Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Google Analytics 2014 Tiina Thölén.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Google Analytics 2014 Tiina Thölén."— Presentationens avskrift:

1 Google Analytics 2014 Tiina Thölén

2 Vad, Varför och Hur? http://youtu.be/0jgUcwTdkiQ Vad, Varför och Hur?
Filmen finns på Googles YouTube kanal

3 Vad är Adwords? https://www.youtube.com/watch?v=-IGMNhdkEZQ
Filmen hittar du på

4 Hur fungerar det egentligen?
Matt Cutts från Google förklarar… Han är trots all en expert guy… Filmen hittar du på YouTube –

5 Vad vi ska titta på Allmänna grunder Genomgång av verktyget Analytics
Skapa mål Skapa filter Skapa anpassade rapporter

6 Analytics Academy En trevlig kurs från Google Analytics Academy

7 Vad mäter Analytics? Sidvisningar Klick Besökare Tid Delningar Mål
Läs mer - Skillnaden mellan klick, besök, besökare, sidvisningar och unika sidvisningar Läs mer – Om mål och omvandlingar Läs mer >>>

8 3 sidvisningar När en webbsida laddas räknas det som en sidvisning A B
C 3 sidvisningar Här har vi en användare som går in och tittar på sidan A – B och C. Hade besökaren valt att besöka först A – sedan B och sedan A igen – är det också 3 sidvisningar A+B+C = 3 sidvisningar A + B och sedan A igen = 3 sidvisningar

9 Ett besök (en session) är den tid du stannar på en hemsida – oavsett hur många sidor du tittar på.
När du stänger din webb läsare eller är inaktiv i mer än 30 minuter räknas det som en avhoppning (exit). A B C 2 besök 3 sidvisningar Låt oss säga att denna användare går in på sidan A och sedan till sidan B – och sedan går på lunch i någon timme – kommer tillbaka och fortsätter att surfa till sidan C… Resultatet blir 2 besök och 3 sidvisningar…

10 En besökare identifieras via Google Analytics besökar-cookie
Visitor ID + Tid för första besök = Unik besökare En användares första session under ett visst datumintervall räknas som ett nytt besök och en ny besökare. Man skiljer på besökare och Unika besökare… Analytics mäter både besök och besökare i ditt konto. Med besök menas antalet enskilda besök som påbörjats av alla besökare på din webbplats. Om en användare är inaktiv på din webbplats i 30 minuter eller mer kommer framtida aktivitet att utgöra ett nytt besök. Användare som lämnar din webbplats och återkommer inom 30 minuter räknas som en del av det ursprungliga besöket. En användares första session under ett visst datumintervall räknas som ett nytt besök och en ny besökare.

11 OBS! Att uppdatera sidan räknas också som en sidvisning…
Ett exempel… A B C Besökare Besök Sidvisningar 1 3 A B Besökare Besök Sidvisningar 1 2 5 En besökare går in och kikar på a b och c – Det resulterar till en besökare – som gör ett besök och tre sidvisningar Senare samma eftermiddag – gör samma besökare ytterligare ett besök och kikar på sidan A och B igen – Resultatet blir då 1 besökare – som gjort 2 besök och fem sidvisningar…. OBS! Att uppdatera sidan räknas också som en sidvisning… OBS! Att uppdatera sidan räknas också som en sidvisning…

12 Ännu ett exempel… A A B C A C 3 6 Unika Sidvisningar Sidvisningar
Sida A 1 Sida B Sida C 2 Att uppdatera sidan räknas också som en sidvisning…

13 Nya vs Återkommande Det är också viktigt att fundera över vilka som är mest värdefulla – Nya eller återkommande?

14 Översikt över målgrupp

15 Exempel > Innehåll > På Din Sida Analys

16 Molnet – nya möjligheter att analysera
Internet idag Internet idag – är ju inte heller bara datorer och webben – det är ju även mobiler, Tabelts och Ipads… Med ny teknik kan du även mäta inte bara från webben – du kan mäta och analysera data från en kassaapparat – incheckningsdisk – en spelkonsol och till och med vissa hushållsmaskiner… Uppgradera till Universial Analytics – det finns också en Premium version. Molnet – nya möjligheter att analysera Mobil – online Internet – information & media lättillgängligt

17 Kvalitativ eller Kvantitativ datainsamling
Att mäta kvantitativ data har varit möjligt länge – du kan; Se hur stor publik du har? Hur många som besöker sajten? Varifrån de kommer? vilket operativsystem de använder? Vilken webbläsare de har? Vilka sidor de besöker? Vad de gör? - och vilken sida som slutligen blir utgångssidan.

