Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Förpackningssystemets olika nivåer

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Förpackningssystemets olika nivåer"— Presentationens avskrift:

1 Förpackningssystemets olika nivåer
Konsumentförpackning - primärförpackning Grupp/butiksförpackning - sekundärförpackning Transportförpackning - tertiärförpackning Lastbärare Det här har vi talat om, men bilder säger ju mer än ord. Vad som idag oftast är sammanslaget är sekundär- och tertiärförpackningen. / 1

2 Kravställare längs distributionskedjan
FÖRPACKNINGSUTVECKLING krav och önskemål RÅVARU- LEV. FÖRPACKNINGS- TILLVERKARE PRODUCENT/ FYLLARE GROSS- IST DETALJ- För- bränning Deponi Återanvändning Materialåtervinning SLUT- ANVÄND- ARE INDUSTRIPRODUKTER KONSUMENTPRODUKTER Bildstorlekarna visar faktiskt även hittillsvarande maktförhållanden. Nu vill grossister och detaljister öka sitt inflytande en konferens utgör en slags startpunkt. / 2

3 Krav på förpackningssystemet
Säljande förmåga - design, layout - kommunikation Produkt- information Säkerhet - barnsäkra förp. - stöldskydd Min. användande av farliga ämnen Resurssnålhet - material -energi Minimera avfallsmängden Produkt Förpacknings- system Flöde Marknad Miljö Andra värde- skapande funktioner Hanterbarhet Anpassad mängd - rätt storlek Flödesinformation Produktskydd Volym- och vikteffektivitet Diskussion / 3

4 Indirekt kostnadspåverkan Övrig kvittblivnings-
Förpackningen som.... kostnadspåverkare Förpackningens användarkostnad Användare Direkt kostnad Indirekt kostnadspåverkan Övrig kvittblivnings- kostnad Insamlings- och återvinningskostnad Returlogistik Kostnad för transport, lager, hantering Förpacknings- materialkostnad Produktion / Distribution Inpackningskostnad DISTRIBUTIONSKOSTNAD Förpackningsmaterialkostnaden - direkta kostnader inköp av förp.material / färdiga förp., inköpsadm, lagerhållning Inpackningskostnaden - direkt kostnad maskiner och personal för att packa produkterna. Förpackningsvalet påverkar möjligheten till rationell inpackning. Kostnader för transport, lagring och hantering - indirekt kostnad Valet av förp. påverkar effektiviteten i flödet. BRUKARKOSTNAD Förpackningens brukarkostnad - direkt/indirekt direkt- del av priset på varan, kvittblivningsavg. (ex sophämtning) indirekt - stödja brukarens användning av produkten, kvittbliv-ningskostnaderna kan variera, merkostnader i form av en skadad produkt. RETURLOGISTIKKOSTNAD Insamlings- och återvinningskostnad - direkt/indirekt direkt- kostn. för att ta hand om varan indirekt - kostnaderna varierar, t ex beroende på mtrl / 4

5 Kärnprodukt och kringtjänster
Total Produktkvalitet Leveranskvalitet Förp. en del av kringtjänsten innovativ förp.utveckling ger ökad uppskattning av produkten Olika - ofta motstridiga - krav från olika aktörer återvinnas eller återanvändas Enorm utmaning för förpackningsindustrin och förpackningsutvecklare i företagen. / 5

6 Flödeskrav på förpackningssystemet
Flödesinformation Produktskydd Volym- och vikteffektivitet Andra värde- skapande funktioner Hanterbarhet Anpassad mängd - rätt storlek Det är här en rationaliseringspotential finns. Genom att börja bakifrån på butikshyllan kan man vinna förståelse för olika behov där. Att sedan ställa dem mot eller bredvid behov tidigare i kedjan skapas så småningom en kravprofil att arbeta med. Diskussion. / 6

7 Produktskydd - optimal resursanvändning
3. Överförpackning - resursslöseri 5. Optimering 2 - riktig resursanvändning Förstärkning av produkten 2. Underförpackning - transportskador - resursslöseri Produktens tålighet Förpacknings- systemets tålighet Belastning från distributionsmiljö 1. Anpassad förpackning 4. Optimering 1 - riktig resursanvändning Minskade påkänningar Diskussion exempel, kaffet, = underförpackning i början. Minskade påkänningar = moderna distributionsbilar.med bättre fjädringssystem Överförpackning: Coops 1,5 l vatten och läsk på halvpall. Egna erfarenheter: Byt ut mellanlägg etc. mot vertikalt bandade pallar / 7

