Ladda ner presentationen
Presentation laddar. Vänta.
1
Retorik och muntlig presentation
Retoriska principer och muntlig presentation Ulf Holmgren 2009
2
Retorik Vad är det Och varför skulle det vara så viktigt
Del 1 Retorik Vad är det Och varför skulle det vara så viktigt
3
Retorikens grundtanke är kommunikation
Kommunikation handlar om att göra en tanke gemensam ”Persuasio” – övertyga inte övertala Retorik är konsten att vad det än gäller finna det som är bäst lämpat att övertyga (Aristoteles)
4
Begränsningar Retoriken begränsas till ”det som kan vara på annat sätt” Retorik är en språklig disciplin – men fokus ligger utanför språket – på resultatet av språkhandlingarna
5
En retoriker är en god man med god karaktär
6
Talarens tre plikter - Cisero
Docere - ”Att undervisa”; talaren vädjar till Logos med hjälp av argument. Delectare – ”Att behaga”; Talaren får lyssnaren välvilligt inställd genom charmfulla personlighet och sin förtroendeingivande karaktär, sitt Ethos. Movere – ”Att röra”; Talaren väcker Patos, ”en stark känsla”, hos lyssnaren.
7
Uppbyggnad av en argumentation
Plats i talet Början Mitten Slutet Talarens plikter Behaga Delectare Undervisa Docere Röra känslor Movere Bevisning Ethos Logos Pathos Ingenjören Visa på kunskap Lös problemet Engagemang Implikationer Vidare kons
8
Del 2 Hur bär man sig åt
9
partesläran Intellectio - Fundera Inventio - Inventera
Dispatio - Disponera Elocutio - Formulera Memoria - Memorera Actio - Agera Emmerendatio, feedbactio - Eftertanke, att korrigera
10
Intellectio Syfte – mottagare –kontext
Formulera syftet utifrån vad mottagarna ska tänka, tycka, känna tro och göra efter att ha lyssnat Syfteshierarki – det viktigaste överst – gäller även syften kring talets mottagande, uppfattning om talaren m m
11
Intellectio Mottagarna - hur gamla är de, vad kan de, vad har de gjort förut, vilka förhoppningar farhågor, var finns deras stolthet/ära, könstillhörighet, religion… Kontext - Var hålls talet/läses texten, när, i vilket sammanhang
12
Inventera (inventio) Vilka är de rätta infallsvinklarna – vilken är tesen som skall föras fram Tesen formuleras – kort, klart och konkret Talaren samlar stoff och i synnerhet argument pro et contra, ”argument för och emot”. Att hitta perspektiv och argument och ett innehåll att fylla talet med
13
Topos – platser där det finns material
Definitioner, citat, ordspråk Induktion (att lära av erfarenheter) Deduktion (lära av premisser) Abduktion (pendla mellan teori och emperi) konkreta exempel, siffror, jämförelser Vad, vem, när, var, hur, varför, med vad, plånbok och hjärta
14
Disponera (dispatio) Inledning – exordium
Bakgrund, berättelse fakta - narratio Tes förslag budskap - proposition Argument och motargument - confirmation och refutatio Avslutning - peroration
15
1. Inledning 2. Bakgrund och berättelse
Väck uppmärksamhet Skapa förtroende för sig själv och budskapet Upprätta en relation till publiken …………………………………………………….. Själva berättelsen och orsaken till att det talas Vad kommer att presenteras, brottsmålsbeskrivning
16
3. Tes, förslag och budskap 4. Argument och motargument
Välj ut tre argument – blanda logos och pathos Välj ut minst ett motargument ett argument som fastnar bra – det näst bästa ett argument som fastnar bra - det minst starka motargument ett argument som måste fastna bra - det starkaste skälet
17
5. Avslutning Sammanfattning av tesen, en upprepning av det starkaste argumentet och en uppmaning – en appell
18
Sammanfattning av disposition
Inledning uppmärksamhet, välvilja, temat Huvuddel, tes, argument för, argument emot Avslutning – sammanfattning, upprepning, uppmaning Tratt disposition Cirkel disposition Då - nu - sedan Vad ska sägas - säg det - vad har du sagt
19
Formulera (elocutio) att hitta stilnivå och språkbruk - att utsäga, att formulera. Ledig stilnivå, bättre kommunikativ effekt Undvik allt som flyttar tanken från innehållet – svordomar, stavfel, störande gester
20
Att skapa effekter – stilfigurer
Bildens figurer – metaforer Röd-grön röra Moder Svea förblöder Valutabomber och ränteorkaner Besk medicin Motsatsfigurer- paradoxer Nu ljuger jag Det är en fråga om liv och död
21
Rytmiska figurer –parallellismer och anaforer (upprepning)
”veni vidi vici” Per-albin byggde folkhemmet, Ingvar Kamprad möblerade det, Ingvar Karlsson släckte ljuset Det var inte kul att höra - det var dåliga nyheter Det var kul att se dig - trevligt att du kom Och dit kom folket från varven, från SKF och från Volvo. Och dit kom folket från Hisingen och bostadsområdena runtom Göteborg. Och vi såg varandra i ögonen. Och vi tryckte varandras händer och vi sa: "Vi tar det, vi ska segra!"