18 Kvalitativ eller Kvantitativ datainsamling
Kvalitativ eller Kvantitativ datainsamling - Viktigast av allt - Kunderna Ett vanligt verktyg för en marknadsförare är den klassiska ”köp process tunneln” som går ut på att skapa en tunnel eller tratt och få kundens uppmärkssamhet – och liksom tratta ner dem till ett köpbeslut… Men idag när kunden är mer i fokus och står mer i centrum med egen kontroll – kan köpbesluten tas på olika sätt – vid olika tidpunkter. Förbättra sidan – sajten och ställ frågor Att ha en frågeformulär gör din analys enklare

19 Olika mål förstås

20 https://analyticsacademy.withgoogle.com/course01/unit?unit=2&lesson=4
Lägga upp en strategi Kunder Analysera Att analysera så mycket data är komplext och kräver att du och dina kollegor lägger upp en strategi för hur ni ska Interagera med era kunder – hur ni ska samla in data… Hur ni sedan ska analysera denna insamlade informationen… Och slutligen hur ni ska agera för att förbättra er hemsida – app – kundupplevelse för att nå större framgång. Se denna utmärkta film här ca 11 min Agera

21 Mäta trafik Förbättra Rapporter Test Analysera data
Första steget är att mäta – över tid – Hur många besöker sidan – hur många beställer nyhetsbrev – kontaktformulär… var tappar du dina kunder? vad beror det på? Rapporter via till beslutsfattare t ex en gång i veckan – varje dag en gång i månaden. Rapporten anpassas och kan fås som PDF – eller annat användbart format. Analys – Testar olika lösningar Improve… Test Analysera data

22 Måndag Tisdag Onsdag Torsdag Fredag Lördag Söndag

23

24

25

26 Segmentera efter kundernas beteende – t ex förstagångsbesökare och återkommande besökare

27 Ska vi logga in?

28 Klassisk eller Universal?
<!-- Google Analytics --> <script> (function(i,s,o,g,r,a,m){i['GoogleAnalyticsObject']=r;i[r]=i[r]||function(){ (i[r].q=i[r].q||[]).push(arguments)},i[r].l=1*new Date();a=s.createElement(o), m=s.getElementsByTagName(o)[0];a.async=1;a.src=g;m.parentNode.insertBef ore(a,m) })(window,document,'script','// ga('create', 'UA-XXXX-Y', 'auto'); ga('send', 'pageview'); </script> <!-- End Google Analytics --> Om du har klassisk Google Analytics heter det Spårningskod. Har du Universal Analytics heter det istället Spårningsinformation. (Innehåller ytterligare administratörsinställningar som Besöksinställningar och Organiska sökkällor. ) De här extra inställningarna är bara tillgängliga för Universal Analytics-egendomar. Om du ser de här inställningarna, har du en Universal Analytics-egendom. Alternativt kan du se efter vilket Javascript-bibliotek som spårningskodavsnittet hänvisar till. Klicka på Spårningskod  / Spårningsinformation när du vill se spårningskodavsnittet för en egendom. Leta efter en hänvisning till ga.js eller analytics.js i koden. Egendomar med klassisk Google Analytics använder ga.js och egendomar med Universal Analytics använder analytics.js.

29 Kopiera Alla webbplatsdata

30 Om mål måladress (url) tid på webbplats sidor per besök en händelse
4 typer av mål måladress (url) tid på webbplats sidor per besök en händelse Om mål Hjälpen – Om omvandlingar och mål Googles film om mål och marknadsföringsplan online

31

32 Jag klickar på e-tidning www.hallandsposten.se/prenumeration/etidning
Jag är på startsidan Jag klickar på e-tidning Jag klickar på Prova e.tidningen 1 vecka gratis Jag får ett Tack-meddelande (med samma adress som i steget före) Eller är målet nått först när kunden verifierat mailet…

33 Mätbart… Dela – Tipsa – Kommentera – Fyll i osv… Plus tiden du stannar på sidan – och vilken sida du kom från – och vilken sida du sedan gick till…. Eller om du bara stängde fönstret – eller bara lämnade och lät skärmen stå på… Cookies…

34

35

36 Sätta upp ett mål Se filmen här

37 4 Måltyper Använd den måltyp som bäst beskriver åtgärden som du mäter.
Använd den måltyp som bäst beskriver åtgärden som du mäter.

38 Verktyg för att skapa webbadresser…

39 Anpassade kampanjer Verktyg för att skapa Webbadresser s/answer/ ?hl=sv&ref_topic=

40 Om filter

41 Se filmen om Filter https://www.youtube.com/watch?v=dzwRzUEc_tA
Se filmen om filter här -

42

43 En liten ”halkkörning”
En liten halkkörning – om ta till efter ett långt uppehåll

44 elearning/webinars/marketing- webinars/read-your-google-analytics-like-a- pro

45 http://www.slideshare.net/idespira n
Blir givetvis glad för feedback  Här ytterligare ett tips - n


Ladda ner ppt "Google Analytics 2014 Tiina Thölén."

Liknande presentationer


Google-annonser