Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Resumé dag 8
2
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Försäljningsteknik Kursmål Att få god kännedom om försäljningsprocessen Att förstå rollen som säljare Att kunna gemomföra prospektering Att få god kännedom om strukturerad försäljning
3
Kommunikationsprocesser
Målgrupp Kanal Sändare Budskap Kanal Mottagare Kanal Återkoppling
4
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Varför görs kundbesök? Informera om vad vårt företag har att erbjuda Sälja oss som en pålitlig leverantör och partner Hitta nya projekt och affärsmöjligheter Sälja in flera projekt/produkter för omedelbar leverans och/eller på sikt Skapa en närmare och bättre relation till våra kontaktpersoner inom kundföretaget Öka kundlojaliteten Öka kundens inköp
5
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Prioriteringar Behålla våra trogna kunder Öka försäljningen på dessa Söka nya kunder inom befintlig verksamhet Söka nya kunder och marknader
6
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Uppföljning av existerande kunder Kategorisera existerande kunder Fastställa besöks-/kontaktfrekvens Göra individuella utvecklingsplaner för enskilda kunder Göra besöksplanering
7
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Prospektering – nya kunder Prospektering handlar om att hitta nya kunder, som har behov av våra produkter/tjänster och, som vi kan fylla. Behovet är så stort som att hon/han är beredd att betala för vår lösning. Har tillräckliga resurser för att kunna köpa. Finns på vår geografiska marknad.
8
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Urvalskriterier för prospektering - Målgruppsdefinition Branscher Typ av företag Omsättning min/max Geografisk belägenhet Ägarstruktur - dotterbolag
9
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Källor för prospektering Lokala Företagarföreningar Branschregister Konkurrenter till existerande kunder
10
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Aviseringssamtal per telefon Mål för aviseringssamtal Boka tid för ett möte Undvik allt annat Försök aldrig sälja din produkt/tjänst redan på telefon
11
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Exempel på aviseringssamtal för nya prospekts Hej – mitt namn är …………………….. Jag arbetar för ……………….i……………….. Vi marknadsför ett nytt koncept inom………………. Anledningen att jag ringer Dig är att gärna skulle ta en halvtimma av din tid för att komma förbi och berätta lite mera om oss och vår produkt /tjänst . Helt förutsättningslöst. Går det bra? Vänta på svar. Är det Du som ansvarar för………..? Vänta på svar. Har du almanacka i närheten? Vänta på svar. Gör upp en tid och bekräfta. Då kommer jag till Dig ….dagen den dd/mm, kl. 00:00 Får jag kolla din E-postadress? Är det ……… Du får en bekräftelse på vårt möte om en stund. Tack för samtalet.
12
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Några klassiska invändningar Jag har inte tid Jag har inget behov Vad är det för produkter? Vad tänker Du visa? Sänd mig en broschyr Eftersom jag inte behöver något vill jag inte ta Din tid i anspråk Jag hör av mig om jag får behov.
13
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser De sex säljstegen Besöksplanering Introduktion Kvalificering Presentation Demonstration Avslut
14
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Besöksplanering Vem ska jag besöka När ska jag besöka Vad ska jag göra
15
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Introduktion nytt besök Ögonkontakt Skaka hand Hälsningsfras, namn företag Uppvärmning – small talk Visitkort
16
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Introduktion etablerad kund Ögonkontakt Skaka hand Uppvärmning – small talk Fråga om redan levererade produkter. Lös eventuella problem Fråga om eventuella återbeställningar av redan köpta produkter Fråga om produkter som tidigare köpts men inte återbeställts
17
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser De första minuterna De första minuterna av ett möte är avgörande för hur vår presumtive kund kommer att uppfatta oss Kundens viktigaste beslut är inte vad hon/han ska köpa utan om hon/han ska köpa Vi måste sälja oss själva innan vi kan sälja vår produkt
18
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Fyra huvudregler för hur man värmer upp en kund Tala om något, som intresserar kunden Försök få fram ett skratt eller minst ett leende Undvik att tala om väder Undvik att tala om politik och religion
19
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Kvalificering Ta alltid reda på att din kontaktperson har inköpsrätt för de produkter du vill sälja Vi söker två funktioner Någon som har behovet Någon som sitter på pengarna
20
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Presentation Presentationen innehåller tre element Organisera säljsituationen Förbereda produktdemonstrationen Gå igenom och läs om den produkt du ska demonstrera ur display boken eller från läs- plattan
21
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Tre regler om hur vi organiserar säljsituationen Sitt/stå när kunden sitter/står Om det är två personer vi ska kommunicera med, undvik att hamna mellan dem Sitt/stå så att du och kunden kan se i display boken samtidigt
22
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Sju anledningar till att vi använder oss av display bok eller läsplatta Det skrivna ordet är mera sant än det talade Ger kontroll över kunden och säljsituationen Inga säljargument glöms bort Bygger upp förväntningarna inför en demonstration Effektiv kommunikation Ger ett professionellt intryck Svarar på frågor innan de uppkommer
23
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Demonstration Sex anledningar varför vi demonstrerar en produkt Illustrerar produktens egenskaper och fördelar Att kunna se och ta i en produkt ökar produkt- upplevelsen Visar på produktens kvalitet Illustrerar tillämpningar Visar hur produkten används/fungerar Svarar på frågor innan de uppkommer
24
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Några allmänna regler för produktdemonstration Följ demobeskrivningen Demonstrera en produkt i taget Gör avslut efter varje produkt Om du ger kunden en produkt ta tillbaka den innan du ger henne/honom nästa Om en demo går snett börja om från början Gör alltid en hel och fullständig demo Om någon viktig person tillstöter under demon, börja om från början så att denne inte missar något väsentligt
25
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Avslut Tre argument för att komma fram till ett avslut Ett tydligt avslut är en bekräftelse på att kunden har accepterat mig som säljare och min produkt Kunden förväntar sig ett avslut från en professionell säljare Vi får betalt för vårt besök
26
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Några vanliga köp signaler Vad kostar det? – sänd mig en offert! Vilka rabatter kan jag få? Kan du göra den i materialet xxx? När kan du leverera? Kan jag kombinera det med? Kan du rita/konstruera åt mig? När kommer du tillbaka? Vilka garantier har jag?
