Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Innovationsbarometern 2017
Förstasida Kontakt: Malin Holmberg Kontakt Novus: Helena Björck Datum:
2
Bakgrund & Genomförande
Bakgrund & Genomförande BAKGRUND Undersökningen ”Innovationsbarometern” har genomförts av Novus på uppdrag av Geelmuyden Kiese för Awapatent. Undersökningen är en uppföljande undersökning. MÅLGRUPP/GENOMFÖRANDE Målgruppen för undersökningen är forsknings –och utvecklingschefer och ledande befattningar på företag med svensk verksamhet inom IT/telekom, tillverkningsindustri, samt läkemedel/medtech/biotech och med en omsättning på minst 20 MSEK och minst tio anställda i den svenska verksamheten. Totalt har 200 intervjuer genomförts under perioden 9-29 november Deltagarfrekvensen är 21%. Undersökningen är genomförd via telefonintervjuer. RESULTAT Resultaten för levereras i en diagramrapport. Felmarginalen: Vid 200 intervjuer: Vid utfall 20/80: +/- 5,7% Vid utfall 50/50: +/- 7,1%
3
Resultat
4
Nästan hälften i målgruppen svarar att forsknings- och utvecklingsbudgeten som procentuell andel av omsättning kommer att öka under 2018 – jämfört med 2017 Fråga: Kommer er forsknings- och utvecklingsbudget, som procentuell andel av omsättningen att öka, minska eller vara oförändrad under 2018 jämfört med 2017? 48% svarar att den kommer att öka 42% svarar att den kommer att vara oförändrad 4% svarar att den kommer att minska Vet ej: 5% BAS: Samtliga (n=200)
5
Drygt 1 av 5 satsar mer än 25 procent inom nya affärsområden
Drygt ett av fem företag satsar 25 procent eller mer inom nya affärsområden Fråga: Hur stor andel av forsknings och utvecklingsbudgeten satsar företaget inom nya affärsområden? Drygt 1 av 5 satsar mer än 25 procent inom nya affärsområden BAS: Samtliga (n=200)
6
Två av tre företag planerar att öka antalet anställda i Sverige inom forskning och utveckling under 2018 Fråga: Planerar ni att minska eller öka antalet anställda i Sverige, inom er forsknings- och utvecklings-verksamhet, 2018 jämfört med 2017? 64% svarar att antalet anställda kommer att öka 31% svarar att antalet kommer att vara oförändrad 2% svarar att antalet kommer att minska Vet ej: 4% BAS: Samtliga (n=200)
7
Det främsta hindret, för att kunna utveckla forsknings- och utvecklings verksamheten i Sverige, är att det är svårt att hitta rätt kompetens Fråga: Vad upplever ni är de främsta hindren för att kunna utveckla er forsknings-och utvecklings-verksamhet i Sverige? (Ange max två alternativ) Nästan 2 av 3 företag upplever att det är svårt att hitta rätt kompetens Signifikanta skillnader mot totalen Lagar och regler: anställda (12%) Se nästa sida BAS: Samtliga (n=200)
8
Finansiering och resurser är något som kommenteras bland de som svarat annat Fråga: Vad upplever ni är de främsta hindren för att kunna utveckla er forsknings- och utvecklingsverksamhet i Sverige? De som svarat annat Balansen i att växa fram. Beslutet om att lägga ner all egen forskning, och det beslutet har tagits från vårt kontor i Lausanne, Schweiz. Bristen på tid. Det handlar om att vi är ganska få så är tar det tid att starta upp en ny medarbetare. Finansiella resurser. Finansiering. Har att göra med vår koncernstruktur. Huvuddelen av affärsstrukturen ligger på koncernen. Låg bestämmanderätt på vilka produkter som ska utvecklas. Internationalisering. Konkurrens från universitet, högskolor. Kundleveranser och säljfokus. Lagen om offentlig upphandling (LOU). Det är svårt att omsätta forskningsresultat till affärer. Prioriteringar av annat, vilket är ett strategiskt val från vår sida. Prioriteringar/tidsbrist. Rekrytering i takt med intäkter (organiskt). Resursbrist/tidsbrist. Resurser. Resurser/tidsbrist. Tillgången till forskningsmedel. Verksamhetens uppbyggnad. Vi har ändrat vår strategi så vi har inte det behovet längre. Vi styrs från USA nämligen. BAS: Upplever något annat hinder (n=23)
