarbetet kunna ge tillstånd att skriva gemensam avhandling Under arbetets gång stöda studeranden under skrivprocessen Då arbetet är klart göra slutkontroll av manuskriptet och ge skribenten klartecken att och instruktioner för att inlämna avhandlingen för bedömning bekräfta godkänd plagiatgranskning informera ämnesansvariga om att sakgranskare ska utses (magister) alt. sakgranska och bedöma (kandidat) arrangera ett separat mognadsprov ifall sådant behövs.

43 ES 42 § Handledning och seminarier
Avhandlingar för lägre och högre högskoleexamen utarbetas inom ramen för seminarier Formbundna aktiviteter krävs av deltagarna En överenskommelse ingås för alla examensarbeten inom grundutbildningen (kandidatarbete, magisteravhandling eller diplomarbete). den studerande och handledaren kommer överens om fördelningen av ansvar, skyldigheter och rättigheter tidtabellen för examensarbetet Överenskommelsen ingås första gången handledaren och den studerande träffas. uppdatera vid behov tillägg till blanketten kan föras in

44 oldwww.abo.fi/personal/sv/stuforf

45 Arbetsfördelning inklusive rättigheter och skyldigheter för handledare 1/3:
ansvarar för informationen till den studerande om förfarandena vid examensarbeten vid akademin ansvarar för att arbetsprocesserna kan fortskrida enligt överenskommen tidtabell planerar seminarierna enligt lärandemålen förbereder sig omsorgsfullt till handledningstillfällen och seminarier och håller fast vid den överenskomna tidtabellen läser och kommenterar inlämnade arbeten inom en vecka eller enligt överenskommelse med den studerande

46 Arbetsfördelning inklusive rättigheter och skyldigheter för handledare 2/3:
ger feedback till den studerande om examensarbetet på särskilt överenskommen tid, via elektronisk kommunikation och/eller i samband med seminarierna åtminstone i samband med uppgörande av planen, då arbetet är i process och då arbetet är i slutskedet samt på det sista manuskriptet (inkl. ev. svensk sammanfattning) så att den studerande kan bearbeta examensarbetet i linje med lärandemålen och de egna målen. ger råd i frågor som gäller examensarbetets innehåll, litteratur och metoder

47 Arbetsfördelning inklusive rättigheter och skyldigheter för handledare 3/3:
följer upp, stöder och främjar den studerandes arbete handleder den studerande enligt överenskommet skrivformat tar initiativ till handledning om arbetet inte framskrider enligt den avtalade tidtabellen följer i sin handledning forskningsetiska delegationens anvisningar om god vetenskaplig praxis meddelar den studerande genast om förändringar i handledarens situation som kan inverka på handledningen hjälper vid behov den studerande att söka om en ny handledare

48 eGradu – elektronisk granskning och publicering av magisteravhandlingar

49 Checklista för handledaren i eGradu-processen
Ny handledare? Kontrollera att du har ett Urkund-konto OBS! Informera studenten om hur granskningsprocessen inleds Kontrollera plagiatgranskningen Informera studenten om godkänd plagiatgranskning och skicka vidare avhandlingen för språk- och sakgranskning Om handledaren också är sakgranskare: genomför sakgranskningen ensam eller tillsammans med den andra sakgranskaren

50 Lärarens övriga roller i eGradu-processen
Ämnesansvarig utser två sakgranskare och informerar om uppdraget Sakgranskare granskar med hjälp av fakultetens bedömningsmatris skriver eget eller gemensamt utlåtande

51 http://libguides.abo.fi/eGradu http://libguides.abo.fi/egradueng/

52 Videoguider för eGradu

53 Modell för bedömningsmatris för magisteravhandlingar (https://oldwww
Rektorsbeslut om matris som kan anpassas enligt fakulteternas egna behov (> se fakultetsbeslut) hänvisa också studenterna till matrisen då de skriver

