Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

VISION LEAD THE JEANS MARKET IN SWEDEN

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "VISION LEAD THE JEANS MARKET IN SWEDEN"— Presentationens avskrift:

1

2 VISION LEAD THE JEANS MARKET IN SWEDEN
Vad vi ska göra? Bli bäst på jeans! Ska inte varumärkes sliden ligga efter den här då det svarar på Hur vi ska göra det? Bara en ide..

3

4 JC - SINCE 1963

5 JC 2018 37 butiker & 3 outlets i Sverige
7 butiker & 1 outlet i Finland Drygt 400 medarbetare

6 62% av besökarna är kvinnor i ålder 20-29
JC är rankat som nr 4 (Top of heart) av män i mindre städer JC kvinnor besöker även H&M, Lindex, Kappahl, Stadium & Indiska JC män besöker även Stadium, Intersport, H&M, MQ & Dressman JC är idag starkare i mindre städer än i storstad

7

8 ETT SPÄNNANDE 2018 Scandinavian Denim House 6 jeansbutiker
E-handel i fokus Outlets Crocker – ett eget varumärke Hur vi ska göra det

9 Durable denim since 1976 Vårt mål på JC är som sagt förutom att bli bäst på jeans, att bygga Crocker till att kunna stå för sig självt. Vi är väldigt stolta över Crocker. Vi säljer par per år på ca 50 butiker. När vi hade fler butiker sålde vi par så det är dit vi vill för 2018.

10 CROCKER SOM VARUMÄRKE VÅR VISION FÖR DAM OCH HERR SORTIMENTSSTRATEGI WHOLESALE
Jag tänkte snabbt gå igenom några slides om Crocker för att sedan komma till den frågeställning som vi behöver hjälp med.

11 CROCKER SOM VARUMÄRKE Avsändare Detaljer Kvalité på tyger och garner
Vi vill ta Crocker från att vara JCs Private Label till att bli ett varumärke. Ett varumärke som står för denim och hållbar sådan. Det är där vi behöver er hjälp men vi kommer till den frågeställningen snart.

12 MENSWEAR 60% WOMENSWEAR 40%
Idag säljer vi ungefär 70% herr och 30% dam. Vår vision är att göra Crocker mer attraktivt för kvinnor mellan Jeans står idag för 65% av den totala försäljningen. Det är vi nöjda med men vill såklart öka den totala omsättningen. Förutom att bli absolut bäst på denim, i vår priskategori, så vill vi ta marknadsandel på ytterplagg och stickat.

13 CROCKER SORTIMENTSSTRATEGI
HIGH FASHION CURRENT FASHION Det viktigaste verktyg vi har för att bygga Crocker är att bygga upp sortimentet. Men mest användbara arbetsmetod man har för att göra detta är Sortimentstriangeln och Bostonmatrisen. Utan ett bra, fungerande core sortiment är det svårt att få igång försäljningen. Men utan intressanta spjutspets jeans/ senaste trenderna tappar man kundens intresse snabbt. Det är viktigt med en bra balans mellan alla 3 delar. Då man inte har en kristallkula är det inte man är 100% rätt varje säsong utan får räkna in en viss felmarginal, dvs att några stilar man provar genast blir Dogs. Det här jobbar vi med för tillfället för att få till vår vision om Crocker som varumärke. CORE AND CASHCOWS

14 CROCKER WHOLESALE STRATEGY
CROCKER EXTERNT HF HIGH FASHION CROCKER INOM JC SCANDINAVIAN DENIM HOUSE CURRENT FASHION CURRENT FASHION Då man bygger ett varumärke för wholesale ser däremot triangeln lite annorlunda ut. Core och cashcows köps inte i samma utsträckning in av tex Åhlens. Där har de sina egna varumärken som står för basen i sortimentet. Åhlens vill ha hög modegrad och rätt trend i säsong för att vara intressanta för sina kunder. Det innebär at tom vi skulle vilja sälja på Åhlens i framtiden så måste vi bygga vårt wholesale erbjudande annorlunda än vårt eget sortiment. Däremot ska man passa sig för att utveckla 2 separata kollektioner, därav min triangel i triangeln. Tydligt? CORE AND CASHCOWS CORE AND CASHCOWS

15 FRÅGESTÄLLNING Durability – vad krävs det för kvalitativ analys för att bevisa att Crocker denim är slitstark och hållbar. Wholesale – hur går ett private label till att bli ett varumärke. För att bygga Crocker som varumärke krävs såklart en hel del arbete från vår sida. Ni skulle kunna hjälpa oss genom att undersöka följande. Vad kan man göra för tester för att visa att vår denim är slitstark och hållbar? Vi är relativt säkra men vi vill informera vår kund. Wholesale innebär att vi ska ta ett Private Label till att bli ett varumärke, finns det någon som lyckats med detta och isåfall hur. Jag tänkter på Stadiums everest men har inte hunnit göra någon research. Vad tror ni?

16 FRÅGOR? TACK!


Ladda ner ppt "VISION LEAD THE JEANS MARKET IN SWEDEN"

Liknande presentationer


Google-annonser