9
Har en andel på under 40% kvinnliga anställda
För två av tre företag är andelen kvinnor under 40 procent av FoU anställda Fråga: Hur stor andel i procent av era FoU-anställda i Sverige är kvinnor? 2 av 3 Har en andel på under 40% kvinnliga anställda 67% BAS: Samtliga (n=200)
10
Nästan en av fem planerar att öka antalet anställda utomlands inom FoU-verksamheten 2018 jämfört med 2017 Fråga: Planerar ni att minska eller öka antalet anställda utomlands, inom er forsknings- och utvecklings-verksamhet, 2018 jämfört med 2017? 17% svarar att antalet anställda kommer att öka 31% svarar att antalet kommer att vara oförändrat 2% svarar att antalet anställda kommer att minska 46% har inga anställda utomlands Vet ej: 4% BAS: Samtliga (n=200)
11
Har anställda utomlands Tre av tio planerar att öka antalet anställda utomlands inom FoU-verksamheten 2018 jämfört med 2017 Fråga: Planerar ni att minska eller öka antalet anställda utomlands, inom er forsknings- och utvecklings-verksamhet, 2018 jämfört med 2017? 31% svarar att antalet anställda kommer att öka 57% svarar att antalet kommer att vara oförändrat 5% svarar att antalet anställda kommer att minska Vet ej: 6% BAS: Har anställda utomlands (n=108)
12
Ett av tre företag saknar skydd av sina produkter och innovationer
Ett av tre företag saknar skydd av sina produkter och innovationer Fråga: Ungefär hur stor andel av era produkter och innovationer är skyddade med exempelvis patent, designskydd eller varumärkesskydd? Ange i procent. BAS: Samtliga (n=200)
13
Fler än hälften anser att samtliga skäl är viktiga
Fler än hälften anser att samtliga skäl är viktiga FRÅGA: Jag kommer nu läsa upp fyra skäl till att söka patent, design- eller varumärkesskydd. För var och ett av dem ska du ange hur viktigt eller oviktigt det är. Mycket/ganska viktigt 63% 62% 61% 56% Exempel på en mycket omfattande graf BAS: Samtliga (n=200)
14
Har produkter och innovationer är skyddade Tre av fyra företag anser att det är viktigt med patent för att skydda mot piratkopiering /intrång FRÅGA: Jag kommer nu läsa upp fyra skäl till att söka patent, design- eller varumärkesskydd. För var och ett av dem ska du ange hur viktigt eller oviktigt det är. Mycket/ganska viktigt 73% 71% 68% 64% Exempel på en mycket omfattande graf BAS: Angett att man har skyddat patent (n=114)
15
Drygt sex av tio anser att är viktigast att skydda idéer och uppfinningar i Sverige och inom EU Fråga: Hur viktigt eller oviktigt är det att ni skyddar era idéer och uppfinningar genom exempelvis patent, designskydd eller varumärkesskydd för följande länder? Ni behöver inte vara verksamma i de länder eller marknader som jag nu läser upp. Mycket/ganska viktigt 66% 64% 54% 36% BAS: Samtliga (n=200)
16
Flest tycker det är viktigast att skydda idéer och uppfinningar i Sverige och inom EU Fråga: Hur viktigt eller oviktigt är det att ni skyddar era idéer och uppfinningar genom exempelvis patent, designskydd eller varumärkesskydd för följande länder? Ni behöver inte vara verksamma i de länder eller marknader som jag nu läser upp. Mycket/ganska viktigt Sverige 66% Kina 36% EU (Ej Sverige) 64% USA 55% BAS: Samtliga (n=200)