54 Processen för kandidatavhandling
Alla delar av processen är inte fastslagen i stadga, så kontrollera rutinerna med den egna fakulteten! Handledningsprocessen är klar (handledaren ger klartecken) Studenten skickar manuskriptet för plagiatgranskning till Urkund Studenten printar ut manuskriptet för sakgranskning (som ofta redan i princip är gjord, då handledaren också sakgranskar och bedömer) Handledaren-sakgranskaren fyller i bedömningsblanketten (urkundnummer, vitsord och motivering för detta, underskrift) Handledaren skickar manuskriptet (utprintat), tillsammans med bedömningsblanketten, för språkgranskning till Språkcentret Språkcentret noterar godkänd språkgranskning på bedömningsblanketten (och för in det i studieregistret); Språkcentret skickar bedömningsblanketten och det språkligt godkända manuskriptet till fakultetskansliet Fakultetskansliet för in sp och vitsord i studieregistret Manuskriptet med kopia av bedömningsblanketten skickas till ämnet för förvaring (i tio år)

55 Stödmaterial oldwww.abo.fi/stodenhet/sv/handledningsmaterial
eGradu-processen Avhandlingsguide – för studenter och handledare (uppdaterad ht 2018) CSK:s stöd för studenter Referensguide Skrivhandledning

56 Regler, rutiner, anvisningar och verktyg för examinationen

57 Examination Instruktion för examination och bedömning ( ) oldwww.abo.fi/personal/sv/stuforf Gemensamma bestämmelser för all examination Specifika bestämmelser för olika examinationsformer Tentamen Skriftliga och muntliga uppgifter Fortlöpande aktivitet Lärdomsprov Tillgodoräknanden Om sökande av ändring

58 Definitioner Tentator: ansvarig lärare som har hand om kursen (ämnesansvarig godkänner kursbeskrivningarna och tentatorer) Studieprestation: Resultatet av en prövning benämns studieprestation (kurs). Studieprestationens omfång anges i studie­poäng; minsta prestation inom grundutbildningen vid ÅA är 5 sp och alla prestationer ska vara delbara med 5 (Undantag: externt samarbete). En godkänd studieprestation registreras i studieprestationsregistret. Delprestation: En studieprestation kan bestå av en eller flera delprestationer, som examineras separat. För varje delprestation bör anges hur den examineras och bedöms. Bedömningsskalor: 1-5, F eller Fx, godkänd – underkänd (F eller Fx)

59 Examinationen Examinationen utgår ifrån lärandemålen: Bedömning
Alla lärandemål ska kunna examineras Allt som examineras ska ingå i lärandemål Bedömning Alla lärandemål ska vara godkända

60

61 [EB] 4-5 § Bedömningskriterier och bedömningsgrunder
Bedömningskriterierna anger vad som bedöms och de konkretiseras i ett eller flera lärandemål. Bedömningsgrunderna anger hur bra en studerande enligt vitsordsskalan uppnått lärandemålen. Lärandemålet gräns för godkänd prestation

62 Lärandemål – kriterier – grunder – viktning

63 EB 6 § Tentators uppgifter/ sammanfattning
Skriva bedömningskriterier och –grunder Informera studenterna om examinationen Göra examinationsuppgifterna Bedöma Rapportera resultatet Förvara examinationssvar och lista över genomförda delprestationer

64 EB 6 § Tentators uppgifter
vid kursstart utifrån lärandemålen redogöra för bedömningskriterier och bedömningsgrunder för examinationen meddela de studerande om de har fått eller nekats examinationsrätt meddela studeranden om rätten att använda hjälpmedel och ordna med specialarrangemang göra examinationsuppgift utgående från lärandemålen bedöma studerandens examinationssvar vid misstänkt fusk avbryta bedömningen och anmäla studeranden för utredning meddela resultatet av bedömningen till studeranden EB 2 § Delgivning sker elektroniskt via akademins studieregistreringssystem eller utskick per e-post till studerandens abo.fi-adress. bereda studeranden tillfälle att inom 3+14 dagar (delgivning + tidsfrist) efter att resultatet meddelats ta del av hur bedömningsgrunderna tillämpats på studerandens examinationssvar rapportera vitsord för en studieprestation i studieprestationsregistret förvara studerandens utförda examination i sex månader och bereda studeranden tillfälle att ta del av sitt examinationssvar upprätthålla en lista över genomförda delprestationer i två läsår, alternativt tre läsår om kursen inte genomförs varje läsår.

