Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Geografi år 6 Catha Glaas

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Geografi år 6 Catha Glaas"— Presentationens avskrift:

1 Geografi år 6 Catha Glaas
europa Geografi år 6 Catha Glaas

2 Jobba i par – skriv tankekarta
Stora frågor Lektion 1 v. 4 Jobba i par – skriv tankekarta Fundera kring områdets stora frågor: Hur har Europas natur formats? Hur påverkar Europas natur människorna? Hur har människan påverkat landskapet? Ansvar s 16-21

3 Jobba i par – skriv tankekarta
Naturen i Europa Lektion 1 v. 4 Uppgift: 1. Titta på kartan på s. 19. 2. Beskriv Europas natur och markanvändning så noga du kan. tex I norra Europa växer det mycket barrskog Färglägg kartan Europas naturtyper klistra in i din bok Flera olika naturtyper - stora slätter där marken används till odling. - Bergsområden med långa bergskedjor - Polarklimat med is och frusen mark Norra Europa: korta och kalla somrar + långa kalla vintrar Södra Europa: milt klimat Hur påverkar det växtligheten? Möjligheterna att odla? Liten yta men lång kust – hur påverkar det? Ansvar + flipp s Karta: Europas naturtyper

4 Studieteknik: skriv tankekarta
Berg i Europa Lektion 1 v. 4 Berg kan vara många miljoner år gamla – men det finns också berg som föds på nytt och förändras över en natt t.ex. vid vulkanutbrott. Syns på formen om berg är gamla eller unga. Gamla har rundade bergstoppar och nya spetsigare. M ö.h betyder meter över havet och används för att beskriva hur högt ett berg är. Studieteknik: skriv tankekarta Uppgift: 1. Sammanfatta s genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. 2. Klistra in kartan Europas bergskedjor. Markera Skanderna, Alperna; Pyreenerana, Apenninerna, Uralbergen och Kaukasus samt bergen Mont Blanc, Kebnekaise, Elbrus och vulkanerna Etna och Hekla. Ansvar: s skriva sammanfattning + namngeografi berg samt karta Europas berg

5 Floder i Europa Lektion 2 v. 4 Floderna används för att transporter, bevattning och i industrier. Många får sitt dricksvatten från dem, men floderna är ofta förorenade. Alla floder börjar i bergen och rinner ut i havet. När vattnet rinner saktare bildas meanderbågar och deltan. Uppgift: 1. Sammanfatta s genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. 2. Lär dig hitta floderna Elbe, Rhen, Seine, Po, Thames, Dvina, Volga, Donau, Wisla, Oder och Dnepr samt Nordsjön, Atlanten, Medelhavet, Engelska kanalen, Kaspiska havet, Östersjön, Egeiska havet och Svarta havet på en karta. Ansvar: s skriva sammanfattning + namngeografi floder Karta Europas floder

6 Slätter i Europa Lektion 2 v. 4 Slätter är ganska platta områden med kullar och höjder men inga berg. Bra odlingsjord. I sydöstra Europa finns slätter som är känsliga för vindar dvs erosion. I södra delen av europeiska Ryssland finns områden med stäpp, dvs ett slätt område med låg nederbörd. I Nederländerna finns konstgjorda slätter som kallas poldrar och ligger under havsnivån. Poldrarna har ökat Nederländernas yta med ca 15 %. Ansvar: s skriva sammanfattning + namngeografi floder Karta Europas floder

7 Hur utvecklades städer? Varför ligger städer där de ligger?
Städer i Europa Lektion 2 v. 4 Hur utvecklades städer? Varför ligger städer där de ligger? Studieteknik: skriv tankekarta Uppgift: 1. Sammanfatta s genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. 2. Lär dig alla länder och huvudstäder i Europa. (Använd Seterra) Ansvar: s skriva sammanfattning + namngeografi floder Karta Europas floder; Länder och huvudstäder i Europa (Seterra)

8 Sverige är ett av 28 länder som samarbetar i Europeiska Unionen (EU).
Ansvar: s faktablad Film Europeiska Unionen Sverige är ett av 28 länder som samarbetar i Europeiska Unionen (EU).

