Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Gemensam dag för Superkontaktombud och utbildare i SAMSA
2
Dagens agenda! Inledning
Uppföljning av utbildningen 21 och 29 september Fika – Repetition av SAMSA Lunch 11.30–12.30 Utbildningskit för användarutbildning Supportorganisation Uppföljning efter införandet Fika och tid för att planera/diskutera hur ni genomför användarutbildningen och support på hemmaplan SITHS kort Inkomna frågor Distansmöte Övrigt…
3
Inledning Övergången från KLARA SVPL till SAMSA sker 29 november!
SAMSA innehåller motsvarande KLARA SVPL Kontaktombud, superkontaktombud och förvaltare för KLARA SVPL fortsätter sitt uppdrag i SAMSA efter övergången Övergången från KLARA SVPL till SAMSA sker 29 november! Optioner på utökad funktionalitet att införas under 2017 och 2018 SIP Ny funktionalitet i IT-tjänsten i enlighet med upphandlingens bör-krav LPT/LRV NPÖ koppling Privatpersoners åtkomst till ”vårdplaner” Behovet av mobil åtkomst till tjänsten
4
Superkontaktombud och utbildare i SAMSA
Håll dig informerad via Hemsidan Vårdplaneringsgruppen Skaraborg Planera, genomföra och utvärdera utbildning av alla användare under vecka 40-46 Supportorganisation i den egna verksamheten
5
Vad händer den dagen vi startar?
Länken till KLARA SVPL (från ikon, startsida, favoritlista..) kommer inte att fungera. Varken klient- eller webb-versionen Använd den nya webb-adressen SITHS inloggning Samma ärenden ligger i nya IT-tjänsten eftersom databasen inte ändrats Navigera runt och bekanta dig med nya IT-tjänsten Arbeta vidare som vanligt med din enhets ärenden
7
Uppföljning av utbildningen 21 och 29 september
Efter varje utbildningstillfälle har en utvärdering fyllts i …. Sammanlagt har 224 av 250 personer lämnat utvärdering.
8
SAMSA införande
9
Funktionstillstånd och funktionshinder
Funktionstillstånd och funktionshinder Har inte bedömts Ingen 0-4 % Lätt % Måttlig % Svår % Total % Ange befintligt hjälpmedel? LÄRANDE OCH ATT TILLÄMPA KUNSKAP ALLMÄNNA UPPGIFTER OCH KRAV KOMMUNIKATION FÖRFLYTTNING Har inte bedömts Ingen inget, frånvarande försumbart problem, svårighet, begränsning Lätt lätt, litet, lågt problem, svårighet, begränsning Måttlig måttligt, medel, ganska stort problem, svårighet, begränsning Svår Svår, grav, hög, stor, extremt problem, svårighet, begränsning Total totalt, fullständigt problem, svårighet, begränsning
10
Repetition i SAMSA Patientärende 3 part Patientärende 2 part
11
Uppföljning och frågor från fm…
12
Utbildningskit för användarutbildningen
Alla uppgifter finns på hemsidan Länk till utbildningsmiljö Inloggningsuppgifter startsidan för svpl, välj ”länkar till utbildningsnivå” Checklista Förberedelser Genomför utbildning Efter genomförd utbildning
13
Förberedelser alla uppgifter finns på hemsidan www.vgregion.se/svpl
Inventera antal personer som ska utbildas Planera utbildningstillfällen Boka lokal Inbjudan/anmälan till utbildning Förbered material och dig själv inför att utbilda Planera supportorganisationen i samband med övergången Översyn av lokala dokument kring SVPL Kontrollera åtkomst till testdatabas, vid behov kontakta din IT-enhet Länk till utbildningsmiljö Inloggningsuppgifter Förbered deltagarlista Förbered kursintyg
14
Utbildningstillfälle
Närvarolista ska fyllas i Utbilda i SAMSA Powerpoint finns på hemsidan, under flik ”SAMSA Införande” Genomgång och förtydligande av funktionsstatus Informera om support i samband med övergång till SAMSA Informera om eventuella förändringar i lokala dokument kring SVPL Visa hemsidan där all information finns Utvärdering Lämna ut kursintyg
15
Efter genomförda utbildningar
Sammanställ utvärderingarna Skicka närvarolista och sammanställd utvärdering till vårdplaneringsgruppen Skaraborg senast 12 december kommun: Primärvård: Skas Skicka ut kursintyg om de inte lämnades under utbildningen
16
Supportorganisation vid övergången till SAMSA 29 november
1. Intern – i den egna organisationen Kontaktombud Superkontaktombud och utbildare i SAMSA Planera för en förstärkt support i den egna organisationen i samband med övergången från KLARA SVPL till SAMSA och 1-2 veckor efter övergången. Läs på hemsidan, vart ni vänder er om ni inte löser problemet lokalt 2. Extern – inom Skaraborg Förvaltare Kommun: Primärvård: Skas: 3. Externt – i västra Götaland Cerner och VGR-IT En förstärkt supportgrupp kommer sitta samlad under några veckor, för att säkerställa att införandet går så smidigt som möjligt
17
SITHS kort Utbildningsmiljön kräver inte sithskort! SAMSA kräver SITHS
Hur hanterar man ny personal för att säkerställa att all berörd personal har behörighet att logga in i SAMSA
18
Distansmöte Lync har bytt namn till Skype for business
Information finns via Nuläge och förutsättningar
19
Tid för att planera/diskutera hur ni genomför användarutbildningen och övergång till SAMSA på hemmaplan Körschemat, checklista för införandet Support Hur görs kontaktombuden involverade och hur ger vi dom förutsättningar för att kunna stötta övriga användare Diskutera övrigt av vikt i samband med utbildningen och införandet
20
Frågor…. Vad för information är relevant att diskutera på vårdplaneringsmöte? Hur lång tid ska ett vårdplaneringsmöte få ta? Vart tog Skövde kommuns kontaktpunkt vägen? Övrigt… Fortsätt följ införandeprojektet via
21
Hemsidor för SVPL Minnesanteckningar och denna presentation läggs ut på vårdsamverkans hemsida i slutet av vecka 41. Vårdsamverkan Vårdsamverkan – Samverkansgrupper – Gränssnitt Skaraborg – Samordnad vårdplanering Regionen
22
Vårens superkontaktombudsträff torsdag 6 april 2017
Kl – 16.00 Sessionssalen, stadshuset Skövde kommun Anmälan sker via regionkalendern
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.