65 Antal examinationstillfällen och tidsgränser för bedömning
Olika för olika examinationsformer Antal tenttillfällen: tre (av tentatorn bestämda tenttillfällen) (EB 22 §) Möjlighet komplettera vid Fx: en möjlighet (likabehandling) (EB 28 §) Tidsgränser (EB § 11) Rapportera examinationsresultaten elektroniskt senast 14 dagar efter tidsgränsen för examination (om färre än 40 stud) senast 21 dagar efter (om fler än 40 stud) senast 21 dagar efter tentamen vid e-tent För examination genom­förd 1.6–31.8 räknas bedömningstiden från 1.9. Tentatorns bedömningstid räknas från dagen efter given tidsgräns för prestationen. (Om ingen tidsgräns meddelats räknas bedömningstiden från det datum då studeranden lämnat in sin prestation för bedömning.)

66 En godkänd studieprestation registreras i studieprestationsregistret: Ge vitsord i Peppi
För närmare info om rutinerna i Peppi, kontrollera med ditt fakultetskansli!

67 Plagiatgranskning Programvaran Urkund
Obligatorisk plagiatgranskning med Urkund av alla lärdomsprov Notera specifikt eGradu-processen, där plagiatgranskningen är det som inleder granskningsprocessen Kan användas för alla typer av övningsarbeten, kom ihåg likabehandling! oldwww.abo.fi/stodenhet/sv/plagiathantering Nya lärare bör be om ett urkundkonto via Ges en adress typ till vilken studenterna skickar in arbeten Analysen skickas till lärarens vanliga epostkonto

68 God vetenskaplig praxis och hantering av avvikelser oldwww. abo
God vetenskaplig praxis och hantering av avvikelser oldwww.abo.fi/personal/sv/stuforf Forskningsetiska nämnden vid Åbo Akademi upprätthåller information om god vetenskaplig praxis Rektors beslut om hanteringsprocess vid misstänkt avvikelse från god vetenskaplig praxis Avvikelser: fabricering, förfalskning, stöld, plagiat, fusk i tentamen – notera ”oförsiktigt förfarande” Beslutet innehåller när hanteringen följer anvisningarna givna av Forskningsetiska delegationen i Finland och när ÅA:s egen process följs vilka typer av avvikelser som ska granskas hur anmälning av ärendet och granskningsprocessen ska gå till

69 E-tent Görs i tentutrymme där studenterna tenterar via dator under videoövervakning Läraren skapar en tent och öppnar den för bokning under ett visst datumintervall. Varje student bokar själv en tenttid under detta datumintervall i ett e-tentutrymme – systemet lottar ut ledig dator åt studenten i det valda utrymmet under den valda tiden Verktyget som används: Exam (exam.utu.fi/) Lärarinfon på svenska: oldwww.abo.fi/stodenhet/sv/etent Läraren kan direkt börja skapa tenter i Exam (krävs inte särskilt ”användarkonto” – om läraren också har studentstatus så bör hen be att få lärarroll i Exam via )

70 Processen för e-tent

71 Regler, rutiner, anvisningar och verktyg för utvärdering

72 Gemensam och obligatorisk kursutvärdering
ES § 44: För att utveckla, utvärdera och mäta utvecklingsarbetets effekter på utbildning och undervisning samlar akademin in respons systematiskt. Tentator ansvarar för att alla hens kurser utvärderas. Kursens lärare och studerande får ta del av sammanställningar av genomförd kursutvärdering. Utbildningslinjeansvarig, magisterprogramansvarig och ämnesansvarig ska använda resultaten från responsinsamlingen för utveckling av utbildningen. Resultat och utvecklingsförslag presenteras och diskuteras årligen på gemensamma enhetsmöten med lärarna och studerandena.