17
Har produkter och innovationer är skyddade Åtta av tio anser att det är viktigt att skydda idéer och uppfinningar i Sverige och inom EU Fråga: Hur viktigt eller oviktigt är det att ni skyddar era idéer och uppfinningar genom exempelvis patent, designskydd eller varumärkesskydd för följande länder? Ni behöver inte vara verksamma i de länder eller marknader som jag nu läser upp. Mycket/ganska viktigt 81% 80% 69% 51% BAS: Angett att man har skyddat patent (n=114)
18
Kort sammanfattning 2018-12-27
Nästan hälften i målgruppen svarar att forsknings- och utvecklingsbudgeten som procentuell andel av omsättning kommer att öka under 2018 – jämfört med 2017 Drygt ett av fem företag satsar 25 procent eller mer inom nya affärsområden Två av tre företag planerar att öka antalet anställda i Sverige inom forskning och utveckling under 2018 Det främsta hindret, för att kunna utveckla forsknings- och utvecklings verksamheten i Sverige, är att det är svårt att hitta rätt kompetens För två av tre företag är andelen kvinnor under 40 procent av FoU anställda Nästan en av fem planerar att öka antalet anställda utomlands inom FoU-verksamheten 2018 jämfört med 2017 En av tre företag har inga produkter och innovationer som är skyddade Fler än hälften anser att följande är viktiga skäl för att söka patent, design- eller varumärkesskydd: Etablera produkten på nya marknader Möjliggöra samarbeten med andra aktörer Skydda företaget mot piratkopiering Möjliggöra licenssamarbete Drygt sex av tio anser att är viktigast att skydda idéer och uppfinningar i Sverige och inom EU
19
Bakgrundsfrågor
20
Om respondenterna Bransch Antal anställda Befattning/roll Omsättning
Om respondenterna Bransch Antal anställda Befattning/roll Omsättning BAS: Samtliga (n=200)
21
Bortfallsredovisning
Bortfallsredovisning Projektnamn: Innovationsbarometern 2017 Totalen Fältperiod: BRUTTOURVAL 1267 A-bortfall, Utgående ur populationen 297 Ej nummersatt urval 26 Ej använt urval Språksvårigheter 4 Avliden Avflyttade Bor ej i Sverige 17 Dementa, sinnesslöa Alkoholpåverkad Tjänsteresa Företaget finns ej /Personen finns ej 1 Dubblett Fel telefonnummer/Hänvisningston, Fax, modem 117 Hörselskadad Bortrest/Tjänsteresa/Sjuk under hela fältperioden 18 Fel målgrupp 109 NETTOURVAL 970 B-bortfall Ej anträffade efter 8-10 kontaktförsök 267 Telefonsvarare 90 Bortrest/Tjänsteresa/Korttidssjuk Vägrare 412 Avbruten intervju Genomförda intervjuer 200 Svarsfrekvens; Genomförda intervjuer/ Nettourval 21%
22
Publiceringsregler Enligt internationella branschregler (ESOMAR) är Novus som undersökningsföretag ansvariga för att våra undersökningar tolkas rätt vid första publicering. För att säkerställa att våra undersökningar presenteras på ett korrekt sätt ber vi alltid att få se den text som skrivs med syfte att publiceras där Novus undersökningar omnämns. Novus förbehåller sig rätten att korrigera felaktiga siffror och tolkningar som har publicerats. Novus varumärke är en garant för att en undersökning har gått rätt till och att slutsatserna kring densamma är korrekta utifrån målet med undersökningen.
23
Vi på Novus gillar frågor:
Tack! Vi på Novus gillar frågor: Helena Björck Tel:
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.