9 Historia Efter andra världskriget ville man förhindra fler krig i Europa. Om länderna samarbetade mer skulle risken för krig vara mindre. 1952 bildar sex länder en kol- och stålunion för att förhindra kapprustning. 1958 börjar man samarbeta om jordbruk och handel. Man kallar samarbetet Europeiska ekonomiska gemenskaperna (EEG) 1967 byter man namn till Europeiska Gemenskaperna (EG). 1993 bildas Europeiska Unionen (EU) där varor, tjänster och personer kan röra sig fritt. 1995 blir Sverige medlem i EU efter en folkomröstning procent röstade för. 1999 skapar man en gemensam valuta, euro, och 2002 börjar man använda sedlar och mynt. 19 länder euro som valuta.

10 EU:s utvidgning By Kolja21 - Own work, CC BY-SA 3.0,

11

12 Vad gör EU? 28 medlemsländer som samarbetar.
Det ska vara lätt att handla med varor och tjänster mellan länderna. Det ska vara lätt att arbeta, bo eller studera var man vill i EU. Jordbruket, miljön, brottsbekämpning och asylpolitiken med mera. 19 av länderna har en gemensam valuta, euro. Men länderna samarbetar inte om allt. Vissa saker bestämmer länderna själva över, till exempel: Skolan, vården eller hur höga skatterna ska vara.

13 Hur fungerar EU? EU-kommissionen (en från varje land) föreslår lagar… …som Ministerrådet (ländernas ministrar)… och… …och Europaparlamentet måste vara överens omför att de ska bli lagar. Parlamentet är folkets röst i EU och väljs var femte år.

14 Hur styrs EU? (forts.) Europarådet (ländernas stats- och regeringschefer) träffas och bestämmer hur EU ska fungera på lång sikt.

15 Sverige och EU Som medlem Sverige kan påverka EU…
…men vi måste följa EU:s lagar och regler. EU:s lagar står över Sveriges. Så är det för alla medlemsländer. Varför är det så tror du?

16 Brexit Varför det? Storbritannien har folkomröstat om att lämna EU.
Inget land har lämnat EU förut. Nu förhandlas om hur det ska ske. Storbritannien vill behålla det de tycker är bra… …men slippa det de tycker är dåligt. EU vill inte göra det för bra för Storbritannien. Varför det?

17 Östersjöländerna Lektion 2 v. 5 Estland, Lettland, Litauen kallas också de baltiska länderna. Var förut en del av Sovjetunionen men fria och självständiga sedan 1991. Polen var förut beroende av Sovjetunionen men är idag en demokrati. Tätbefolkat. Alla är medlemmar i EU. Kalinggrad är en del av Ryssland men är helt avskilt från det stora landet i öster. Ett sådant område kallas enklav. Ansvar: s skriva sammanfattning

18 Östersjöländerna - natur
Lektion 2 v. 5 Lång kust med fina sandstränder. Estland, Lettland, Litauen samt norra Polen är till största delen lågland. Gott om våtmarker Södra Polen är bergigt Wisla är största floden – viktig handelsväg. I nordöstra Polen finns Bialowieza – en av Centraleuropas största urskogar. Här finns bl.a. visenter. Kust- och inlandsklimat. Kustklimat = kalla somrar och milda vintrar. Ansvar: s skriva sammanfattning

19 Östersjöländerna – befolkning och näringsliv
Lektion 2 v. 5 Estland, Lettland och Litauen är glest befolkade – Polen tätbefolkat. Skogen viktigaste naturresurs Polen är stort jordbruksland. Fisket var förr en viktig näring men har minskat pga miljöförstöringar. Estland är viktigt industriland och ett av Europas främsta IT-länder. Turismen ökar. Ansvar: s skriva sammanfattning

20 Studieteknik: skriv tankekarta
Östersjöländerna Lektion 2 v. 5 Titta på tabellen s Vad kan du göra för jämförelser mellan länderna? Vad finns det för likheter och skillnader? Studieteknik: skriv tankekarta Uppgift: Sammanfatta s genom att skriva en tankekarta. Du ska kunna använda din anteckningar för att plugga. - Vad är speciellt för regionen? - Natur, befolkning och näringsliv - Likheter/skillnader mellan länderna? Ansvar: s skriva sammanfattning


Ladda ner ppt "Geografi år 6 Catha Glaas"

Liknande presentationer


Google-annonser