73 OBS! ÅA:s gemensamma kursutvärderingsverktyg är för tillfället ur bruk (integrering med Peppi pågår)
Andra former av kursutvärdering

74 Kursutvärderingsverktyget
Sju (6 kvantitativa + 1öppen) gemensamma frågor + linjens/magisterprogrammets gemensamma frågor (om sådana finns) + ev. lärarens egna frågor Kopplas till Peppi: kursnamn, lärandemål och kursanmälningar Närmare information och guider oldwww.abo.fi/stodenhet/sv/kursutvardering inloggning via anställda-portalen på oldwww: Verktyg > Kursutvärdering

75 Lärarvyn

76 Lärarens uppgifter i kursutvärderingsverktyget
Editera listan över studenter (anmälda) Välja om och vilka egna frågor du vill lägga till (aktivera utvärderingsblanketten om du lägger till egna frågor) Kursutvärderingarna aktiveras automatiskt en vecka före periodens slut Kursutvärderingen stängs automatiskt två veckor efter att den aktiverats

77 Hur besvarar studenten en kursutvärdering?
Studenterna får e-post med information att en viss utvärdering öppnat och uppmanas besvara kursutvärderingen. De loggar in via studentportalen/Selfservice för att besvara. De studenter som inte besvarat får en vecka efter att utvärderingen öppnat ett e-postmeddelande med påminnelse.

78 Rapporter över genomförda kursutvärderingar
Efter att utvärderingen för en kurs stängts blir rapporter tillgängliga i verktyget för lärare, ämnesansvarig, utbildningslinje-/magisterprogramansvarig och studenter Efter att utvärderingarna stängts sammanställs de kvantitativa resultaten på ämnes- resp. linjenivå och blir tillgängliga för resp. ämnes- och linje/programansvarig i utvärderingsverktyget

79 Alla ser sammanställning av alla kvantitativa frågor:
Lärare, ULA/MPA och ÄA ser även sammanställning av fritextfrågorna

80 Behandling och utnyttjande av resultaten
Läraren kommenterar resultaten/åtgärdsförslag för den aktuella studentgruppen för studenterna nästa gång kursen ges och utnyttjar dem för utveckling av kursen/andra kurser Resultaten diskuteras i lärarteam (på ämnes- eller linjenivå)

81 Andra former av kursutvärdering
Det gemensamma kursutvärderingsverktyget är för utvärdering i slutet av kursen För mellanutvärdering Mentimeter för direktrespons på närstudier Moodles enkätfunktion E-lomake På papper, muntliga diskussioner etc

82 Lärandemål för idag Efter dagens kortkurs förväntas deltagarna kunna
Hur gick det? Lärandemål för idag Efter dagens kortkurs förväntas deltagarna kunna hitta information om anvisningar och regler för undervisningen samt hitta stödmaterial för lärare lista huvuddragen i rutinerna för planering, genomförande och utvärdering av undervisningen vid ÅA lista de verktyg som finns för undervisningen vid ÅA och ta i bruk dem

83 Kommande kortkurser Moodle Informationssökning, kurser i Åbo och Vasa
Moodle för materialdistribution och aktivering av studenterna, 25.1 kl , Åbo (+ vid behov på distans) Moodle för examination och feedback, 28.1 kl , Åbo (+ vid behov på distans) Moodle grundkurs 30.1 kl ELLER Moodle Basics, 31.1 kl , Tritonia/EduLab, Vasa + Zoom Moodle-verkstad, 4.2 kl , Åbo Aktiviteterna workshop och lektion i Moodle, 8.2 kl , Åbo (+ vid behov på distans) Moodle Makeover, 13.3 kl , Tritonia/EduLab, Vasa + Zoom Moodle Workshop, 27.3 kl , Tritonia/EduLab, Vasa + Zoom Informationssökning, kurser i Åbo och Vasa Introduktion för nyanställda, 31.1 kl. 9-11, Åbo OCH Vasa Pedagogiska kurser, bl.a. Om företagsamhet i undervisningen, 1.2 och 15.3, Åbo + Zoom Att ta till tals då det känns svårt - Perspektiv på utmanande situationer i studentmöten, 22.3 kl , Åbo Different Roles of the Supervisor, 26.4, Åbo + Zoom Se web.abo.fi/personal/kurskatalog och

84 Frågor? Kolla moodlerummet ”Att arbeta som lärare”.
Fråga (svar av Tove Forslund, Anna Granberg eller Maria Sundström)


Ladda ner ppt "Välkommen på Introduktion för ny undervisande personal"

Liknande presentationer


Google-annonser