22
Exclamatio - utrop: "o, gudar. ", "medborgare. ", "död åt fienden
Exclamatio - utrop: "o, gudar!", "medborgare!", "död åt fienden!" och så vidare. Irrogantio - retorisk fråga: i stället för att påstå något ställer man lyssnaren inför en fråga där svaret är mer eller mindre givet. Ironi - man säger en sak men menar egentligen motsatsen. Klimax - stegring så att man vid en uppräkning låter sista ledet utgöra en höjdpunkt. När en väntad stegring uteblir kallas detta ”antiklimax". Paradox - förnuftig galenskap: en sammanställning av begrepp som brukar vara oförenliga ("Talande tystnad"). Paralips - låtsat förbigående. eftersom våra opponenters vedervärdiga människosyn inte är relevant, skall jag inte nämna den.
23
Memorera (memoria) Att komma ihåg vad som skall sägas. Man lär sig talet Undvik manus – Det skapar avstånd till publiken och låser upp framställningnen
24
ACTIO- agerandet Gester röst, engagemang, kroppspråk, hållning
Träna gester Kläder efter målgrupp Hållning Salen Aktivera åhörarna Ögonkontakt Variation Pauser utan ”ehh” ”öhh”
25
Eftertanke, att korrigera (emmerendatio, feedbactio)
vad gick bra och varför – vad gick mindre bra. Talaren går i efterhand igenom vad som fungerade bra respektive dåligt och noterar för framtida referens vad han/hon behöver öva på, eller kanske undvika helt. Tänk efter, spela in, reflektera
26
Ventilationsschema retorik del 3
Att reflektera över andras och egna presentationer Och Några tips om hur du löser uppgiften
27
Intellectio Är ämnet väl valt med tanke på målgrupp och syfte
Är perspektivet, utgångspunkten väl vald med tanke på syfte och kontext Är syftet tydligt
28
Inventio Finns docere (undervisa), movere(röra-känslomässigt) och delectare (behaga) – lär sig mottagaren något, förflyttas åsiktspositionen och behagas mottagaren Finns logos och pathos Är det lagom stort och lagom djupt Stöds huvudtesen med lämpligt material, berörs motargumenten
29
Dispation Tydlig disposition Inledning, avhandling och avslutning
Röd tråd Övergångar mellan delarna Sammanfattning och läsanvisningar
30
Elocution – språklig utformning
Är stilen anpassad till syfte, mottagare och kontext Språket klart, lättförståeligt och lagom koncentrerat Stilistiska figurer och språkliga hjälpmedel
31
Memoria Hur har talaren hanterat memorerandet av talet
Vilka hjälpmedel används för att stödja talet Kan talaren ämnet så bra att det är möjligt att göra utvikningar och anpassning till åhörarnas frågor och reaktioner
32
Actio Röst kropp, textens förmedling Blick, kroppshållning och gester
Rösten – tempo betoning, volym, pausering, känsla och glöd Aptum och decorum – snyggt uppställt, lättillgängligt styckeindelning, varierad meningslängd, rättstavat, interpunktion.
33
Innehåll och utformning - övergripande
Väcker talet intresse Förstår mottagaren budskapet Godtar mottagaren budskapet Reagerar mottagaren som tänkt
34
Kritisk granskning Etos Logos Patos GENOMFÖRANDE
35
ÖVERTYGA GENOM ETHOS Ser publiken Ögonkontakt
Talar för publikens skull Låter publiken känna sig respekterad Är intresserad av kontakt Är där för deras skull
36
ÖVERTYGA GENOM ETHOS Bjuder på dig själv
Anknyter till egna erfarenheter Är INTE privat eller egocentrisk Skapar gemensamma erfarenheter Avspänd relation till publiken Tar sig inte på alltför stort allvar Viss klädsam distans
37
ÖVERTYGA GENOM ETHOS Är kunnig Är påläst och förberedd
Första intrycket OK Kunnig i ämnet Välstrukturerad Etablera kontakt med publiken Ge publiken chansen att ompröva ett ev. ofördelaktigt första intryck Ber inte om ursäktför eventuella misstag
38
ÖVERTYGA GENOM LOGOS Relevant innehåll Koll på situationen
Isbergsprincipen – berättar inte allt han/hon vet
39
ÖVERTYGA GENOM LOGOS Klar och redig
Presenterar begripligt, redigt och logiskt Tydlig disposition Markerar med dispositionssignaler Upprepar Anaforer
40
ÖVERTYGA GENOM LOGOS Konkretiserar Konkretiserar - skapar bilder
Belysande och kontrasterande exempel – statistik Konkretisering genom berättelser Levande språk
41
ÖVERTYGAR GENOM PATHOS
Är engagerad Engagemanget fortplantar sig till publiken Skapar motivation Förberedd och engagerad Anpassar utlevelsen Lämna vissa känslor till publiken
42
ÖVERTYGAR GENOM PATHOS
Utnyttja ämnets känslomässiga innehåll Gör emotionella kopplingar till rationella tankar Anknyter till Trygghet och hälsa Samhällsnytta och personlig framgång Omtanken om andra Framtidstro Respekt för auktoriteter Gemenskap och rädsla för utanförskap Rättskänsla Behov av eller rädsla för förändring Våra sinnen
43
GENOMFÖRANDE Inledning Bakgrund Skapar intresse och uppmärksamhet
Skapar positiv attityd Förberedd för ämnet Bakgrund Probleminriktad Kronologisk Definierande annat
44
GENOMFÖRANDE Tesen tydlig Argumentation klar Avslutning Håller tiden
Upprepar tesen Talar om hur han/hon vill påverka Markerar att anförandet är slut Håller tiden Koll på klädsel och kroppspråk Illustrationer tillför värde
Liknande presentationer
© 2024 SlidePlayer.se Inc.
All rights reserved.