8 Fyllnadsgrad - ur två olika perspektiv
Yttre fyllnadsgrad - för t.ex. en pallenhet med maxhöjd H. Förpackningsvolymen (lxbxh) i förhåll-ande till pallenhetens maximala volym (LxBxH). h H L B H h l b D B Inre fyllnadsgrad - för t.ex. en primärförpackning. Produktens volym (BxDxh) i förhållande till förpackningens volym (BxDxH). Yttre fyllnadsgrad för en pallenhet med tillåten maxhöjd H. Förpackningsvolymen (lxbxh) i förhållande till pallenhetens max tillåtna volym (LxBxH). Inget överhäng på pallen tillåts i exemplet. Inre fyllnadsgrad - för en primärförpackning. Produktens volym (BxDxh) i förhållande till förpackningens volym (BxDxH). Förpackningens materialtjocklek försummas i exemplet. Normalt sett bör dock förpackningens innermått användas för bredd och djup. / 8

9 Engångs- kontra flergångssystem
Val av förpackningssystem Påverkande faktorer Kapitalbindning Transportkostnader Returhantering Svinn Miljö Ergonomi Säsongsvariation i efterfrågan hög låg Transport- avstånd långt kort flergång engång/ flergång engång Kapitalbindning - Hög oms.hast ger låg kapitalbindn. - Säsongsvariationer - Leveransfrekvens - Lagringstid - Antal led i distributionskedjan - Standardiserade produkter och förpackningar - Volym Transportkostnader - Uttransport: vikt- och volymeffektivitet - Returtransport: transportavst. till plats för åter- vinning/användning Möjlighet att utnyttja ledig kapacitet, dvs tomma "returbilar". Returhantering - Komprimerbarhet - Antal returhanteringsled - Renhetskrav Svinn - Pantbaserade system: svinnet en "finansieringskälla" - Icke pantbaserade system: svinnet avgörande för antal tripper Miljö - Subjektiva värderingar (miljötrend) - minskad materialförbr. och avfallsmängd ställt mot returtransport samt diskning. Ergonomi - Flergångsförp. tyngre, mer hanteringsarbete ibland dock bättre handtag samt lättöppnade etc. / 9

10 Marknadsmixen - "det 5:e P-et"
Packaging (Förpackning) Product (Produkt) Promotion (Påverkan) Place (Plats) Price (Pris) Förpackningsstrategier som stöd för förändringsprocessen Strategier krävs för att nå visioner och mål. Förpackningsstrategi definieras som planeringsprocessen för en organisations eller produkts totala förpackningsbehov. Alla krav, behov, funktioner och aktiviteter som berör förpackningen... Högsta effektivitet till lägsta möjliga kostnad; både faktiska kostnader och kvalitativa aspekter. Primär-, sekundär- och tertiärförpackning och lastbärare. Förp.strategins positionering bestäms främst av förpackningens strategiska betydelse i företaget. marknadsstrategi - klassiska marknadsmixen, de fyra P:na. Om förpackningen utgör en väsentlig del av den totala produkten är det motiverat att addera ett femte P för förpackningen (Packaging). För dessa företag ingår förpackningsstrategin i den totala marknadsstrategin. / 10

11 Vad är förpackningslogistik?
Förpackningslogistik definieras som...... "..... ett synsätt som syftar till att utveckla (skapa) förpackningar och förpackningssystem som stödjer den logistiska processen, det vill säga att planera, implementera och effektivt styra lager och flöden av såväl råvaror och halvfabrikat som färdiga produkter." Formnytta - oskadad produkt, lätthanterlig Tid- och platsnytta - Förpackningens "smörjande funktion"; Här kan vi också föra in IT, dvs förpackningen som informationsbärare Ägandenytta - Förpackningen avgränsar vad som övergår till kund Logistik definition: ett synsätt som utifrån en helhetssyn används för att planera, styra och kontrollera materialflödet så effektivt som möjligt från råvara till slutlig förbrukare syftar till att skapa tids-, plats-, form-och ägandenytta hos produkten gentemot konsumenten / 11


Ladda ner ppt "Förpackningssystemets olika nivåer"

Liknande presentationer


Google-annonser