Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Möten med Regionala RTAF-råd

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Möten med Regionala RTAF-råd"— Presentationens avskrift:

1 Möten med Regionala RTAF-råd
Lisa Salmi Samhällsbehov

2 Vad styr Trafikverkets arbete inom funktionshindersområdet ?
FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning Transportpolitiska funktionsmålet Tillgänglighets målprecisering Regeringens ”En strategi för genomförande av funktionshinderspolitiken ” med inriktningsmål för transportområdet Arbete utifrån Förordning 2001:526 TSD PRM, EG 2008/164 Interna styrdokument Lagstiftning

3 Inriktningsmål/målprecisering
”Transportsystemet utformas så att det är användbart för personer med funktionsnedsättning”

4 Prioriterade politikområden
Arbetsmarknad Socialpolitik Utbildning Transportpolitik IT-politik Fysisk tillgänglighet Rättsväsendet Folkhälsa Kultur, medier och idrott Konsumentpolitik

5 Uppdrag till Trafikverket, Transportstyrelsen och Sjöfartsverket
Delmål 1 - Bytespunkterna inom det nationellt prioriterade nätet av kollektivtrafik ska i ökad omfattning kunna användas av personer med funktionsnedsättning Delmål 2 - Samverkan mellan berörda aktörer inom transportsektorn ska öka och effektiviseras för att uppnå inriktningsmålet Delmål 3 - Andelen personer med funktionsnedsättning som upplever att de har möjlighet att använda transportsystemet ska öka

6 Delmål 1 - prioriterat nät etapp 1
I Kollframåt -regeringsuppdrag åtgärdades: 38 stationer ( av ca 150) 554 busshållplatser (av ca 1500)

7 Delmål 1 - prioriterat nät – etapp 2
Etapp 2 avslutas 2015 Takten för genomförande av åtgärder har saktats av – 12 stationer och 22 busshållplatser stationer och 20 busshållplatser Åtgärder har även utförts inom det prioriterade nätet i form av: Kapacitetshöjande åtgärder – plattformsförlängningar 6 helt nya pendeltågsstationer, några kombinerade med nya bussterminaler Mål 2015 – ca 75 stationer (50%) + ca 800 bhpl (40%) åtgärdade (Nat plan)

8 Prioriterat nät – etapp 3
Etapp 3 tom 2021 äskas medel i den nya nationella planen 400 milj sek till åtgärder på stationer 500 milj sek till åtgärder av busshållplatser Under etapp 2 och 3 utökas nätet till att omfatta även kommunalt vägnät, Regionala kollektivtrafikmyndigheterna ansvarar för att peka ut bytespunkterna

9 Prioriterat nät – etapp 3
Etapp 3 tom 2021 äskas medel i den nya nationella planen 400 milj sek till åtgärder på stationer 500 milj sek till åtgärder av busshållplatser Under etapp 2 och 3 utökas nätet till att omfatta även kommunalt vägnät, Regionala kollektivtrafikmyndigheterna ansvarar för att peka ut bytespunkterna

10 Delmål 2 - Samverkan mellan berörda aktörer inom transportsektorn ska öka och effektiviseras för att uppnå inriktningsmålet – vilande till omstöpning Förankring av arbetet internt på resp. myndighet Kunskapsunderlag framtaget Etablering av arbetsgrupp, de viktigaste aktörerna Etablering av analysgrupp för årlig analys Referensgrupp är Trafikverkets nationella RTAF-råd Mål, mått och indikatorer tas fram - enighet Varje aktör tar ansvar för sina egna delmål/aktiviteter mot de gemensamma målen Årlig uppföljning sker genom resultatkonferens

11 Delmål 3 – Andelen personer med funktionsnedsättning som upplever att de har möjlighet att använda transportsystemet ska öka Samarbete mellan Trafikverket, Transportstyrelsen, Sjöfartsverket och Trafikanalys – uppföljning av kollektivtrafikens användbarhet - fånga förändringar över tid - upprepas med lämpliga mellanrum - Stockholm, Göteborg, Malmö, Växjö, Skellefteå - buss, tåg, tunnelbana, spårvagn, båt/färja o flyg - 9 grupper av olika funktionsnedsättningar - observationer, samtal till kundtjänst, expertobservationer - hela resan (planering, biljetter, påstigande, byte av fordon, …)

12 Delmål 3 – Andelen personer med funktionsnedsättning som upplever att de har möjlighet att använda transportsystemet ska öka Analyser av RES/RVU Handisam – Undersökningspanel tillsammans med HI och PTS

13 Diagram resvaneundersökning
Andel som rest under mätdagen. RVU 2011 i jämförelse med RES 2005/06.

14 Övriga insatser…. TSD PRM revidering Ledsagning tåg Plattformsliftar
Passage, internationell ledsagning, dialog EDF Standardisering (SIS/TK 344, 453, och 526) Webbutbildning

15 Totalt antal ledsagningar 2010-2013

16 Klagomål på ledsagning
Utebliven ledsagning Fel utförd ledsagning Bemötande Övrigt

17 Övriga insatser…. forts
Drift och underhåll, leveranskvalitéer Praktikantprogram FOI Publikationer Skyltfonden, ideella organisationer NVF, Nordiskt vägforum, universell utformning

18 Punktlighet Kapacitet Robusthet Användbarhet Säkerhet Miljö och hälsa
Leveranskvaliteterna och dess definitioner har tagits fram i samråd med Näringsdepartementet: Punktlighet Kapacitet Robusthet Transportsystemets förmåga att uppfylla eller leverera, planerade res- och transporttider samt förmågan att snabbt tillhandahålla rätt information vid störningar Transportsystemets förmåga att stå emot och hantera störningar Transportsystemets förmåga att hantera efterfrågad volym av resor och transporter Användbarhet Säkerhet Miljö och hälsa Transportsystemets förmåga att hantera kundgruppernas behov av transportmöjligheter Transportsystemets förmåga att minimera antalet omkomna och allvarligt skadade Transportsystemets förmåga att minimera negativ på-verkan på klimat, landskap och hälsa samt förmågan att främja den positiva utvecklingen av dessa

19 Samverkan RTAF-råd, nationellt och 6 regionala
4 möten/år tillsammans med övriga aktörer inom transportsektorn samt funktionshindersrörelsen Dialog och kunskapsutbyte av erfarenheter mellan berörda aktörer och brukare Informationsutbyte Studiebesök Kunskapspåfyllnad Nationell samordningsgrupp persontransporter

20 lisa.salmi@trafikverket.se 010-123 5918 070-523 5628
Frågor?


Ladda ner ppt "Möten med Regionala RTAF-råd"

Liknande presentationer


Google-annonser