Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Göteborgs Spårvägar AB 2018-05-17
I denna bild skriver du en stor rubrik (Välkommen). Under skriver du vad presentationen handlar om (Koncerngemensam introduktion för nyanställda). I menyn ”Ny bild” finns fyra olika startbilder att välja mellan.
2
Med resenären i fokus London har röda dubbeldäckare, San Francisco har öppna kabelspårvagnar, Bangkok har tuc tucs och Venedig har gondoler. Göteborg i sin tur är en stad full av blå-vita spårvagnar. Varje år görs över 120 miljoner resor med spårvagn. En vanlig vardag kör vi kilometer, vilket motsvarar lite drygt ett varv runt jorden Göteborgs Spårvägar har funnits och varit en del av Göteborg i över 130 år med anställda.
3
Depåer Vi har tre spårvagnsdepåer – i Majorna, i Gårda och i närheten av Slottskogen Byggande av en ny spårvagnsdepå på Ringön pågår Vår verksamhet pågår dygnet runt Vi har fyra olika spårvagnsmodeller
4
Medarbetare Tillsvidareanställda
Spårvagnsförare ca. 610 st. Tekniker ca. 244 st. Tjänstemän ca. 77 st.
5
Våra nuvarande vagnmodeller
Vagnstyp Antal I Trafik M28 60 1965 M29 58 1969 M31 (m21) 80 1998 M32 65 2006 Totalt 263
6
Produktion År Tågkilometer Resor 2015 14 347 355 113 000 203 2016
2017
7
Stödenhet Säkerhet Säkerhetschef Sanna Thomassen Trafiksäkerhet
Tf. trafiksäkerhetschef Ulf Blomquist Trafiksäkerhetssamordnare Greger Landkvist Jan Lundin Fredrik Landgren Robert Mlinaric Patrik Alm Miljö- & Arbetsmiljö Miljösamordnare Ida Williander Arbetsmiljösamordnare Linnea Pontusson Miljösamordnare Sussie Flood Säkerhet gemensam Säkerhetssamordnare Carin Oleryd Säkerhetshandläggare Maria Andersson Administratör Hanna Fredriksson
8
Nollfelsvision 6 prioriterade områden för att nå Nollfelsvisionen:
Fullgjort trafikuppdrag gentemot kund: Fokus på rätt översynsprogram samt korrekt utfört översynsprogram i syfte att motverka störningar i leveransen. Säkerställa rätt bemanning av organisationen avseende antal och kompetens: Förare Teknisk personal Ledare Säkerställa rätt kvalitet på vagnar som går ut i trafik: Kundfokus Trafiksäkerhet Arbetsmiljö Trafik- och produktionsplanering: Framförhållning i planeringen i syfte att motverka materialbrist. Bättre samordning mellan Planering Spårvagnstrafik, Drift- och produktionsplanering samt Materialförsörjning Säkerställa bra planeringsprocess Säkerställa framtagande av rätt underlag: Bättre analys av tekniska fel för att förbättra förebyggande underhåll / underhållsprogram. Säkerställa underhållsprogram utifrån vagnparkens status
9
Trafiksäkerhetsmål Nollvision avseende omkomna/allvarligt skadade
Minska antalet vägtrafikolyckor Minska antalet fall i vagn Minska antalet vagnfel avseende ramp och dörr Minska antalet urspårningar Minska antalet kontaktledningsras Minska antalet tillfälliga hastighetsbegränsningar Minska antalet signalfel Höja tillförlitligheten i växelstyrningsfunktionen
10
Olyckor och tillbud, totalt
Vid förra ASG råkade jag slänga med GS Buss också. Här kommer ett diagram med endast Spårvagn. Texten gäller ändå: Tillbudsrapporteringen har blivit bättre men antalet olyckor har legat ganska konstant under senaste åren.
11
Internkontroll
12
Olycksdrabbade platser…
Vi kör bra! Denna ”kampanj” är menad att upplysa och diskutera platser som vi trots att vi kör bra, så inträffar många vägtrafikolyckor. Vi vill ”trycka på” att ha bromsberedskap när man passerar dessa platser i synnerhet, men också dem platser som kommer upp i diskussionerna. Kämpebron 1905
13
Olycksdrabbade platser Centralen – Ullevi S/Ullevi N – Centralen (17st VTO år 2017)
Här ska tilläggas att en del av olyckorna på sträckan ovan nämnd är också borta vid överfarten vid Passcentralen mot Ullevi S. BROMSBEREDSKAP!
14
Vägtrafikolycka, Buss mot spv Id
15
Vägtrafikolycka, lastbil Id
16
Avsiktsförklaringen Göteborgs Stad och Västragötalandsregionen har gemensamt tagit fram en avsiktsförklaring vilken behandlar det framtida ägandet av Göteborgs Spårvägar AB
17
Det här är avslutningsbilden
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.