Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling"— Presentationens avskrift:

1 Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling

2 Diskriminering Definition: innebär att ett barn eller en elev missgynnas, direkt eller indirekt, av skäl som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna: kön könsöverskridande identitet eller uttryck etnisk tillhörighet, religion funktionshinder sexuell läggning ålder

3 Kränkande behandling Ett handlande som utan att ha samband med någon diskrimineringsgrund kränker ett barns eller en elevs värdighet.  Trakasserier och kränkande behandling kan utföras av en eller flera personer och riktas mot en eller flera. De kan vara synliga och handfasta likväl som dolda och subtila. De kan utföras inte bara direkt i verksamheten utan även via telefon och internet. Trakasserier och kränkande behandling kan t.ex uttryckas genom nedsättande tilltal, ryktespridning, förlöjligande eller fysisk våld. Kränkningar kan även äga rum vid enstaka tillfällen eller vara systematisk återkommanden.

4 Trakasserier Står för ett handlande som kränker ett barns eller en elevs värdighet och har samband med någon av diskrimineringsgrunderna. Exempel om någon blir kallad ”blatte”, ”mongo”, ”fjolla”, ”hora” eller liknande kan det uppfattas som trakasserier.

5 Förebyggande rutiner vid kränkningar
Vi har en gemensam policy på skolan där vi ser allvarligt på samtliga former av kränkning och diskriminering Upptäcka tidigt genom att vuxna är lyhörda och tillgängliga Kännetecken hos elever upptäcks tidigt av personal genom diskussion i personalgrupp och dialog med anhöriga Gemensam uppfattning på skolan om vad som menas med begreppen kränkning och diskriminering Uppsikt och god närvaro under lektioner, raster och vid kända riskplatser Kartläggning av nuläget på skolan genom bl.a enkäter och samtal Alla elever ska ha någon att prata med. Det ska finnas kända kontakter för elever och vårdnadshavare.

6 Till dig som är vårdnadshavare
Om du misstänker att ditt eller någon annans barn utsätts för diskriminering eller kränkande behandling – kontakta ditt barns lärare/mentor, rektor eller kurator. Om du misstänker att ditt barn utsätter andra för kränkande behandling ber vi dig göra klart för ditt barn att det inte är ett acceptabelt beteende och att du själv tar avstånd från beteendet. Vi hoppas också att du meddelar ditt barns lärare/mentor om misstankarna.

7 Rutiner vid kränkning, utredande och åtgärdande
1:a skedet 2:a skedet 3:e skedet

8 1:a skedet All personal har ett ansvar för att reagera och meddela en kränkning eller diskriminering. Bevittnande personal ansvarar för att rapportera kränkningen/ diskriminering Ansvarig vuxen eller mentor/klasslärare håller samtal med berörda parter Dokumentation av händelsen sker via särskild blankett ”Anmälan omkränkande behandling-skola”. Lämnas till biträdande rektor, Charlotta Gleisner.

9 1:a skedet All personal Biträdande rektor, Stephan Mentor/klasslärare
Gäller all personal! 1:a skedet All personal REAGERA Biträdande rektor, Stephan Mentor/klasslärare RAPPORTERA Prata med de inblandade SAMTAL Särskild bilaga Lämnas till biträdande rektor DOKUMENTERA

10 Rutiner vid kränkning, utredande och åtgärdande
1:a skedet 2:a skedet 3:e skedet

11 2:a skedet Om situationen uppstår igen anmäls detta på nytt till biträdande rektor. Biträdande rektor utser två handläggare från Trygghetsteamet Enskilda samtal med de inblandade Alla samtal dokumenteras Vårdnadshavare informeras Uppföljande samtal håll efter ca 1-2 veckor Under denna fas ägs ärendet och upplägg av åtgärder av trygghetsteamet Teamet håller på tills kränkning upphör eller lämnar över till tredje skedet

12 Vid kränkande behandling, Trygghetsteamet
Gäller Trygghets- teamet Vid kränkande behandling, Trygghetsteamet Ärendet dokumen-teras Info till mentor Info till föräldrar Samtal i linje med Kumla-modellen Ärendet anmäls Ev annan arbetsmetod

13 Teamets uppgifter Handledande funktion för personal
Information till all personal på skolan om arbetsmetoder Utbilda blivande teammedlemmar Bedriva utredande arbete enligt Kumlamodellen Mobbningsmöten 1-2 ggr/månad Granska utvärdering av psykisk hälsa och trygghet (enkäter) Ett närmare samarbete med eleverna genom ökat elevinflytande via ex elevråd och elevstödjare

14 Rutiner vid kränkning, utredande och åtgärdande
1:a skedet 2:a skedet 3:e skedet

15 3:e skedet Om detta inte upphör tar skolledningen över ärendet
Gäller Skolledningen 3:e skedet Om detta inte upphör tar skolledningen över ärendet Skoledningen kan vidta olika åtgärder


Ladda ner ppt "Kumla skolas plan mot diskriminering och kränkande behandling"

Liknande presentationer


Google-annonser