27
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Sju användbara avslutsfraser Vilka dimensioner vill du ha? Vilket antal talar vi om? Då får du en orderbekräftelse på xxx. Är det ok? Då noterar jag dig för ….. När/var vill du ha det levererat? Till vem ska vi sända orderbekräftelsen? Räcker det om jag sänder xxx stycken?
28
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Hur du undviker invändningar Undvik diskussioner. En vunnen diskussion är ofta en förlorad affär Prata aldrig illa om en konkurrent eller hans produkt Framhåll din produkts fördelar, inte konkurrentens nackdelar Om du kör fast. Kör vidare i ditt program – ta fram nästa produkt
29
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Efter besöket Noteringar För in minnesanteckningar på kundkortet Notera utlovade åtgärder Lägg in när kunden ska kontaktas/besökas nästa gång
30
Kommunikationsprocesser
MLH Kommunikationsprocesser Hemma/på kontoret Rapportering Skriv ett till den du besökt Tacka för besöket Bekräfta order/eventuella åtaganden Ange när du planerar att göra nästa besök Sänd rapport till säljledningen
31
Kommunikationsprocesser
MLH Kursmål. Att förstå hur man strukturerar och styr ett projekt. Att genomföra ett projekt
32
Kommunikationsprocesser
MLH Projekt Ett uppdrag, som utförs av en tillfällig arbetsorganisation för att åstadkomma ett i förväg bestämt resultat
33
Kommunikationsprocesser
MLH Grupparbete 1 Dela upp ett projekt i steg/faser. Vilka steg/ faser tänker ni på?
34
Kommunikationsprocesser
MLH Nio steg från start till avslut Definiera uppdraget Avgränsningar Fastställ berörda funktioner Utse nyckelpersoner Projektorganisation Upprätta tidsplan Projektmöten Protokoll Överlämnande
35
Kommunikationsprocesser
MLH Steg 1. Definiera uppdraget Vad ska utföras Färdig tid Budget
36
Kommunikationsprocesser
MLH Exempel Flytta produktionen från Hammenhög till Åby. Ska vara klart för produktion den 1 augusti 2011 Budget finns upprättad
37
Kommunikationsprocesser
MLH Steg 2. Avgränsningar: Ombyggnad av Hymolokalen Bestyckning av kollektionsställ
38
Kommunikationsprocesser
MLH Steg 3. Fastställ vilka funktioner, som berörs Byggnad Produktion Logistik IT Inköp Personal Försäljning
39
Kommunikationsprocesser
MLH Steg 4. Utse nyckelpersoner inom resp. funktion Byggnad – Björn Berg Produktion – Lars Åberg Logistik – Christer Stenqvist IT – Margareta Ek Inköp – Erik Larsson Personal – Ingalill Björk Försäljning – Ylva Bergenhed
40
Kommunikationsprocesser
MLH Steg 5. Projektorganisation Besluts- grupp Projektled- ning Referens- grupp Arbetsgrupp Arbetsgrupp Arbetsgrupp
41
Kommunikationsprocesser
MLH Steg 5
42
Kommunikationsprocesser
MLH Beslutsgrupp
43
Kommunikationsprocesser
MLH Steg 6. Upprätta en tidsplan Exempelvis Gant-schema Projekttidplan.xls
44
Kommunikationsprocesser
MLH Steg 7. Håll kontinuerliga projektmöten
45
Kommunikationsprocesser
Projekt- deltagare Protokoll Projekt- ledare Status Arbets- grupp Mottagare Arbets- grupp Återkoppling
46
Kommunikationsprocesser
MLH Steg 8. Upprätta protokoll över öppna frågor enligt: Frågeställningen Område Ägare till frågan Färdigtid Status ..\Projekt\Projektsammanfattning\Projektsammanfattning v.6.doc
47
Kommunikationsprocesser
MLH Steg 9. Överlämnande Avslut Rapport Besiktning
48
Kommunikationsprocesser
MLH Grupparbete 2 Vilka egenskaper anser ni en projektledare bör ha?
49
Kommunikationsprocesser
MLH Projektledarens egenskaper. Ledarbegåvning Strukturerad Analytisk ”Konfliktbenägen” Kunna prioritera
50
Kommunikationsprocesser
MLH Vanliga misstag. Förberedelsearbetet Projektledaren är ”problemlösare ej koordinator” Lösningar innan problem definition
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.