Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kundprofil - statistik som beskriver företagets kundkrets
Riitta Kaisio Statistikcentralen
2
Kundprofilering statistik som beskriver företagets kundkrets
få företag har bakgrundsvariabler över sina kunder och därför söker vi variabler för kunderna i andra material uppgifterna sammanslås med hjälp av personbeteckningen om personbeteckningen inte finns måste den först hittas med hjälp av namnet och adressen = identifiering alla variabler som finns i personbeteckningsbaserade registermaterial kan sammanslås, t.ex. Befolkningsregister-centralens och Statistikcentralens material = sammanslagning slutresultatet är en statistiktabell, en graf eller en karta som beskriver företagets kundkrets = tabellering
3
TietoEnators och Statistikcentralens kundprofileringsprodukt
Profileringsprodukten består av sammandragstabeller fem profileringstabeller fem grafikutskrifter Kunden kan välja variablerna och variabelklassificeringarna i en överenskommen variabelförteckning Slutresultatet är en produkt där tabellerna och grafiken finns mellan samma pärmar
4
Färdiga profileringar
Sju gemensamma kundprofileringar 9 000 poster i den minsta, i den största Priserna för kunden ca mk– mk+moms. 22 % Kunder bl.a. 2 tidskrifter, 1 dagstidning, 1 bank De vanligaste variablerna: ålder, kön utbildningsnivå inkomster, tillgångar, skulder socioekonomisk ställning ägarförhållande för bostaden, bostadsyta, boendeform
5
Exempel på profileringstabell
6
Åldersfördelningen bland företagets kunder jämfört med åldersfördelningen bland hela befolkningen
%
7
Exempel på sammandragstabell
8
Arbetsskeden och arbetsfördelning
Försäljning och TietoEnator och marknadsföring Statistikcentralen Identifiering TietoEnator Tabellering Statistikcentralen Grafik Statistikcentralen Finslipning till tryckfärdigt TietoEnator skick Presentation för kunden TietoEnator och Statistikcentralen Fakturering TietoEnator
9
Prissättning och inkomstfördelning
Priset utgörs av ett grundpris och en andel som bestäms enligt antalet poster Prisexempel: Poster BRC TietoE SC Pris för kunden mk+ moms. 22 % mk+ moms. 22 % mk+ moms. 22 % Profileringar med fler än poster prissätts separat
10
Statistikcentralens erfarenheter av samarbetet
Samarbetet har varit en långsam process Olika behov: flexibel - standardiserad produkt Pris - inkomstfördelning: dataandelen av priset SC:s specialposition: datasekretess - image Tilltagande konkurrens inom branschen
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.